Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Економіка

На Банковій забили тривогу: виконання соціальних ініціатив Януковича під загрозою

Адміністрація президента Віктора Януковича дійшла висновку, що через спад в економіці на тлі несприятливої зовнішньої кон'юнктури бюджет не добирає заплановані податкові надходження. В результаті під загрозою опинилося виконання соціальних ініціатив президента, вважають в АП.

Як констатується в листі за підписом першого заступника глави президентської адміністрації Ірини Акімової, текстом якого володіє DT.UA, "підсумки січня-липня 2013 р. свідчать, що напруженість ситуації в бюджетній сфері зростає".

При цьому наголошується, що в цілому за сім місяців поточного року доходи загального фонду держбюджету на 354,9 млн грн, або на 0,2%, відстали від запланованого на цей період обсягу надходжень. При цьому обсяг податкових надходжень не дотягнув до плану на 3,2 млрд грн, у той час як Національний банк перерахував до держбюджету 12,5 млрд грн (на 4 млрд більше від запланованого на цей період обсягу).

Начебто такий недобір не повинен викликати особливих приводів для занепокоєння - вітчизняні держфінанси пам'ятають і набагато гірші часи. Згідно з останніми опублікованими даними Держскарбниці, доходи держбюджету України в січні-липні 2013 р. склали 189,7 млрд грн, що майже на 2% перевищує аналогічний минулорічний показник.

На тлі нинішньої динаміки ВВП (-1,1% за підсумками першого півріччя ц.р.) це можна було б розглядати як прийнятний результат. Проте в законі про держбюджет закладено збільшення доходів на 5,3% (до 363,1 млрд грн) порівняно з фактичними торішніми надходженнями (344,7 млрд грн). У той час як через надзвичайно високу частку захищених статей в основному державному фінансовому кошторисі (близько 95%) особливого простору для маневру немає.

Як наголошується в листі Акімової, в нинішніх умовах основним джерелом покриття дефіциту загального фонду держбюджету, який склав за сім місяців 31,4 млрд грн (в цілому на рік проектом основного кошторису передбачено 44,5 млрд), стали внутрішні запозичення, що склали 69,31 млрд грн (на 7,2% більше плану). Залучення на зовнішніх ринках, що активно практикувалося на початку року, стало проблематичним через погіршення кон'юнктури і зниження оцінок якості платоспроможності суверена рейтинговими агентствами. В результаті котирування прибутковості десятирічних українських євробондів зросли з 6,9-7,4% у травні до 9,3% у серпні, що означає серйозне подорожчання вартості нових запозичень або рефінансування існуючих зобов'язань.

Водночас, наголошується в листі, "приватизація держмайна, кошти від якої також є джерелом фінансування дефіциту бюджету, йде дуже повільно". Так, станом на 1 серпня ц.р. з цього джерела в держскарбницю направлено 182,1 млн грн, що становить лише 5,5% планового завдання на цей період і 1,7% - цільового показника на весь рік.

Традиційна проблема - кошти Єдиного казначейського рахунку (ЄКР) відволікаються на надання позик на покриття тимчасових касових розривів місцевих бюджетів та Пенсійного фонду. Так, за сім місяців поточного року заборгованість ПФУ за позиками з ЄКР становила 48,4 млрд грн, а місцевих бюджетів - 11 млрд грн (або 230% до показника на початок року).

На підставі усього вищевикладеного в АП висловлюють особливу стурбованість тим фактом, що невиконання плану бюджетних надходжень ставить під загрозу реалізацію розроблених на Банковій соціальних президентських ініціатив, а також пріоритетних завдань модернізації соціальної сфери.

Так, на реалізацію соціальних ініціатив та модернізацію соціальної сфери в поточному році додатково необхідно 1,7 млрд грн з держбюджету. А в рамках модернізації системи медичного обслуговування на реалізацію пріоритетних завдань глави держави - 1,4 млрд. Окремим президентським дорученням уряду вже було зобов'язано до 15 серпня ц.р. внести до парламенту законопроект, який передбачає відповідні зміни у держбюджет-2013.

Проте, як йдеться у листі, виконання цього завдання неможливе без пошуку і визначення нових джерел ресурсів, зокрема, впровадження заходів щодо розширення та легалізації бази оподаткування, підвищення ставок податків на підакцизні товари, вживання яких негативно позначається на здоров'ї громадян, посилення державного фінансового контролю за цільовим і ефективним використанням бюджетних коштів.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ