Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Економіка

Державні закупівлі в Україні "летять" у корупційний штопор

В Україні відбувається різке, майже катастрофічне, скорочення загального обсягу державних закупівель. Разом із масовими неплатежами замовників, відсутністю дієвого покарання за тендерну корупцію, а також складними процедурами участі у державних торгах це створює загрозу звалювання всієї системи у корупційний штопор.

Про це говорили учасники прес конференції «Державні закупівлі: як не звалитися в штопор?», яка була проведена Центром політичних студій та аналітики в інформаційному агентстві УНІАН 12 листопада.

За загальним обсягом держзакупівель Україна опинилася в ситуації 2009 року, коли світова фінансово-економічна криза найгірше вдарила саме по Україні, на думку експерта ЦПСА Андрія Марусова.

За результатами 9 місяців цього року загальний обсяг державних закупівель за укладеними договорами склав 92,9 млрд. грн., за даними Держстату України. Це не набагато більше, ніж відповідні показники 2009 року (79,1 млрд. грн.).

Даються взнаки як результати правління режиму В.Януковича, так і війна на Сході країни, яка стрімко висмоктує бюджетні ресурси країни.

Загальне становище системи державних закупівель стрімко погіршується. Це пов'язано із безпрецедентно масовими неплатежами замовників за укладені контракти. Наприклад, за три квартали поточного року обсяг фактичних бюджетних видатків на покриття тендерних договорів склав лише 23%. Це найгірший показник за останні п'ять років. Навіть у кризовому 2009 році він становив 39%.

За таких умов навіть добросовісні замовники вимушені «домовлятися» з постачальниками, тобто, запрошувати «прийти на тендер» хоча б когось. Неважко зрозуміти, що тим самим вони змушені вступати у напівкорупційні або корупційні відносини.

Одночасно ми не спостерігаємо запровадження дієвого покарання за тендерну корупцію, як зазначив Олексій Шалайський, керівник журналістського проекту «Наші гроші». Гучні скандали навколо закупівель Міністерства охорони здоров'я або Міністерства оборони є яскравим підтвердженням.

На думку Віктора Тарана, провідного експерта ЦПСА, щоб система держзакупівель остаточно не звалилася у штопор, уряду та парламенту протягом найближчих 2-3 місяців слід прийняти низку невідкладних заходів.

Ці заходи є цілком реалістичними. Йдеться про відкриття «єдиного тендерного вікна» (надання учасниками торгів обов'язкових довідок через ЦНАПи); зменшення вдвічі розміру плати за розгляд скарг Антимонопольним комітетом України (для малого бізнесу) та припинення свавілля ДП «Зовнішторгвидав України» щодо фактичного обов'язку замовників платити за розміщення тендерних документів на веб-порталі.

Належного регулювання також потребує практика недоброчесної поведінки переможців торгів (участь у змовах, зрив виконання контрактів тощо).

Як зазначив А.Марусов, для розв'язання цієї проблеми ЦПСА ініціює створення публічного Реєстру недобросовісних учасників державних торгів, за підтримки National Endowment for Democracy. Він дозволить започаткувати загальнонаціональну дискусію щодо відповідальності бізнесу за належний стан системи державних закупівель та згодом розробити необхідні законодавчі зміни.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ