Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Здоров'я

Європа по-чернігівські, або «Все для дітей» за європейськими стандартами

Всі хочуть бути здоровими та щасливими. Як цього досягти? З чого почати? Науковці переконують — ключ до здорового життя знаходиться у нас вдома.

Європейське дослідження* визначає п'ять характеристик здорової оселі: здоровий сон, оптимальна температура, достатня кількість свіжого повітря і денного світла, й відсутність плісняви. Зрозуміло, що ці характеристики актуальні не тільки для приватної оселі, а й для офісів, шкіл, садочків та інших дитячих закладів. Адже сучасна людина, як в Європі, так і в Україні, більшу частину свого життя проводить у приміщенні.

У нас, як в європейців, але по-своєму

{1}

Дитяча академія в Чернігові

«Створення дитячого центру розвитку за європейськими стандартами вирішило наш сімейний клопіт з розвозкою чотирьох дітей по гуртках. Ми просто не встигали бути одночасно в різних куточках міста, - говорить Микола Скепський, директор Центру сімейного дозвілля «Сьоме небо» в Чернігові.Суть в тому, щоб всі члени сім’ї, як батьки, так і діти, могли отримати послуги особисто для себе і в одному місці. Наприклад, доки мама займається в тренажерному залі, її дитина вчиться малювати в цьому ж Центрі. Це надзвичайно зручно».

{2}

Для дорослих - тренажерний зал, салон краси, масажний кабінет, йога студія, заняття з фітнесу. Для дітей – студії з розвиваючими та спортивними класами

За його словами, під час проектування закладу він намагався поєднати європейський досвід та вітчизняні реалії. Адже приміщення під Центр було не нове та потребувало неабиякої реконструкції з дотриманням усіх екологічних норм. Тому постало завдання максимально ефективно використати площу, в тому числі і мансардний поверх.

{3}

Endrup School, м. Фреденсборг, Данія. Державна школа, побудована на початку 1970-х років. До та після встановлення мансардних вікон

Підбираючи варіанти, Микола дізнався про школу в Данії, де в процесі реконструкції класів встановили мансардні вікна і це мало величезну користь для дітей та вчителів. Більше денного світла та свіжого повітря покращило їх самопочуття, школярі стали уважнішими, краще засвоювали матеріал й отримували вищі оцінки, менше хворіли й були активними протягом дня.

«Я був вражений тим, як розумно та ефективно європейці використали стандартне рішення для мансарди – вікна. Ми теж пішли цим шляхом. Дитячі студії облаштували на мансардному поверсі», - пояснює Скепський.

{4}

Денне світло, яке потрапляє в приміщення зверху, дає на 40% більше світла, ніж бокове. Це відчутна перевага кімнат з мансардними вікнами

«Якщо ж стає занадто спекотно, використовуємо маркізети та штори, які розсіюють світло. Все заради захисту та здоров’я дітей», - підкреслює директор Центру.

{5}

Прозорий маркізет блокує сонячні промені до того, як вони попадають на віконне скло та зменшує пасивне нагрівання до 72%. Він дозволяє підтримувати комфортний мікроклімат у кімнаті спекотними сонячними днями

Досвід Європи в Україні

Прагнення до здорового способу життя у приміщеннях одночасно спостерігається і в Україні, і в Європі. Між тим, якщо українці в основному керуються суб’єктивним уявленням про комфорт, енергоефективність та здоровий мікроклімат, то європейці все ж таки покладаються на наукові дослідження й точні розрахунки.

Так, за даними німецького Інституту Фраунгофера, значна частина з 95 млн. школярів у Європі навчаються в приміщеннях з підвищеним рівнем вуглекислого газу (CO2) та браком денного світла.

Рекомендований рівень CO2 в школах ЄС коливається між 1000 та 2000 ppm (частин на мільйон). В Україні вимоги подібні, чи навіть ще жорсткіші. Гранично допустима концентрація вуглекислого газу в приміщеннях для дітей становить 1000 ppm (0,1%).

Цікаво, що до промислової революції концентрація CO2 в атмосфері Землі становила 280 ppm, сьогодні – 400 ppm. В містах цей показник сягає 600-800 ppm. Рівень концентрації CO2 в приміщеннях ще вищий та небезпечний. Якщо він становить більш ніж 1000 ppm, це шкідливо для здоров’я. Концентрація вуглекислого газу більше 800 ppm впливає на самопочуття. Оптимальна концентрація CO2 в приміщенні, за даними Optima House, — нижче 750 частин на мільйон.

{6}

Підвищення інтенсивності вентиляції, зниження концентрації СО2 і розширення доступу до денного світла завдяки встановленню мансардних вікон в шкільних класах підвищує рівень уваги та швидкість сприйняття матеріалу. Знижуються показники прогулів

В той же час європейське дослідження показує, що багато шкіл мають рівень CO2, який перевищує 2000 ppm, а в деяких випадках доходить до 6000 ppm. Такі умови призводять до вкрай негативних наслідків. Вже з середини уроку діти відчувають стомленість та апатію, не можуть зосередитися. Знижується увага та продуктивність, з’являється сухий кашель, головний біль, загострюються такі хронічні захворювання, як астма. Це стрес для організму дитини.

Очевидно, що в Україні ситуація схожа. Адже більшість шкіл спроектовані та побудовані в минулому столітті. І хоч вимоги та стандарти, в тому числі до вентиляції та освітлення, не гірші, ніж в Європі, до останнього часу не було потрібних технічних рішень. Зараз вони є. І тому доказ — школа розвитку в Чернігові та школа в Данії, де встановлення мансардних вікон забезпечило потрібний доступ денного світла та свіжого повітря. Такі заходи підвищать продуктивність занять до 15%, збережуть здоровий мікроклімат, забезпечать комфорт та енергоефективність.

Крім того, філософія здорового житла неабияк впливає на економічну політику усієї держави. Дослідники говорять про взаємозв'язок між достатньою кількістю денного світла в шкільних класах та ростом ВВП. Як виявилось, підвищення ефективності навчання дітей у школах на 2,8% призведе до збільшення умовного зростання країни на 6,7% - 9,5%. І це все завдяки простим речам: провітрюванню та сонячному світлу.

{7}

Діти, які навчаються в класах з великими вікнами та достатнім природним освітленням та вентиляцією, показують кращі результати в математичних і логічних тестах

Наповнити життя світлом

Наш співрозмовник особливо наголошує на тому, що використав не тільки європейську модель школи розвитку, але і підхід до євро технологій та стандартів. Тому звернувся до лідерів євроринку, які представлені в Україні.

«Освітлення в дитячих класах повинно бути багато і високої якості. Тому під час проектування ми вираховували об’єм світла, як природнього, так і штучного. Встановили сучасні LED-лампи. За прикладом школи в Данії, звернулися за допомогою до світового лідера з виробництва мансардних вікон компанії VELUX. В результаті ми оптимально поєднали технології, енергоефективність, сонце та повітря. І тепер маємо здорове приміщення», - розповідає Микола Скепський.

Завдяки цьому, підкреслює він, помітно підвищується функціональність дитячої академії, так як створені ідеальні умови для навчання, фізичних навантажень та відпочинку. Це все в комплексі з підвищеним комфортом, кращим енергетичним балансом в приміщенні та безпекою.

{8}

Встановлення мансардних вікон дає не тільки більше денного світла, а й сприяє проникненню більшої кількості пасивного тепла, що надходить в кімнату з сонячними променями

Приклад Чернігова та Фреденсборга з піклування про здоровий мікроклімат в будинках має стати одним з пунктів національної стратегії розвитку держави. Адже ми не повинні стояти осторонь прогресивних глобальних змін, від яких залежить щасливе та здорове теперішнє та майбутнє наших дітей.

В Чернігові це вже усвідомили й втілили в життя.

*дослідження Університету Гумбольдта в Берліні «Барометр здорового житла 2016»

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ