Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Культура

Баталії довкола картини Альтамонте. Польська сторона робить пропозицію, від якої важко відмовитись

Костел Св. Лаврентія у Жовкві наразі не звертався до Львівської національної галереї мистецтв імені Б. Г. Возницького з проханням передати на експонування два батальні полотна Мартіно Альтомонте "Битва під Віднем" та "Битва під Парканами", які зберігаються в Олеському та Золочівському замках. Однак навколо цього питання вкотре розгорівся скандал, тому Гал-інфо звернулося за коментарем до головного зберігача фондів Львівської національної галереї мистецтв імені Б. Г. Возницького Ігоря Хомина.

Отож, на цей час Міністерство культури створило робочу групу щодо батальних картин Мартіно Альтамонте. Міністерство культури має таку думку, щоб ці картини передати на експонування в костел Св. Лаврентія у Жовкві, але слід одразу ж наголосити, що не йдеться про відчуження картин. Вони аж ніяк не будуть передані Польщі. Вони мали б бути передані на тимчасове експонування в Жовкву.

Окрім того, за словами Ігоря Хомина, у договорі має бути передбачено цілий ряд умов, за яких картини можуть бути позичені, до того ж має бути детальний описом того ,коли і як їх мають повернути, включно на першу вимогу.

Мартіно Альтомонте "Битва під Віднем" (перемога над турецьким військом 12 вересня 1683 року під Віднем).

"Галерея мистецтв мала б брати оплату з костела Св. Лавренія. Також передбачено доступ наших працівників та експертів до полотен, щоб мати можливість спостерігати за станом їх збереження. Окрім того, Міністерство культури Польщі бере на себе забезпечення комп`ютерного моніторингу мікроклімату у костелі, де експонуватимуться картини", - сказав Ігор Хомин.

Мартіно Альтомонте "Битва під Парканом" (у XVII столітті полотно було найбільшим за розмірами батальною картиною Європи).

Він також додав, що йдеться і про те, щоб польська сторона взяла на реставрацію ще два батальні полотна Альтамонте, які зберігаються в костелі, що поруч з Олеським замком - це "Битва під Хотином" та "Битва під Клушино".

"Стан цих полотен добрий, але реставрація їм не зашкодить. Також Міністерство культури Польщі розглядає можливість відремонтувати Львівській галереї мистецтв цілий ряд обєктів, куди входять і замки. В першу чергу йдеться про фондосховища Ольського замку", - сказав Ігор Хомин.

Він додав, що практично всі члени робочої групи схиляються до позиції Міністерства культури України щодо передачі полотен на тимчасове експонування у Жовкву.

За його словами, перевезення полотен візьмуть на себе реставратори з Польщі, які разом з реставраторами галереї займалися реставрацією цих картин.

"Картинам і зараз нічого не загрожує. Мікроклімат в Золочівському та Олеському замках є сприятливим для їх експонування. Однак якщо в Олеському замку, щоб розглядати картину можна відійти на кілька метрів, то в Золочівську ситуація з експонуванням гірша, адже щоб побачити нижню частину картини треба дивитися на першому поверсі, щоб побачити верх картини треба піднятися на другий поверх. Так експонатів у Європі не виставляють", - сказав Ігор Хомин.

Чит. також: «Картини Альтомонте розмістили в Золочівському та Олеському замках – як хотів Возницький. Фото»

На запитання Гал-інфо, який стан костелу до якого планують перевезти на експозицію картини, він відповів: "В костелі проведено повну реставрацію. Для цього повністю підготовлені стіни. Там, де висіли раніше ці батальні картини, є вікна, передбачені архітекторами для вентиляції. Не думаю, що там буде загроза для картин. Сам костел приведений до такого вигляду, яким він не був століттями".

Водночас він додав, що в Олеському замку є проблема з дахом.

"У фондосховищах в костелі та монастирі в Олеську є великі проблеми. Кожної зливи тече у кількох місцях, а там зберігається тисячі експонатів. Від цього у фондосхожвищах просто мокрі стіни та стелі. В самому костелі минулого року був проламаний дах, і вода протікала наскрізь. Найближчим часом Галерея не передбачає ремонти усього цього - через брак коштів. Єдиний вихід - погодитись на пропозицію польської сторони.

За словами Ігоря Хомина, наразі ніхто з костелу Св. Лаврентія до Львівської галереї мистецтв з проханням про передачу картин не звертався.

Однак, як зазначив Ігор Хомин, правовий статус цих картин є достатньо не певний, адже Галерея не мала правових підстав ставити їх на облік.

"Зрозуміло, що екс-директор Галереї Борис Возницький врятував ці полотна від знищення, і ніхто цього не заперечує, але власником була і залишається Римо-католицька Церква, яка не передавала їх Галереї", - пояснив він.

Ігор Хомин переконаний, що наразі польська сторона не буде робити скандалів з цього приводу.

Він також додав, що у Європі завжди визнають святе право власника.

Анна Новик. Фото Гал-Інфо.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ