Слухай онлайн
Cуспільство

Екскурсія в депо: все про проблеми львівських трамваїв

У Львові існує дві основні проблеми, на які найчастіше нарікають мешканці міста, - це погода і громадський транспорт. У нескінченному вирі нарікань та звинувачень чимало дістається саме міському електричному транспорту, зокрема трамваям.

Зі слів львів'ян, вони то запізнюються, то зовсім не приїжджають, то приїжджають несправні або брудні. Запитань до ЛКП "Львівелектротранс" назбиралось чимало, а тому кореспондент Гал-інфо вирішив про все детально розпитати у керівництва підприємства, зокрема у начальника трамвайного депо Романа Василишина. 

Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
1/10

Про специфіку роботи водіїв електротранспорту

У Львівському трамвайному депо, розташованому на вул. Городоцькій, працює близько 200 водіїв. Більша частина з них - це жінки, тоді як чоловіків тут налічується не більше 60 осіб. Середній вік водіїв становить 50-60 років. Наймолодшими вважаються 40-річні водії, найстаршими - 70-річні (а таких осіб є декілька). Жінка-водій має право на пільгову пенсію після того, як пропрацювала на підприємстві понад 10 з половиною років. Чоловіки, своєю чергою, одержують таке право після 12,5 років праці.

Останнім часом на роботу влаштовується все більше молодих чоловіків віком від 30 років, розповідає директор трамвайного депо. З 40 таких водіїв-початківців близько 10 усуваються через важкі умови праці, стан здоров'я та шкідливі звички. Проте, навіть незважаючи на поповнення молодими кадрами, в депо все ж переважають люди пенсійного віку.

Як пояснює начальник підприємства, керування електротранспортом - це нелегка справа, яка вимагає стресостійкості. Окрім того, це також дуже відповідальна робота, ускладнена багатьма чинниками: великими габаритами електротранспорту; щоденним шкідливим випромінюванням; вузькими та переповненими авто львівськими вуличками; пішоходами-порушниками, які зненацька вибігають на проїжджу частину; а також додатковим навантаженням у вигляді реалізації квитків на проїзд. Через доволі жорсткі умови роботи чимало водіїв мучить гіпертонія, зізнається пан Василишин.

Однак, на думку директора, основною причиною нестачі молодих кадрів є те, що про міський електричний транспорт у Львові впродовж довгого часу ніхто не дбав. Раніше у Львові було два трамвайних депо - на вул. Городоцькій та на вул. Промисловій. Останнє досі чекає на повну реконструкцію, а тому залишається закритим. Крім цього, раніше на території депо діяв спеціальний центр, де готували майбутніх водіїв трамваїв. Тут також були гуртожитки для працівників з інших міст та сіл. Зараз цього вже немає, а отже нема належних умов для підготовки кваліфікованих кадрів. 

Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
1/1

Про те, скільки заробляють водії трамваїв

Зарплата водія трамвая залежить від класу, до якого він належить, а клас, відповідно, від стажу роботи. Найнижчим є третій клас - такий працівник одержує зарплату у розмірі від 4 тисяч гривень (згідно з дійсним на даний час тарифом). Різниця між третім і другим класом становить 800 гривень. Перший, найвищий клас, заробляє навіть до 8 тисяч гривень, запевняє керівник депо. Разом з тим,  оскільки підприємству не вистачає працівників, водії електротранспорту часто працюють понаднормово (більше 40 годин на тижень), а тому мають шанс заробити більше грошей. Вони також одержують додаткові кошти за продаж квитків на проїзд - за це водіям доплачують 125 гривень за кожну тисячу реалізованих талонів. Як запевняє Роман Василишин, в місяць водій може продати від 10 до 30 тисяч квитків.

Про графік руху трамваїв у Львові

Перша робоча зміна розпочинається в трамвайному депо о 5:30 ранку. Спеціальний транспорт доставляє водіїв до місця роботи на 20 хвилин раніше. Перед тим, як водій виїде на маршрут, він зобов'язаний пройти медогляд, а також перевірити технічний стан трамвая, яким керуватиме впродовж всієї зміни. Під час перевірки водій оглядає трамвай як ззовні, так і всередині, зокрема випробувує гальма. Як запевняє директор трамвайного депо, жоден водій не сяде за кермо несправного трамвая,  оскільки він дбає і про власну безпеку, і про безпеку пасажирів.

Не всі водії трамваїв, які працюють у першу зміну, зобов'язані виїхати з депо о пів на шосту. Деякі з них виїжджають о 6 ранку, деякі о пів на 7. Останній трамвай покидає депо не пізніше 7:20 ранку, розповідає Роман Василишин. Щодня на зміні працює в середньому 60-65 трамваїв, які обслуговують всі 11 міських маршрутів.

Робоча зміна водія, що виїхав на маршрут о 5:30, закінчується о 13:00. У цей час, відповідно, починається друга зміна, яка триває до 20:30. Перед тим, як сісти за кермо трамвая, що вже перебуває на лінії, водій, який працює в другу зміну, також зобов'язаний пройти медичний огляд. Крім того, він мусить перевірити технічний стан трамвая, який приймає від попереднього водія. Якщо під час перевірки знаходять несправність, трамвай прямує назад в депо. Таким чином, керівник установи заперечує те, що міські маршрути обслуговують несправні трамваї, адже вони проходять перевірку принаймні двічі на день. До слова, останній трамвай прибуває в депо близько півночі.

Як зазначає Роман Василишин, водії трамваїв працюють чотири дні поспіль в одну зміну, після цього вони мають один вихідний день. Оскільки трамваї курсують щоденно, водії працюють навіть під час офіційних державних вихідних.

Про ремонт старих трамваїв

У 2016 році у Львові розпочався пілотний проект з модернізації міського електротранспорту. В межах цього проекту "Львівелектротрансу" вже вдалось відреставрувати 5 трамваїв, вік яких складає понад 30 років. Як розповідає пан Василишин, донедавна ці трамваї ще працювали, хоч і потребували капітального ремонту. Коли старенькі вагони таки дочекались модернізації, працівники вагоно-ремонтної майстерні ЛКП "Львівелектротранс" розібрали їх до основи, повністю замінили підлогу, каркаси сидінь, самі сидіння, а також обігрів салону. Після реставрації ці трамваї повинні прослужити ще принаймні 10 років. 

Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
1/8

Оскільки проект є пілотним, до нього ставляться як до своєрідного експерименту, застосовуючи все нові та нові ідеї під час модернізації кожного вагона. Так, наступний трамвай, що підлягатиме капітальному ремонту, планують перевести на інноваційну систему керування, встановлену також у нових трамваях виробництва корпорації "Електрон".

Як розповідає начальник депо, капітальний ремонт одного такого трамвая коштує місту близько 700 тисяч гривень. Значно більше, а саме 3 млн гривень, коштуватиме старенький трамвай із новою системою керування. Для порівняння, легкий косметичний ремонт рухомого складу коштує 125 тисяч гривень, а новенький "Електрон" - 29 млн гривень.

Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
1/5

До слова, на балансі Львівського трамвайного депо є 104 справні трамваї, враховуючи 9 нових "Електронів". Ще 19 несправних вагонів чекають на свою долю - їх або здадуть на металобрухт, або візьмуться реанімувати. Над ремонтом трамваїв працює близько 150 працівників.

У Львові дають «друге дихання» 35-річним трамваям

Про основні проблеми Львівського трамвайного депо

Як зізнається начальник трамвайного депо, його підприємство бореться з декількома проблемами, найбільші з яких - це нестача фінансів, рухомого складу та кваліфікованих працівників різних спеціальностей (водії, слюсарі, прибиральникки тощо). Щодо останньої проблеми, то за словами пана Василишина, охочих працювати в депо є багато, однак лише невелика частина кандидатів відповідає навіть базовим вимогам посади, на яку вони претендують. Крім того, деякі працівники не витримують умов, в яких їм доводиться працювати, а це - понаднормова робота і низька температура повітря в приміщеннях вагоно-ремонтної майстерні восени та взимку. На думку директора депо, на підприємстві залишаються працювати лише ті, хто дійсно любить свою роботу.

До слова, станом на вересень 2017 року в ЛКП "Львівелектротранс" працює понад тисячу осіб. Зараз підприємство пропонує більше 280 вакансій, 120 з яких - це водії трамваїв, 37 - водії тролейбусів, 11 - слюсарі та ін. Як пояснює керівництво підприємства, знайти водія електротранспорту доволі важко, оскільки підготовка і навчання триває 6 місяців, 3 з яких - теоретичні заняття, а ще 3 - практичні. Поки навчання триває, людина не може працювати, оскільки курси проводить Державна служба зайнятості, а отже потенційний працівник півроку не отримує стабільний прибуток. Окрім цього, процес навчання ускладнює той факт, що курси розпочинаються лише тоді, коли в групу наберуть 10 осіб, а на це потрібен додатковий час. 

Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
1/8

Про те, чому трамваї запізнюються

Ще одна причина головного болю керівництва "Львівелектротрансу", а отже і всіх львів'ян, які користуються електричним транспортом, - це неправильно припарковані авто, які блокують трамваям проїзд. Саме вони найчастіше стають причиною затримки в русі електротранспорту, оскільки можуть зупинити одночасно декілька трамваїв.

За даними відділу зв’язків з громадськістю ЛКП "Львівелектротранс", впродовж місяця трапляється близько 50 випадків неправильного паркування автівок, що може спричинити понад 35 годин затримки в роботі міського електротранспорту, зокрема трамваїв. У зв'язку з цим, підприємство працює над створенням можливості подання позову до суду на порушників правил паркування, які залишили своє авто в неналежному місці, спричинили затримку і нанесли певні збитки "Електротрансу". Для того, аби підготувати такий позов, поліція повинна зафіксувати факт порушення ПДР. Окрім цього, "Львівелектротранс" повинен підрахувати скільки коштує одна година простою однієї одиниці транспорту, що належить підприємству.

Культура паркування у Львові є дуже низькою, - ЛКП «Львівавтодор»

Про прибирання в трамваях

У Львіському трамвайному депо працює 14 прибиральниць: по 5 - на нічних змінах, і ще 4 - на денних. Генеральне прибирання трамвая відбувається раз на тиждень під час детального технічного огляду вагонів. Тоді всі частини рухомого складу - від підлоги до крісел та поручнів - ретельно вимивають та витирають, запевняє пан Василишин.

Крім цього, в усіх робочих трамваях прибирають щодня наприкінці другої зміни. Таким чином, кожна з 5-ти прибиральниць нічної зміни повинна прибрати у 14 трамваях. Роботу розпочинають близько 8 вечора, а закінчують о 5 ранку перед виїздом з депо першого трамвая.

Про вартість експлуатації трамваїв

За один день всі 60 трамваїв, що обслуговують міські маршрути, "заробляють" для підприємства близько 80 тисяч гривень, розповідає Роман Василишин (1 трамвай - більше 1 тисячі гривень). Водночас, ці 60 трамваїв за один робочий день проїжджають понад 9 тисяч кілометрів. Таким чином, за 1 км проїзду одного трамвая підприємство заробляє близько 8 гривень, а витрачає втричі більше, запевняє начальник депо. За його словами, за останні роки втричі зросла вартість електроенергії (з 0,36 коп до 2,25 коп), а також матеріалів, які зношуються під час щоденної експлуатації трамваїв і потребують частої заміни. 

Львів’янам пояснили, чому зросте вартість проїзду в електротранспорті

Про контролерів у міському електротранспорті

Кожен працівник ЛКП "Львівелектротранс" має посвідчення контролера, а отже може перевіряти наявність квитків у пасажирів трамваїв та тролейбусів. Окрім них, проводити перевірку мають право волонтери від громадських формувань, служба безпеки "Львівелектротрансу", створена у серпні 2016 року, а також самі водії. Контролери перевіряють наявність звичайного квитка та квитка на багаж, а також документів, що надають право на пільговий проїзд. Щомісяця інспектори штрафують за безквитковий проїзд близько 600 пасажирів електротранспорту. Порушники, яких контролери спіймали на гарячому, мають вибір: або оплатити штраф на місці, або ж купити у водія місячний абонемент на проїзд.

Цікаво, що всіх попередніх контролерів керівництво підприємства звільнило ще у травні 2016 року. Таке рішення аргументували тим, що на їхню роботу часто скаржилось чимало львів'ян. 

Про те, чому нові трамваї обслуговують лише сихівську трамвайну лінію

Причина цієї на перший погляд несправедливості щодо мешканців інших районів міста доволі проста - на Сихів прокладена новенька колія. Як пояснив директор депо, на сихівському напрямку поки що немає ділянок із глибокимим ямами чи несправною старою колією, а тому нові трамваї не пошкоджуються та не піддаються ризику. Разом з тим, на багатьох інших маршрутах є відрізки, які потребують негайного капітального ремонту. Це, зокрема, ділянки на вул. Замарстинівській, на вул. Вітовського та вул. Степана Бандери, наголошує пан Василишин. 

Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
Фото - Марія Шевців, Гал-інфо
1/2

Про те, що трапилось із п'ятисекційним "Електроном"

П'ятисекційний трамвай виробництва корпорації "Електрон", який підприємство отримало у 2013 році, перебував на середньому ремонті, розповідає начальник трамвайного депо. За його словами, кожен трамвай, пробіг якого перевищує показник 100 тисяч км, повинен пройти такий ремонт. Під час ремонтних робіт, які тривали близько 2 тижнів, в трамваї замінили підлогу,крісло водія, вузли, агрегати, колодки та ін. Разом з тим, капітальний ремонт такого трамвая проведуть тоді, коли його пробіг становитиме 360 тисяч км і більше. Варто додати, що ремонт трамваїв "Електрон" проводять працівники корпорації, а не трамвайного депо, оскільки в останніх немає необхідної кваліфікації.

Як ЛКП "Львівелектротранс" модернізують за кредити європейських банків

Продовження циклу матеріалів про міський електричний транспорт, зокрема про львівські тролейбуси, читайте невдовзі на Гал-інфо. 

Марія Шевців, Гал-інфо.
Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ
Завантаження...
Loading...