Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Економіка

У Львова і Донецька нема розбіжностей щодо децентралізації влади

Децентралізація влади має передбачати не лише делегацію повноважень на місця, але й забезпечення громад відповідними ресурсами. Такої думки дійшли учасники відеомосту між Львовом та Краматорськом на теми «Децентралізація влади в умовах війни: львівський та донецький варіанти». Відеоміст організували Львівський та Донецький прес-клуби.

Відеоміст відбувся сьогодні, 29 січня, в приміщенні Львівського прес-клубу. З львівської сторони участь у дискусії взяли голова бюджетної комісії Львівської обласної ради Ярослав Качмарик, заступник голови Львівської ОДА Юрій Підлісний та громадський діяч Володимир Квурт. З краматорська задопомогою Skypeвключились заступник голови Донецької ОДА Михайло Сливка та заступник міського голови Краматорська з економічних питань Андрій Панков.

Учасники дискусії з обох сторін дійшли згоди, що децентралізація влади має передбачати не лише делегацію повноважень, але й забезпечення громад відповідними ресурсами. Попри певну специфіку Західної й Східної України, цей принцип має бути базовим при реалізації реформи на всій території України.

«Враховуючи сьогоднішні спекуляції на темі федералізації та децентралізації, я би мав на увазі під децентралізацією надання місцевим громадам більше свободи у вирішенні фінансових та інших проблем. При цьому громади не мають втратити фінансові ресурси», – сказав заступник голови Донецької ОДА Михайло Сливка.

Голова бюджетної комісії Львівської обласної ради Ярослав Качмарик погодився зі своїм донецьким колегою.

«Якщо ми делегуємо повноваження, але забираємо ресурси, то така децентралізація втрачає будь-який сенс», – сказав він. Ярослав Качмарик висловив незадоволення першим етапом податкової реформи, згідно з якою до Києва відійшли повноваження збирати надійні податки (зокрема, податок з доходу фізичних осіб), натомість на місця були віддані ненадійні податки, як-от, податок на додатковий акцизний збір.

Суголосні думки висловив і представник групи «Народний суверенітет» Теодор Дяків, звернення якого учасники дискусії переглянули в запису.

«Держава в особі парламенту мала би вивчити потреби суспільства в організації місцевої влади і закріпити ці потреби законодавчо. Теперішній підхід, за якого держава забирає податок на доходи фізичних осіб, не є нормальним. Місцевим громадам пропонують збирати податок на нерухомість, який важко зібрати», – сказав він.

Теодор Дяків наголосив на потребі переглянути цілу філософію організації влади в Україні.

«В суспільстві визріла нова модель. Я переконаний, що така нова модель буде впроваджена. Вона передбачає делегацію повноважень не згори вниз, а знизу догори. Задоволення яких потреб й реалізацію яких завдань делегувати на вищий рівень, мають вирішувати громади. Вони ж мають вирішувати, які фінанси делегувати нагору для реалізації поставлених завдань», – сказав він.

Заступник голови Львівської ОДА Юрій Підлісний зазначив, що такий підхід є ідеальним, але його важко реалізувати в сучасних умовах.

«Озвучений Теодором Дяківим підхід має свою логіку, бо всі європейські сучасні демократ саме таким чином і формувалися. Лише ті повноваження, які громади не спроможні реалізувати на своєму рівні, вони делегують нагору. Це було б ідеально. Але для цього потрібні були б стерильні лабораторні умови. В реальних українських умовах можна піти й навпаки. Як і будь-який перехідний період, він не пройде безболісно. Але ми маємо йти цим шляхом. Шляхом делегування згори максимального числа повноважень на місця. Чітке і логічне розмежування владних функцій. Те, що належить громаді, й те, що належить іншим рівням – району, області, державі. Цей процес триватиме не лише в 2015-му, але й у 2016 році. Буде важко, але треба рухатися цією дорогою», – резюмував Юрій Підлісний.

Розбіжність між Львовом й Донецьком виявилася лише в позиції щодо термінів проведення реформи. Здійснюючи владу у прифронтовій зоні, яка вимагає підвищеної дисципліни й підпорядкування центрові, місцеві представники влади наголосили на недоцільності поспіху.

«Хочу сказати, що в зв’язку з подіями, які відбуваються на території Донецької та Луганської областей, слід обережно підходити до ідеї децентралізації. Я згоден, що в нас має бути єдиний український варіант реформи, який влаштовував би сподівання й місцевого населення, й області, й держави. Але, можливо, реформу треба трохи відстрочити, щоб не наламати дрова. Ми всі віримо, що скоро окупованих територій не буде. Ми працюємо, щоб їх не було. Вважаємо, що країна єдина, й люди, які скоїли злочин, мають понести відповідальність. Але слід не забувати, що на Донеччині специфічна ментальність. Тут були 70 років радянської влади. Нам втовкмачували, що шахтарі годують всю України. Тому нам потрібен час, щоб місцеве населення зрозуміло, яка ситуація є насправді. Щоб розібралося в найкращих формах організації влади», – сказав заступник голови Донецької ОДА Михайло Сливка.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ