Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Економіка  |  Cуспільство

Вісім об’єднаних громад Самбірського району заборгували бюджету 4 млн грн

Голова Самбірської районної ради Віталій Кімак стверджує, що станом на 1 травня 2016 року об’єднані територіальні громади Самбірського району заборгували районному бюджету більше 4 мільйонів гривень, а децентралізація – це самостійність за чужий рахунок.

З початком 2016 року новостворені ОТГ у Самбірському районі перейшли на прямі бюджетні відносини з Києвом. Відтак, отримали фінансовий ресурс і повноваження на здійснення видатків на утримання шкіл, закладів медицини, садочків, закладів культури, спорту та позашкільної освіти. Для цього на утримання шкіл у державному бюджеті для громад виділена окремо освітня субвенція – 41,7 млн грн. 

Також ОТГ отримали від держави медичну субвенцію в сумі 20,7 млн грн на утримання закладів охорони здоровя первинного (ФАПи та амбулаторії) та вторинного рівня (стаціонарні лікарні та поліклініки). Для утримання інших бюджетних установ у громадах, що об’єдналися (органи управління, Народні доми, дошкільні та позашкільні заклади, фінансування спорту, харчування та доведення дітей, тощо) передбачено місцеві податки та збори. При цьому головний ресурс, який отримали громади – податок з доходів фізичних осіб (13 млн грн) та базова дотація (13,7 млн грн), які раніше поступали до районного бюджету.

Іншими словами, розповідає Віталій Кімак – ОТГ стали такими собі міні-районами, до яких перенаправлено фінансового ресурсу понад 88 млн грн, що раніше поступав до районного бюджету. А отже, – від початку року мали б працевлаштувати у себе усіх працівників бюджетних установ. Разом з цим, для лікування хворих з числа жителів об’єднаних громад у лікарнях ЦРЛ районному бюджету слід було передати 70% медичної субвенції від держави. А 30 % відповідно до рекомендацій МОЗу передбачено для фінансування ФАПів та амбулаторій.

З працевлаштуванням через переведення – вийшло, майже, окрім бібліотекарів, які перейшли на роботу в ОТГ з 1 травня. Справа в тому, що від початку року ОТГ не створили вакансій для переведення бібліотекарів. 

Щодо медицини – громади передали угодами у районних бюджет на фінансування вторинної медицини всього лишень 30% медичної субвенції. В результаті, районний бюджет протягом січня-квітня 2016 року недоотримав 3,4 млн медичної субвенції та змушений був профінансувати зарплату бібліотекарям ОТГ з власних доходів на суму 648,8 тис. грн. Як наслідок, за 4 місяці дефіцит районного бюджету збільшився на понад 4 млн.грн. і до кінця року може зрости до 8 млн.

Також, громади досі не організували на своїх територіях позашкільну освіту та соціальні послуги, які фінансуються з місцевих бюджетів. 

Такі послуги продовжують здійснювати районі підрозділи за рахунок власних доходів. Наприклад, за перші 4 місяці, послуги з позашкілля (гурткова робота, мала академія) у ОТГ обійшлися району у 0,5 мільйона гривень. А самі громади не поспішають організувати цю роботу самостійно.

Відповідні звернення про відшкодування районному бюджету заборгованостей скеровано до керівників ОТГ та до обласного фінансового управління. Виходить, що у нас децентралізація – це самостійність за чужий рахунок. Від початку року ми свідомо не йшли на різке скорочення районних послуг у обєднаних громадах, бо вважаємо, що люди не повинні відчути від децентралізації негативу. 

Просили голів ОТГ організуватися якомога швидше, а ті ж не поспішають. За 4 місяці проблем не поменшало, а фінансова діра збільшилася. У такому випадку, коли у районі більше половини сільрад об’єдналися, має бути виділена на перехідний період (на один рік) стабілізаційна дотація та додаткові медична та освітня субвенція. 

Інакше доведеться різкою оптимізацією, “закриттями” і скороченнями визнати децентралізацію недолугою, факультативною, – не через її сутність, а через інструменти впровадження - запевняє Віталій Кімак.

Довідка: у Самбірському районі найбільше обєднаних територіальних громад в області – 8.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ