Слухай онлайн
Економіка

Гонтарева назвала імена власників банків-боржників НБУ

Промова Голови НБУ Валерії Гонтаревої під час прес-конференції щодо офіційної заяви про відставку, яку вона виголосила 10 квітня.

"Доброго дня шановні колеги!

 Доводжу до вашого відома, що я, після майже трирічного терміну перебування на посаді Голови, прийняла рішення залишити цю посаду і залишити центральний банк.

 Я подала Президентові України офіційну заяву про відставку за власним бажанням з 10 травня цього року.

 А тому, як і обіцяла, повідомляю вас про своє звільнення завчасно – за місяць. Це вже усталена практика в Національному банку повідомляти про будь-які зміни у складі Правління за місяць.

 Звичайно, якщо Верховна Рада проголосує за моє звільнення раніше цього часу, то я піду з цієї посади раніше. Уже від сьогодні готова доповісти на пленарному засіданні Верховної Ради про результати моєї діяльності на посаді Голови Національного банку.

 Наголошую, інших змін у складі Правління Національного банку найближчим часом не буде.

Так само не відбудеться і змін у політиці центрального банку. Плаваючий курс гривні, інфляційне таргетування, сучасний центральний банк – усе те, за що я та вся моя команда, яка сьогодні тут, так довго боролися, – залишається незмінним.

 Незмінність і незворотність обраного шляху – запорука успішності нашої країни та підтримки наших міжнародних партнерів. Національний банк продовжить послідовне втілення тієї політики, яку ви бачили впродовж мого головування.

Щодо рішення.

 Як ви знаєте, я з самого початку наголошувала, що йду до Національного банку робити реформи.

 Для себе я планувала ще більш короткий термін перебування на посаді Голови Національного банку. Але залишити реформування банківської системи в критичний для неї момент я не могла.

Головне, що зроблено.

По-перше, забезпечено макрофінансову стабільність.

Країна перейшла на гнучкий валютний курс та започаткувала нову монетарну політику інфляційного таргетування. А успішна співпраця з Міжнародним валютним фондом та іншими міжнародними кредиторами дозволила наростити резерви до 16.7 млрд. доларів.

 По-друге, ми очистили банківську систему від неплатоспроможних банків та посилили її стійкість на майбутнє.

Банки здорові, прозорі та вже готові відновити кредитування.

По-третє, ми здійснили повну трансформацію Національного банку – перебудували всі процеси і перетворили його в потужну модерну інституцію.

 А отже, я вважаю, що моя місія повністю виконана – реформи зроблені.

 Сподіваюся, що Президент найближчим часом прийме відставку та направить відповідне подання до Верховної Ради.

Уперше в історії нашої країни відставка Голови Національного банку не є політичним рішенням.

 Вірю, що моїм наступником стане професійна та незалежна від політичних течій людина.

 Упевнена, що під керівництвом цієї людини Національний банк продовжить шлях розбудови банківської системи та не зверне з нього навіть попри можливий політичний тиск. А політичний тискм буде для будь-якої людини на цій посаді. Тому хочу сказати членам Правління тримайтеся!

 Зараз коротко про підсумки проведених реформ.

 Коли в чотирнадцятому році я прийшла до Національного банку, стан економіки та банківської системи був жахливим.

 З чим мені та команді довелося працювати?

 Величезні макроекономічні дисбаланси, обмінний курс гривні, прив'язаний до долара США, суттєве фіскальне домінування, хвора банківська система, практично відсутній банківський нагляд, високий рівень кредитування пов’язаних осіб, непрозора структура власності, неефективні процедури боротьби з відмиванням грошей...

 20 років на ці проблеми закривали очі як політики, міністри, так і керівники центрального банку.

 Сама країна перебувала в дуже важкій економічній ситуації. Одночасно поєдналися три кризи – макроекономічна, валютна та банківська. Водночас країна перебувала у стані війни – разом із частиною території ми втратили майже 20% нашого ВВП та 30% валютної виручки. Це був дійсно "руйнівний шторм"!

 Нашій економіці пророкували колапс, а країні – розпад. Мої колеги, центробанкіри та знані фінансисти говорили, що "місія нездійсненна".

 Проте, як на мене, жодна криза, навіть така потужна, не є приводом відмовитися від реформ.

 Команда Національного банку взяла на себе відповідальність, і зараз нам є чим пишатися і про що звітувати сьогодні Вам.

 Усі рішення, які приймав Національний банк, мали на меті стабілізувати українську фінансову систему, зупинити беззаконня у банківській системі, закласти основи для побудови здорового банківського сектору на майбутнє.

 За майже три роки моєї роботи на посаді Голови НБУ для цього вдалося все це зробити.

Отже, що саме зроблено?

 По-перше, забезпечено макрофінансову стабільність.

Для цього, насамперед, ми перейшли до режиму гнучкого курсоутворення.

 Бажання політиків задля власних інтересів утримувати курс гривні будь-якою ціною негативно впливало на всі інші макроекономічні показники. І ми нарешті позбулися якоря, що тягнув нас донизу.

 Зараз помірні курсові коливання вже не сприймаються як "кінець світу" та не провокують паніки. Ви самі можете побачити, що було три роки тому і що є зараз на валютному ринку.

 У 2016 році, після двох років антикризового менеджменту, ми повністю перезавантажили та розбудували нову дієву монетарну політику –політику інфляційного таргетування. Звертаю вашу увагу, що іншої альтернативи для нашої країни сьогодні просто не існує. Мандат НБУ – це забезпечення цінової стабільності в державі, і ми гідно виконуємо його завдяки реалізації спланованої монетарної політики.

 Минулого року Національний банк вперше взяв на себе зобов’язання щодо досягнення інфляційних цілей та виконав їх.

 Ми досягли нашу першу ціль з інфляції у 12%, встановлену Національним банком за режиму інфляційного таргетування.

 Цілі центрального банку визначені: цього року ми плануємо досягнути однознакового рівня інфляції та утримувати її в низьких межах. Все це закріплено рішеннями Ради та Правлінням Національного банку.

 І ви знаєте, що наша середньострокова ціль – це 5%. І я впевнена, що її буде досягнуто у 2019 році, і ми вже зможемо продемонструвати країні, що таке наше інфляційне таргетування і що таке нова монетарна політика.

 По друге, це реформа банківського сектору.

Ми розпочали з масштабної діагностики банківської системи, що включала перевірку якості активів та стрес-тестування банків.

За результатами цієї діагностики ми нарешті дізналися про реальний стан справ у банківській системі. Ми також чітко встановили системні ризики, характерні для українського банківського сектору.

З 2015 року банки спільно з регулятором розробили програми докапіталізації, обов’язкові для виконання. 

З самого початку програми докапіталізації були досить компромісними: чотири роки відводилося банкам на рекапіталізацію, три роки – на погашення кредитів пов’язаним особам. 

Банки, які не змогли виконати свою програму, були визнані неплатоспроможними і виведені з ринку. 

На сьогодні банки вже збільшили свій капітал на 108 мільярдів грн. Це – значний крок до їх фінансової стійкості на майбутнє, а відтак – відновлення довіри до банків. 

Водночас НБУ розпочав очищення банківської системи від "схемних" банків, банків-мийок – тих, що не займалися банківським бізнесом. 

Із 180 банків на початок чотирнадцятого року зараз на ринку залишився 91 банк.

Ми вже перевірили 60 банків, а це – 97% нашої банківської системи. Ми ідентифікували власників усіх банків, тому система зараз на 100% прозора. 

В українських банків є фінансові ресурси для початку повномасштабного відновлення кредитування. А це понад 100 мільярдів гривень та 5 мільярдів доларів вільної ліквідності. 

Тренд, який важливо відзначити і який безумовно свідчить про вирішення системних проблем минулого, – це погашення заборгованості банків за кредитами рефінансування. 

Ви пам’ятаєте, як мені закидали якісь неймовірні обсяги виданого рефінансування. Зараз я Вам наведу цифри, які говорять самі за себе. 

На початок моєї каденції в Національному банку у червні 2014 року заборгованість за рефінансуванням банків становила 111.7 мільярда гривень. 

На сьогодні цей показник у платоспроможних банках становить 15.2 мільярда гривень, з яких 14.4 мільярда гривень припадає на державний "Приватбанк" та півмільярда – на Укргазбанк. Загальна заборгованість неплатоспроможних банків перед НБУ на сьогодні становить 45.2 мільярда гривень. Решта вже погашена. 

Повернемося до цих непогашених 45.2 мільярда гривень. Я вважаю, що наша країна повинна знати своїх так званих "героїв" у обличчя, тому наведу вам перелік неплатоспроможних банків - найбільших боржників за кредитами рефінансування та імена їх екс-власники, тому ще це – дуже відомі в нашій країні олігархи та бізнесмени. 

Більше ніж два року НБУ у всіх судових справах, у заявах про злочини, у заявах до прокуратури, у 44 зверненнях до суду… Зараз я вам озвучу імена цих горе-героїв: 

- Банк Надра. Дмитро Фірташ винен Національному банку за його кредитами 9,8 мільярда гривен;

 - Олег Бахматюк – за кредитами своїх двох банків – Фінансової ініціативи та ВАБанк понад 10 мільярдів гривен;

 - Микола Лагун винен за кредитами Дельта банку 8 мільярдів гривен;

 - Костянтин Жеваго та його банк Фінанси і кредит винен Національному банку 6.3 мільярда гривень;

 - Леонід Клімов, який досі є народним депутатом і навіть входить до комітету з питань фінансової політики та банківської діяльності, – 3. 4 мільярда гривень за кредитами Імекс-банку.

 Наголошую, банкрутство банку не означає, що тепер ці горе-власники повністю вільні від боргів свої банків. Державні гроші потрібно повертати і крапка!

 Саме моя команда зупинила діяльність банків, які проводили незаконні операції, у тому числі незаконно виводили кошти за межі України.

 В 2014 році ми виявили низку незаконних операцій вітчизняних банків по виведенню коштів з використанням коррахунків кількох європейських банків. Можу Вам нагадати, як на початку моєї каденції ми зібрали всі банки у цій кімнаті і сказали, що їм потрібно зупинити всі операції з виведення капіталу через такі банки, які займалися відмиванням коштів на європейській території. І я зустрілася у вересні 2014 року з Головою австрійського центрального банку, щоб розповісти, які банки на території Австрії займаються такою діяльністю.

Обсяг операцій з такими європейськими банками становив близько двох млрд дол., а кількість українських банків, що їх здійснювали - 17. Ми зупинили це, тому що банки не тільки використовували ці рахунки для виводу грошей. Деякі банки використовували це і для фіктивного збільшення капіталу.

 Тому ми розробили програму та надали банкам термін до 1 квітня 2016 на припинення всіх цих кореспондентських рахунків і міжбанківських операцій з цими банками.

 Сьогодні більш ніж рік ніхто з діючих банків подібних операцій немає і не тримає таких рахунків . Ми вже надали список таких установ усім банкам (,на жаль, не можу його розголосити). На сьогоднішній день будь-хто, хто відкриє рахунок і зробить якусь операцію з таким банком, попаде під 100% резервування. Тому, як Ви можете уявити, це вже ніхто ніколи робити не буде.

 Як ви знаєте стосовно розслідування правопорушень, пов’язаних із неповерненням Національному банку рефінансування неплатоспроможними банками ми неодноразово зверталися до правоохоронних органів та очікуємо на повне та неупереджене розслідування усіх справ.

Маємо пам’ятати, що неповернуті Національному банку кредити здебільшого надавалися банкам ще з 2008 року. Вони надавалися без належної застави, а саме під неліквідні активи за завищеною в рази вартістю. Ці банки зараз ліквідовані або перебувають у стадії ліквідації. Саме тому команда Національного банку з середини 2014 року завчасно підвищила вимоги до оцінки застав під рефінансування, запровадила практику надання персональних гарантій акціонерів та залучила до оцінки активів незалежних міжнародних оцінювачів. Кредити надавалися банкам лише для компенсації відтоків коштів клієнтів – фізичних осіб у рамках гарантованої суми в 200 000 грн., виплати яких відстежував куратор Національного банку.

 Саме тому ми можемо відзвітувати за кожну гривню виданого рефінансування за цей час.

Будь-які інсинуації щодо виведення грошей рефінансування за кордон під час роботи нашої команди не мають під собою жодних підстав.

 Зараз ми дивимось у майбутнє з позитивом.

 Банківська система виходить на прибуткову діяльність, банки налаштовані на пожвавлення кредитування, найбільш болісні кроки вже зроблено.

 Однак повне очищення банківської системи було би неможливим без вирішення проблеми Приватбанку.

 Як ви знаєте, цей банк має статус системного та є стратегічно важливим елементом банківської системи. Адже у ньому обслуговується понад 20 мільйонів громадян України.

 Усі вони зберегли свої кошти та продовжують отримувати банківське обслуговування завдяки своєчасним та злагодженим діям НБУ, Міністерства фінансів та Фонду гарантування.

 Перехід банку під контроль держави був єдиним правильним рішенням в умовах, коли нестача у капіталі банку становила 146 мільярдів гривень. Коли я розповідаю своїм колегам з інших центробанків про 146 мільярдів гривень, у великих країнах не можуть зрозуміти, що для нас значать ці 6 мільярдів доларів в еквіваленті. Але коли я кажу, що це – 50% монетарної бази нашої країни, що це – 33% депозитів наших приватних осіб, це викликає навіть не здивування – це викликає шок.

Ви знаєте, було розроблено програму докапіталізації, але колишні власники, зокрема Ігор Коломойський, надали персональну гарантію виконання цієї програми, але цю програму ані менеджмент, ані акціонери банку не виконали.

Зараз проведено пост-аудит Приватбанку. Ви знаєте, що згідно статті 41.1 Закону "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", за яким держава увійшла в капітал Приватбанку, було визначено обов’язковість проведення пост-аудиту. Зараз я надам Вам деякі цифр за його результатами, які Вас ще більше здивують.

Виявлені проблеми не тільки підтвердились, але є навіть більшими за наші оцінки. Не 97% корпоративного кредитного портфеля було видано пов’язаним особам, а всі 100%. Це означає, що потреба у докапіталізації ще більша, і державі доведеться вкласти ще більше грошей, аби компенсувати збитки від управління банком так званою командою олігархів та менеджменту Приватбанку. Можу Вас сказати, що в останню ніч вони провели шахрайські операції на суму більш ніж 16 мільярдів гривень. Я зараз не буду Вам давати всі цифри – я думаю, що дуже скоро Ви побачите аудиторський висновок в цілому. Ви можете побачити у вже опублікованому меморандумі МВФ, які кроки Україна буде робити, щоб повернути собі всі ці вкрадені кошти.

Ми вважаємо, що вирішення проблеми Приватбанку як кейс увійде у підручники, адже аналогів у світі подібному проекту не має.

Подальша стратегія розвитку Приватбанку буде скоригована відповідно до оновленої Стратегії розвитку державних банків. Наше бачення щодо якої вже надано Міністерству фінансів. Ми плідно працюємо з ними і будемо втілювати цю стратегію у життя.

Отже, у результаті всіх цих перетворень ми кардинально змінили "портрет" банківської системи.

Одночасно з проведенням системних змін на ринку, Національний банк реформував і власну наглядову функцію. Ми докорінно змінили підходи до нагляду за банками, нашу методологію та систему оцінювання. Ми розбудували сучасний ризик-орієнтований нагляд. Наш ризик-орієнтований нагляд покаже Вам цю програму. Я вважаю, ми можемо пишатися новим наглядом, який вже працює.

Вже з наступного року діагностика для банків стане щорічною, а її результати будуть публікуватися у вільному доступі.

Переконана, що сумлінне дотримання банками нормативів разом із веденням прозорої правдивої банківської звітності дасть змогу уникнути системних криз у майбутньому.

У процесі реформування докорінних якісних змін зазнав не тільки нагляд.

Ми трансформували весь Національний банк.

Пишаюсь, що завдяки проведеній реформі нам вдалося розбудувати сучасний, відкритий та незалежний європейський центральний банк. Для цього ми унеможливили одноосібне прийняття рішень, створили новітню систему управління центробанку, що спирається на колегіальні рішення комітетів; централізували функції та позбулися неключових активів.

Можу Вам сказати, що в Національному банку більше не буде "one man show", тому що ця команда, яка сьогодні тут зі мною, залишається. Ми побудували не лише Правління, а й всю команду Національного банку. Це реальна побудова нової інституції з реінжинірингом всіх процесів в Національному банку.

Визначною віхою на шляху розвитку банківської системи стало прийняття у 2015 році оновленого Закону України «Про Національний банк», що докорінно змінив наш мандат.

З цього часу ми маємо дійсно незалежний щодо реалізації своєї політики центральний банк.

 Я впевнена, що, зміцнивши незалежність Національного банку, ми досягли точки неповернення. 

Відтак стало можливим проведення дієвої монетарної політики, яка базується на режимі інфляційного таргетування. 

Отже, ми повернули течію річки, і наш корабель із командою професіоналів на борту продовжує рухатися вперед за чітко визначеним маршрутом. Це я про Вас, моя команда! (звертається до членів Правління) 

У цьому допоможе наша дорожня карта – Комплексна програма розвитку фінансового сектору до 2020 року. Програма, що стала стратегічним документом реформування всього фінансового сектору, була підтримана країною та Національною радою реформ. 

Як лідер цієї програми, я пишаюсь, що за всіма важливими проектами ми досягли значного прогресу, попереду – подальша розбудова і сталий розвиток. Для цього ми оновили програму та продовжуємо її успішно виконувати. Вже стартували проекти з відновлення кредитування, оновлення та впровадження стратегії розвитку державних банків, лібералізації валютного регулювання, розвитку інфраструктури ринків капіталу, cashless-economy, впровадження міжнародних стандартів фінансової звітності (IFRS 9) та інші. 

Кожен з цих проектів має сильного лідера та потужну команду. Упевнена в їхньому успішному просуванні та впровадженні. 

Окремо хотіла б зупинитися на проекті з валютної лібералізації, адже він дасть змогу усунути бар’єри для вільного руху капіталу, що були в нашій країні споконвіку. 

Як Ви знаєте, я прийшла до Національного банку з ринку і підтримувала ринкові відносини. Але, на жаль, економічні ризики, насамперед війна на нашій території - у 2014-2015 роках не тільки не дозволили нам розпочати лібералізацію, а й змусили Національний банк запроваджувати непопулярні адміністративні обмеження. Неперебудована система, неможливість контролю, відсутність anti moneylaundering моніторингу… Ми повинні були зупинити паніку і непродуктивний відтік капіталу через недобросовісні валютні операції. Тоді за їх допомогою Національний банк стабілізував попит на іноземну валюту, забезпечив її ритмічне надходження на міжбанківський ринок, а також обмежив її необґрунтований відплив з України. Вже понад рік ми поступово знімаємо ці обмеження, орієнтуючись на наявність належних передумов. 

Модель валютного регулювання, яку ми розробили, буде втілена в життя за допомогою нового законодавства. Новий закон замінить застарілий Декрет Кабінету Міністрів України "Про систему валютного регулювання і валютного контролю" від 1993 року та численні нормативно-правові акти. Відтак, валютне регулювання в Україні стане прозорим, простим і зрозумілим для населення, бізнесу та банків. 

Для Національного банку новий закон дасть можливість більш оперативно та ефективно реагувати на зміни стану платіжного балансу та кон'юнктури ринку.

Однак для повного переходу до більш ліберальної моделі валютного регулювання місце жорсткого валютного регулювання має зайняти ефективне податкове регулювання. 

Тому ми запропонували запровадити в Україні 5 ключових та найбільш нагальних з 15 рекомендацій Організації економічного співробітництва та розвитку щодо протидії зменшенню податкової бази і переміщенню прибутків за кордон (так званий BEPS). Це основа для глибокої валютної лібералізації. Концепцію BEPS вже презентовано на Національній раді реформ, а законопроекти, необхідні для імплементації, підготовлено до розгляду у Парламенті. Очікуємо, що боротьба з непродуктивним відпливом капіталу через низькоподатковіта інші закордонні юрисдикції буде підтримана Верховною Радою України. 

Наприкінці своєї промови хочу висловити слова подяки. 

Усі ці глобальні зрушення та досягнення були б неможливими без нашої потужної команди та постійної підтримки міжнародних партнерів. 

Національний банк завжди в повному обсязі та вчасно виконував зобов’язання щодо проведення реформ перед міжнародною спільнотою, яка підтримала нашу країну. 

Відтак можу назвати нашим беззаперечним досягненням – відновлення плідної співпраці з Міжнародним валютним фондом. 

Нам вдалося підписати нову програму розширеного фінансування EFF на 17.5 мільярда доларів і залучити міжнародних партнерів під одну "парасольку" допомоги Україні. 

Саме відновлення співпраці з Міжнародним валютним фондом і Світовим банком дозволили економіці втриматися "на плаву" у катастрофічно складних умовах. 

Потрібно пам’ятати, моніторинг міжнародних резервів України здійснюється МВФ на щоденній основі та підтверджується аудитором-компанією "Делойт" на щорічній основі. Відтак, несанкціонованого використання резервів бути не може, а всі інсинуації з цього питання –безглузді. 

Вже зараз наші міжнародні резерви зросли до 16.7 мільярда доларів США. Вони є достатніми для забезпечення близько 4 місяці імпорту. 

Ми очікуємо, що до кінця 2017 року отримаємо ще три транші на загальну суму близько 4.5 мільярда доларів США, що дасть змогу наростити резерви до 21 мільярда доларів США на кінець року. 

Продовження такої співпраці має стратегічний характер. Адже ця програма є важливою саме для нашої країни для забезпечення макрофінансової стабільності. 

Адже в наступні роки Україні доведеться виплатити в рахунок погашення та обслуговування держборгу приблизно 12.8 мільярда доларів США. 

За таких умов продовження співпраці з МВФ є запорукою того, що в наступні три роки Україна зможе здійснити виплати за державним боргом без зайвого стресу для валютного ринку та фінансової стабільності в цілому. 

І справа не тільки у нарощуванні резервів – співпраця з МВФ є сигналом для наших партнерів, інвесторів, бізнесу – "Україна продовжує реформи. У цієї країни є майбутнє. Вкладати кошти в Україну перспективно, країна оновлюється і є інвестиційно привабливою".

Я щиро вдячна за підтримку на міжнародному рівні нашим партнерам з Міжнародного валютного фонду, Світового банку, Європейського банку реконструкції та розвитку, Міжнародної фінансової корпорації, дружнім центральним банкам – без вашої участі проведення масштабної реформи банківського сектору було би неможливим. 

Я дуже вдячна послам G7, послам Європейського союзу. Я навіть не можу описати, яку підтримку вони завжди надавали нам для того, щоб Національний банк йшов шляхом реформ, які ми зробили. 

Хочу також подякувати Уряду та міністрам, з якими мала честь працювати та реалізовувати спільні проекти в ці роки. 

Можу без перебільшення сказати, що ніколи в історії Україна ще не мала такої кількості професійних, енергійних патріотів у владі. 

Можу Вам сказати, що це дуже важливо, щоб Національний банк і надалі працював з міністрами фінансів так, як працювала моя команда під час моєї каденції. 

Моя особлива подяка команді Міністерства фінансів. Наталя Яресько, Артем Шевальов, Олександр Данилюк, Оксана Маркарова, Юрій Буца! Пишаюся можливістю працювати разом. Сподіваюсь, що й надалі взаємодія та координація між Національним банком та Міністерством фінансів буде посилюватись, адже вона критично важлива для забезпечення макрофінансової стабільності. Ми не змогли б перейти до інфляційного таргетування, якби наша країна не зупинила так зване фіскальне домінування. А вона могла це зупинити лише тому, що збалансували бюджет країни. Ми не змогли б перейти до інфляційного таргетування, якщо реформа енергетичного сектору не була б проведена, і дефіцит НАК "Нафтогаз" досі існував би.Але баланс був досягнутий, і тому з 2016 року Національний банк був спроможний перейти до нової монетарної політики інфляційного таргетування. 

Разом із професійною фінансовою спільнотою, банкірами, експертами нам вдалося вивести на новий рівень участь стейкхолдерів у прийнятті рішень. Дякую нашій єдиній та головній банківській асоціації – Незалежній асоціації банків України – та особисто Роману Шпеку та Олені Коробковій – за допомогу у напрацюванні рішень для посилення роботи банківської системи. 

Дякую колегам за професійний діалог та конструктивну критику. 

Упевнена, що та прозорість під час прийняття рішень та потужність комунікацій з фінансової спільнотою, якої нам вдалося досягти, залишиться й надалі. 

Я пишаюся тим, що ми побудували потужну сучасну незалежну інституцію – Національний банк України. 

Це реальна інституційна перебудова, зараз НБУ – це не політика однієї особи. Національний банк – це і високопрофесійне Правління, і вся потужна команда. 

Дякую цій команді, завдяки якій ці перетворення та досягнення стали можливими. 

Упевнена, легендарні 500 спартанців НБУ зможуть і далі вести наш корабель скрізь бурхливе море. 

Я також дякую вам, шановні журналісти, за професійність та об’єктивність. За ваш внесок у розбудову прозорої європейської влади. 

Підбиваючи підсумки, від імені команди Національного банку я хочу подякувати пану Президенту за довіру і можливість розбудови незалежного центробанку справді світового рівня.

Ми змогли реалізувати безпрецедентну наймасштабнішу реформу в банківському секторі. Вона вже входить у світові канони та кращі практики центробанкінгу. 

Насамкінець наголошую. 

Нам вдалося досягнути макроекономічної стабілізації та якісного оновлення банківської системи. 

Знаю: якщо б усі державні органи проводили реформи як Національний банк, вже зараз наша країна була би на зовсім іншому рівні розвитку. 

Але зараз спротив змінам та реформам, я вважаю, буде тільки посилюватися. 

Маємо визнати, що всі наші зусилля будуть марними, якщо нам не вдасться відстояти незалежність Національного банку. 

Я впевнена, що для всієї фінансової системи, для її подальшого зростання дуже важливою є послідовність та збереження політики центрального банку. 

Національний банк – поза політикою. Це норма і стандарт для всіх розвинених країн, якою хоче стати й Україна. 

Центральний банк має залишатися незалежним. 

Слава Україні!".

Фото: dt.ua.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ
Завантаження...
Loading...