Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство  |  Культура

Про мироносицю Русі

Ікона-портрет святої рівноапостольної княгині Ольги пензля художника Семена Панпушина 2007 р.
Ікона-портрет святої рівноапостольної княгині Ольги пензля художника Семена Панпушина 2007 р.
Княгиня Ольга. Олійний живопис ХVIII ст. Капела Івана Мазепи собору Святої Софії у Києві.
Княгиня Ольга. Олійний живопис ХVIII ст. Капела Івана Мазепи собору Святої Софії у Києві.
Князь Володимир. Олійний живопис ХVIII ст. Капела Івана Мазепи собору Святої Софії у Києві.
Князь Володимир. Олійний живопис ХVIII ст. Капела Івана Мазепи собору Святої Софії у Києві.
Капела Івана Мазепи собору Святої Софії у Києві. Вид на вівтар. ХVIII ст.
Капела Івана Мазепи собору Святої Софії у Києві. Вид на вівтар. ХVIII ст.
1/4
Ось про що вже давно хотів розповісти...

Хоча день пам’яті святої рівноапостольної княгині Ольги минає, ми фактично знаходимось в центрі святкувань і шанування наших просвітителів і хрестителів Київської Руси-України. Незабаром, 28 липня пам’ять святого рівноапостольного князя Володимира Великого - внука святої блаженої Ольги.

Вітаючи всіх жінок, які носять ім’я нашої просвітительки, хотів би відзначити таке. Здавна на Русі й старій Україні стали писати ікони на честь блаженної Ольги. У наш час здебільшого свята Ольга зображається із хрестом в руках і храмом, дещо похмура, грізна, самовладна правителька і просвітителька Русі. Такою її можна бачити в іконостасі Свято-Володимирського собору м. Києва. Але колись в княжу добу і період козацької України рівноапостольній Ользі ікони писали дещо інакше. Однак, в оригіналі до нас нічого не дійшло. Найдавніша мініатюра, що зображає святу Ольгу, міститься у хроніці Іоана Скилиці з написом "Архонтиса русів, жона Ельга яка прийшла до царя Констянтина й була хрещена".

У Радзивіловському літописі ХV століття, що був скопійований із рукопису ХII століття збереглося дев’ятнадцять мініатюр із зображенням святої. На думку мистецтвознавця С. Висоцького на всіх мініатюрах Ольга постає з "миловидним, округлим обличчям, в одному випадку - з посмішкою на вустах. Червона довга мантія накинута на синю сукню, підперезану поясом. Голова покрита хусткою-мафорієм, як здається, одягнути вінець у вигляді кільця".

У Мазепинській капелі собору Святої Софії в м. Києві свята Ольга зображена з посудиною святого мира в руці і виступає вона тут здебільшого як "мироносиця Русі". Це зображення дійшло до нас ще з часів Київської Руси. У Десятинній церкві ХІХ століття, яку в Києві ще називали Аннєнковською, відбудованою за проектом архітектора із Санкт-Петербурга Стасова, було влаштовано символічний надгробок святій рівноапостольній княгині Ользі з дещо відмінними деталями, аніж паралельно з другого боку надгробок святому рівноапостольному князю Володимиру. На лівій стіні цього нового, зовсім несхожого храму на старий до-монгольський, висіла ікона святої із грецьким написом, що перекладався, як "Архонтиса, володарка племені Россів", яку написав, нібито, Григорій живописець Констянтина Багрянородного.

Як зазначав у своїх спогадах професор КДА М. Петров цю ікону передав до новозбудованої Десятинної церкви із своєї скарбниці А. Муравйов, відомий російський державний діяч. церковний письменник та історик (згодом похований в Андріївській церкві м. Києва). З мистецького боку гарно виконаний, він мав досить цікаві деталі: свята Ольга зображалась, як і жінки мироносиці. із посудиною мира в ознаменування того, що вона належала дійсно, як просвітителька і мироносиця Руси, до сонму святих жінок-мироносиць. Але пізніше дослідник Я. Смирнов виявив, що це є копія зображення святої рівноапостольної Марії Магдалини голландського художника Квентіса Метиса (1466-1530). Від свого оригіналу, який знаходиться в Луці, образ Десятинної церкви відрізняється тільки відсутністю пейзажу і орнаментацією посудини в руках святої.

Однак, таке ж зображення ХVIII століття ми зустрічаємо, як вище було зазначено, і в соборі святої Софії Київської. Дане питання іконографічного зображення рівноапостольної можна залишити відкритим до наукової дискусії мистецтвознавців.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ