31 жовтня на Камерній сцені Львівського національного академічного драматичного театру ім. Марії Заньковецької львів’яни й гості міста матимуть змогу побачити виставу Донецького академічного обласного драматичного театру (м. Маріуполь) «Косметика ворога» за твором Амелі Нотомб.
Донецький академічний обласний драматичний театр (м. Маріуполь), який до лютого 2022 року був одним з провідних театрів України, вперше привіз до Львова свою прем’єрну виставу «Косметика ворога» за твором сучасної бельгійської письменниці Амелі Нотомб, яка, до слова, свій текст маріупольцям подарувала.
Напередодні показу відбулася пресконференція для львівських журналістів, де, крім безпосередньо розмови про діяльність колективу Донецького драмтеатру після трагічних подій березня 2022 року, коли в театр у Маріуполі влучила російська бомба, і саму виставу «Косметика ворога», було презентовано макет будівлі театру в Маріуполі, який створив Віталій Вискорко – представник Громадської організації «Історія в руках». Головна мета організації – зберегти історію Драмтеатру в Маріуполі без спотворень і донести її світу. Унікальна гіпсова модель-конструктор Маріупольського театру експонується в Краєзнавчому музеї Рівного. Планується презентувати модель цієї споруди, знищеної військами рф, і в інших містах України та за кордоном.
Сам макет презентувала актриса Олена Біла, вона ж і розповіла історію Донецького драмтеатру в Маріуполі, а також поділилася болючими спогадами про трагічні події березня 2022 року, коли на кілька тижнів приміщення театру стало прихистком для майже півтори тисячі маріупольців, поки 16 березня в нього не поцілила російська бомба. Родині акторського подружжя Ігоря Киртиша й Олени Білої вдалося виїхати з Маріуполя напередодні цієї трагедії, 15 березня.
«Після лютого 2022 року Україна вже ніколи не буде такою, як раніше, -сказав на пресконференції директор-художній керівник Донецького драмтеатру Геннадій Дибовський. – І наш театр теж змінюється. На сьогодні в нас нові відчуття, нові проєкти, нові люди. І мені дуже приємно, що ми робимо перші кроки з видатними діячами театрального мистецтва України. Тому запропонували співпрацю львів’янам – режисеру Богдану Ревкевичу і художниці Наталі Тарасенко».
Щодо вибору твору «Косметика ворога», пан Геннадій зізнався, що довго вагався, чи варто його обрати в роботу. Але питання злочину і покарання в сьогоднішніх умовах, на думку Геннадія Дибовського, стоїть дуже гостро.
«Ми, як ніхто, тепер знаємо: кожен злочин має ім’я і прізвище, - продовжив пан Геннадій, - і повинен бути показаний і покараний. Хочеться, щоб кожен глядач, який прийде на нашу виставу, в це вірив. Бо таких трагедій, як маріупольська, за понад два з половиною роки повномасштабної війни в України уже тисячі. Наші актори відчули це на собі, і перші рік-два їм було психологічно важко працювати. Але ми почали створювати свою команду, відчули свою професійність і потрібність, і замахнулися на серйозну й нестандартну на сьогодні виставу «Косметика ворога». Ми дуже хотіли б, щоб ця вистава поїхала по країні, щоб дух незламності нашого театру передався кожному глядачу, який до нас прийде, щоб вони відчули, що правда завжди буде зверху».
Донецький академічний обласний драматичний театр (м. Маріуполь) відновив свою роботу в травні 2022 року в місті Ужгород. З того часу було створено 12 вистав. Це при тому, що свого приміщення театр так і не має. До прикладу, репетиції вистави «Косметика ворога» проходили у фоє, в коридорах чи навіть у приміщенні квиткових кас Ужгородського театру. «Маріупольський театр живий, — запевнив Геннадій Дибовський. - Хоча стін у нас нема, але його душа і серце б’ються в кожному з нас».
Про виклики, з якими зіткнулися творці цієї вистави, розповів режисер Богдан Ревкевич: «Я довго відмовлявся від цієї роботи, бо матеріал для мене незвичний. Я звик до більш позитивних постановок, у яких є світло вкінці тунелю. А «Косметика ворога» досить непроста річ. Це роман, але дуже сценічний, бо відсотків 97 подій у тексті відбувається на сцені. Амелі Нотомб дуже драматургічна, драматична і сценічна авторка, її твори легко адаптовуються до сцени. Основна ідея «Косметики ворога» - розплата за вчинений злочин, але розплата внутрішня, що дуже актуально в наш час. Плюс складова інтриги, складова трилеру – це досить популярно і сучасно. Я занурився в роботу з чудовими акторами. Але складність полягала в тому, що в цій виставі важко «заховатися», бо діють два персонажі (а фактично – то одна людина), і «наживити» цей діалог, внутрішній конфлікт непросто».
Богдан Ревкевич також розповів, як іноді в репетиційний процес втручалися сторонні люди, які заходили в каси по квитки на якісь гастрольні шоу. Дуже вміло «розрулював» цю ситуацію заслужений артист України Андрій Луценко – спокійно, з почуттям гумору. До слова, він лише кілька місяців тому повернувся в професію після демобілізації з лав ЗСУ.
Видається на те, що вистава, створена не «завдяки», а «всупереч», набуває ще більшої цінності і просто не може не мати успіх. Переконаємося в цьому вже сьогодні, о 16 і о 19 годині. Місце зустрічі – Камерна сцена Театру ім. Марії Заньковецької.
На фото: макет Донецького драмтеатру в Маріуполі, створений рівненськими майстрами; учасники пресконференції; сцени з вистави «Косметика ворога».
Людмила ПУЛЯЄВА