Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Економіка

«Укрзалізниця» спростувує інформацію міністра Омеляна

ПАТ «Укрзалізниця» спростовує поширювану Міністром інфраструктури Володимиром Омеляном інформацію у ЗМІ щодо роботи залізничної галузі. Вважаємо за необхідне прояснити ситуацію і спростувати низку найбільш поширених міфів щодо аспектів реформування залізничної галузі, стратегічного розвитку, інвестиційної та технічної політики, закупівель та боротьби з корупцією.

6 міфів про «Укрзалізницю».

1: Чи справді передача УЗ від Мінінфраструктури під контроль уряду відбулася за політичними мотивами і чи потрібне було широке обговорення цих змін?

По-перше, рішення Кабміну про затвердження нового статуту ПАТ «Укрзалізниця»  - це технічне рішення, яке приводить  цей статут у відповідність до Господарського кодексу, законів «Про акціонерні товариства», "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" та інших нормативно-правових актів.

По-друге, відповідно до законодавства головним органом управління "Укрзалізницею" є загальні збори в особі Кабінету Міністрів. Це правило існувало раніше та залишається і зараз.  Суть змін до статуту полягає в наступному: розробка рішень щодо управління корпоративними правами УЗ покладається на  МЕРТ. Такі проекти рішень готуватиме компетентний орган, як це прописано в законодавстві. Своєю чергою, міністр інфраструктури, як член Кабінету Міністрів, має право брати участь в розробці цих проектів, вносити свої пропозиції. Остаточно рішення будуть затверджуватись на засіданні уряду, а не прийматися одноосібно МЄРТ або іншим органом влади.

По-третє, Мінінфраструктури має всі можливості для проведення реформ залізничної галузі. Оскільки за міністерством закріплене право формувати політику в сфері залізничного транспорту, розробляти відповідні профільні  законопроекти, правила перевезень і ін. Тому співпраця міністерства з ПАТ «Укрзалізниця» залишається вкрай важливим аспектом реформування.

По-четверте, рішення Кабміну від 18 січня не потребувало широкого обговорення, оскільки стосувалося змін до статуту однієї юридичної особи - УЗ, а не зачіпало інтереси широких верств населення.

По-п’яте, Прем’єр-міністр не підписував документ в авральному режимі, а очікував на пропозиції всіх профільних міністерств, в тому числі і на пропозиції Мініфраструктури.  

2: Чи має ПАТ «Укрзалізниця» чітку стратегію розвитку?

Ще в серпні минулого року ПАТ “Укрзалізниця” надало Мінінфраструктури план пріоритетної роботи правління. План було представлено і обговорено на нараді в Мінінфраструктури. Цей план передбачає пріоритети за усіма напрямками роботи компанії та виділяє чотири стратегічні напрямки: 1. Створення нової ефективної моделі управління та регулювання залізничного транспорту, завдяки чому має підвищитися ефективність та конкурентоспроможність галузі. 2. Створення європейської системи забезпечення безпеки перевезень на залізницях. 3. Забезпечення доступності та покращення якості залізничних транспортних послуг. 4. Удосконалення логістичних технологій та інтеграція в міжнародні транспортні системи.

У листопаді минулого року правління ПАТ “Укрзалізниця” затвердило стратегічну програму технічного розвитку залізничного транспорту на період до 2021 року та також надало його Мінінфраструктури.

За програмою оновлення рухомого складу на 2017-2021 рр. передбачається придбання та модернізація 96 тис. одиниць техніки та модернізація інфраструктури на загальну суму 108 млрд.грн. Це наймасштабніший план технічного оновлення за всі роки існування компанії. 

3: Що зробило керівництво УЗ для реформування галузі?

У минулому році було розпочато принаймні три важливі реформи.

По-перше, розпочато системну перебудову компанії та створення вертикально-інтегрованої структури: 6 залізниць і понад 50 підприємств об’єднано з подальшим розділенням за функціональними напрямками – пасажирські перевезення, вантажні перевезення і т.д. Це дасть змогу оптимізувати фінансування, оперативніше виявляти і ліквідувати існуючі проблеми.

По-друге, запущено проект переходу на електронний розподіл вагонів - IT-систему автоматичного розподілу вагонів, аби унеможливити корупцію. Перший рухомий склад, що розподіляється автоматизовано, – цементовози та криті вагони. Це приблизно 10% від парку, яким управляє філія «Центр транспортної логістики». А в цьому році буде здійснено перехід на автоматизований розподіл всіх вантажних вагонів.

По-третє, розпочато масштабне технічне оновлення рухомого складу:  у 2016 році придбано 1020 вантажних вагонів (у 2015 р.- 26 вагонів ), відремонтовано більше 30 тис. вантажних вагонів  при плані 19 тис. вагонів,  замовлено 21 пасажирський вагон (поставлено 9), тоді як у 2015 р.- 0 вагонів,

відремонтовано поїзд Шкода, більше 7 тис. локомотивів (+15% до 2015 р). Розпочато програму виробництва вантажних вагонів на власних потужностях – близько 400 штук. З 1 вересня кількість доступних вагонів збільшилася на 2,5 тис. Досягнуто домовленостей про закупівлю піввагонів за кредитні кошти ЄБРР у 2017 році – до 3 тис. од.

Як результат -  збільшення перевезення у внутрішньому сполученні до 174,3 млн тонн (+7,7% до 2015 р). Через зменшення перевезень з Росії у минулому році дійсно зафіксоване падіння транзитних перевезень. Але вступ до Транскаспійського міжнародного транспортного маршруту, який відкриває ринок  перевезень з ЄС до Китаю, дозволить збільшити обсяги транзитних вантажів.

4: Як керівництво УЗ вирішує проблему закупівель пального, які кроки зроблено для здешевлення закупівель?

Перехід за закупівлі через ProZorro дозволив у минулому році зекономити понад 500 млн грн. Щодо закупівель пального, то за результатами минулого року УЗ загалом закупила пальне дешевше ринкової вартості. Зокрема, у грудні компанія купила дизпальне майже на тисячу гривень дешевше за одну тонну, ніж оптова вартість. При цьому за двома останніми контрактами зекономлено майже 40 млн грн.

У цьому році УЗ має намір оптимізувати закупівлі пального – вартість буде визначатися за формульним розрахунком з прив’язкою до показників Platt’s. З цією метою Укрзалізниця звернулася до Мініфраструктури з пропозицією провести централізовану закупівлю ліцензій на використання інформаційних бюлетенів Platt’s. Сама ж «формула», розроблена Укрзалізницею після обговорень з нафтотрейдерами, знаходиться на розгляді в Антимонопольному комітеті України.

Наразі запас пального становить 10 діб та найближчим часом буде збільшуватись.

5: Що вже зроблено для покращення сервісу пасажирських перевезень?

У минулому році до пасажирських поїздів  передано понад 200 тис. нових комплектів білизни. Збільшено пропозицію місць у поїздах за рахунок відміни деяких видів броні. Повернуто на маршрут швидкісний поїзд Шкода.  Розпочато оновлення пасажирського рухомого складу. Створено мобільну версію сайту придбання квитків booking.uz.gov.ua. Вперше до створення розкладу руху були залучені представники громадськості. Запущено перший міжнародний швидкісний поїзд Київ – Перемишль, в новому графіку руху 24 нові пасажирські поїзди.

6: Як керівництво УЗ бореться з корупцією?

Головний чинник у боротьбі з корупцією – перебудова системи і зменшення впливу «людського фактору». Наприклад, перехід не електронний розподіл порожніх вагонів. Разом з тим у минулому році фахівцями Департаменту безпеки (створений у березні 2016 р.) проведено понад 70 службових перевірок, по 31 з яких матеріали направлено до правоохоронних органів (із них по 8 відкриті 9 кримінальних проваджень, 2 матеріали приєднано до існуючих проваджень, 19 на розгляді, і лише по 2 відмова). Спектр проведених перевірок охоплює тендерні закупівлі та договірну роботу, майнові та земельні відносини, енергетику та електропостачання, локомотивне та пасажирське господарства, тощо. Загальна сума заподіяних збитків від корупційних дій склала понад 1 млрд грн.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ