Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн

Бензин знову подорожчає

Бензин знову подорожчає. І винними у цьому будуть вже, на жаль, не нафтотрейдери, а підвищення світових цін на нафту, введення росіянами експортного мита, застій в реконструкції українських НПЗ та сезонне подорожчання палива. Автовласникам та сільгоспвиробникам же лишається лише радіти, що ціни в Україні на бензин та дизель не досягли світових – в США середня ціна на бензин становить близько 1 долара за літр, в країнах Євросоюзу -- не повних 2 Євро...
 
 
Чинники
 
Ціни світового ринку на нафту за підсумками торгів 4 червня 2007г. на провідних нафтових біржах підвищилися в середньому 1,13 -- 1,33. Офіційні ціни нафтових ф'ючерсів найближчого місяця постачання склали: в Лондоні на Intercontinental Exchange Futures -- IPE Brent Crude -- 70,4 ( 1,33) дол./барель, в Нью-Йорку на New York Mercantile Exchange -- Light, Sweet Crude Oil -- 66,21 ( 1,13) дол./барель.
Як кажуть експерти з ПЕК, зростанню цін на нафтовому ринку сприяли перше за шість тижнів скорочення в США запасів сирої нафти і істотний дефіцит запасів бензинів в країні з початком літнього сезону.
«За станом на 25 травня запаси сирої нафти в США зменшилися за тиждень на 2 млн. бар. після того, як за попередні п'ять тижнів вони виросли майже на 12 млн. бар. Запаси сирої нафти в США залишаються нижчими за свій комфортний рівень і не перевищують рівень за аналогічний період попереднього року. В той же час ситуація в економіці США у квітні і травні дещо покращилася, що сформувало на ринку очікування збільшення попиту на нафту», -- сказав в коментарі «Гал-info» експерт Центру економічної політики Андрій Кірченко.
З його слів, запаси бензинів в США ростуть вже впродовж чотирьох тижнів підряд. З початку травня вони виросли на 4 млн. бар, проте за станом на 25 травня запаси бензинів були на 7% нижчими за торішній рівень. При середньостатистичній за п'ять років сезонній нормі 210,7 млн. бар., запаси бензинів складали тільки 198 млн. бар.
Наступним очевидним чинником, який вплинув на цінову ситуацію і на економічні очікування, стало скорочення переробки нафти в Україні. Українські НПЗ скоротили переробку нафти в січні-травні 2007 року, в порівнянні з відповідним періодом 2006 роком на 5,1% -- до 5,634 млн. тонн. Зокрема було скорочено закупівлі нафти у основного постачальника українських НПЗ – у Росії, на 7,1%  -- до 4,513 млн. т.
В цілому постачання нафти на українські НПЗ знизилися за 5 місяців на 5,1% -- до 5,696 млн. т. У травні українські нафтопереробні комплекси закупили 925 тис. т російської нафти (-13,1% до травня 2006р.) та 234,8 тис. т української (-8,7%). У звітний період перероблено 1,07 млн. тон. нафти (-7,7%), з яких отримано 313,1 тис. т бензину (-5,7%), 333,3 тис. т дизпалива (-7,9%) та 312,5 тис. т мазуту (+2,4%).
Втім, таке зменшення постачання пов‘язане зовсім не зі скороченням попиту на паливо, про що, зокрема, свідчить, що виробництво бензину зросло за 5 місяців на 7,6%  -- до 1,605 млн. т., а випуск дизпалива скоротився всього на 0,9% -- до 1,702 млн. т.
Якщо говорити про причини скорочення імпорту нафти, то чому так сталося, мабуть, відповіді з причетних до цього як в уряді, так і на НПК, не дасть ніхто. Попри те, що вона є досить очевидною – власники нафтопереробних заводів, бізнес яких має здебільшого російське коріння, скоротивши в сезон збільшеного споживання палива (березень –червень) поставки нафти на українські НПЗ, тим самим зменшили пропозицію нафтопродуктів, відтак заробляють на підвищенні ціни. До речі, дані про власність є офіційними -- в Україні є шість нафтопереробних заводів, і чотири із них контролюються російськими нафтовими компаніями: Одеський НПЗ -- "Лукойлом", Лисичанський -- "ТНК-ВР", Херсонський -- "Альянсом", частина Кременчуцького НПЗ -- "Татнафтою" і урядом Татарстану. "Нафтохімік Прикарпаття", як і НПК "Галичина" (Дрогобицький НПЗ, Львівська обл.), контролює група "Приват" (Дніпропетровськ).
Ще одна цікава деталь – чергові нафтові торги, які щомісяця проводить «Укрнафта» і які були заплановані на кінець травня не відбулися. Як зазначило «Гал-info» джерело в «Укрнафті», зараз стало значно вигідніше продавати видобуту в Україні нафту за кордон, аніж переробляти та продукти її переробки продавати в Україні. Зрозуміло, що це зменшення пропозиції нафтопродуктів позначиться збільшенням ціни на паливо.
 
Прогнози        
 
До кінця першої декади червня 2007 року нафтопродукти подорожчають на 6 відсотків і в загальному на 10 відсотків протягом місяця. Такий прогноз дає експерт з ПЕК, черговий редактор енергетичного бюлетеню «Газ і нафта» Леонід Теплов. Зі слів експерта, основним фактором підвищення ціни на нафтопродукти став ріст цін на нафту на світових ринках.
«Це пов‘язано з нестабільною ситуацією в Нігерії – країні, яка забезпечує 10 відсотків світового експорту нафти. Там працівники нафтових свердловин оголосили безстроковий страйк. Крім того, знову нестабільною є ситуація в зоні Палестино-ізраїльського конфлікту, і нафтові магнати Саудівської Аравії замість направлення коштів у бізнес, витрачають їх на підтримку військових акцій. Саудівська Аравія забезпечує близько 25 відсотків експорту нафти в США та ЄС. Водночас відомо, що рада ОПЕК, від якої, власне, і залежать обсяги видобутку, відтак і ціни на пальне, найближчим часом не збиратиметься – їм вигідна ситуація зменшення пропозиції нафти, за якої вони отримують надприбутки», -- сказав він в коментарі «Гал-info».
Іншим чинником, що вплинув на зростання світових цін на нафту, Теплов називає збільшення росіянами експортного мита на нафту та простій українських НПЗ.
«Росіяни підвищили експортне мито на 25% з 156,4 до 200,6 доларів за тонну. Крім того, простоюють на реконструкції вже не перший рік Херсонський та Одеський НПЗ. Це також додає «жару» в ситуації з ростом цін на пальне», -- сказав він.
Також Теплов називає сезонний фактор збільшення споживання палива влітку, що також позначиться на рості ціни. Роблячи довгостроковий прогноз, Теплов зазначає, що до осені ціна на індикативний бензин А-95 становитиме 4,8 -- 4,85 грн. за літр, якщо не виникне додаткових ситуацій.
Про зростання цін каже і завжди оптимістично налаштований експерт Міжнародного центру перспективних досліджень Олександр Жолудь.
«Зростання цін на нафтопродукти таки відбудеться, але несуттєве – цього місяця воно становитиме 10-15 копійок до тієї ціни, що є зараз. Основні фактори, які на це вплинули – збільшення росіянами ставки експортного мита та збільшення ціни на нафту світових ринках. Критичного росту ціни, проте, не буде, оскільки в Україну експортують більше литовський та білоруський бензин, аніж російське дороге та менш якісне паливо. Український бензин до європейського рівня цін не дотягне, оскільки за якістю він таки нижчий», -- зазначив в коментарі «Гал-info» експерт.
Найбільшу ціну на бензин з опитаних дослідників ринку нафти та нафтопродуктів прогнозують експерти ЮПЕКО. На їхню, думку ріст ціни на індикативний бензин А-95 може сягнути 5 грн. Мовляв, про це говорять як нафтотрейдери, так і народні депутати, котрі мають свої інтереси в галузі ПЕК.
«Розрахункова роздрібна ціна на нафтопродукти для продажу на АЗС формується, виходячи з ціни на великогуртових ринках та з ціни нафти на світових ринках. Якщо порівняти ціни станом на початок червня цього року та минулого, то за рік вони виросли на 11 відсотків. Але за останній місяць у європейських країнах, у яких Україна закуповує нафту, ціна за барель «чорного золота» підвищилася з 63 до 71 долара за барель. Тобто основний стрибок відбувся в травні, і це ще не кінець», -- говорять в коментарі «Гал-info» експерти ЮПЕКО.
Як вважають експерти, для того, щоб зупинити ріст цін, Україна має направити делегацію, яка домовиться про прямі поставки нафти по нижчій ціні, до Ірану, запустити в роботу непрацюючі НПЗ та встановити для нафтотрейдерів цінову планку. Але зрозуміло, що жодної зі зазначених дій ніхто робити не буде. Тому що це не вигідно – парламентарі, частина з яких має інтереси в нафтовому бізнесі, не зацікавлені в зниженні ціни. Крім того, ВР не до економічних проблем – у вересні нові парламентські вибори, і уряд, проголосивши війну нафтовим спекулянтам на початку року, наразі взагалі «забув» про паливно-енергетичну тематику. Також бездіяльним залишається і РНБО, чільники якого також займаються політикою замість того, щоб думати про національну енергетичну безпеку. В підсумку залишаються напризволяще водії, яким, як вже зазначалося, наразі залишається радіти, що українські ціни на бензин ще не сягнули світових.
 
Валентин КОНЦЕВИЧ
 
 
 
 
 
 
Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ