Громадяни які погоджуються отримувати зарплату у конвертах позбавляють себе соціальної захищеності та сприяють розвитку тіньових схем — Михайло Басараб
Слухай онлайн

Громадяни, які погоджуються отримувати зарплату у «конвертах», позбавляють себе соціальної захищеності та сприяють розвитку тіньових схем — Михайло Басараб

Виплата заробітної плати — річ, безумовно, приємна. Проте коли її виплачують у «конверті», відчуття щастя поступово зникає, особливо, коли наступає пенсійний вік. Напевно, мало хто з громадян знає про те, що, погоджуючись на нелегальну або ж напівлегальну зарплату, тобто на зарплату в «конвертах», тим самим підштовхує себе на неприємності.
Про які саме неприємності йдеться і як їх уникнути; як змусити роботодавців платити зарплату офіційно; що для цього робить податкова адміністрація? Відповіді на ці та інші запитання читайте в інтерв’ю «Гал-info» із заступником голови ДПА у Львівській області Михайлом Басарабом.

Уже третій рік поспіль доходи усіх громадян оподатковуються за єдиною ставкою — 13%. Колись цей податок залежно від розміру доходів сягав навіть 40%. У зв’язку з цим виникає запитання — чи призвела уніфікація та зменшення податку до виходу заробітної плати з «тіні»?

Не дивлячись на зміни в законодавстві та зменшення ставок оподаткування, вдалося досягти зростання надходження до бюджету. Зокрема, у 2005 році надходження прибуткового податку з громадян становили 741,6 млн грн, приріст податку, відносно 2004 року, становив 127%, середньомісячна заробітна плата штатного працівника в економіці Львівської області становила — 713,2 грн.
За перше півріччя 2006 року надійшло 426 млн грн податку з доходів фізичних осіб, приріст по даному податку, відповідно до аналогічного періоду минулого року, становив 134%, середньомісячна заробітна плата штатного працівника в економіці Львівської області за І квартал поточного року становила - 806 грн.
Це говорить про те, що із введенням сталої ставки оподаткування на сьогодні відслідковується прогресивність щодо зростання надходження податку з доходів фізичних осіб та зростання заробітної плати, але незважаючи на певну позитивну тенденцію є окремі високорентабельні галузі, зокрема, роздрібна торгівля побутовими товарами, де середньомісячна заробітна плата становить 253 грн, готельний і ресторанний бізнес — 329 грн, деревообробна промисловість — 337 грн, сільське і лісове господарство — 282 грн.
Хочу сказати, що з кожним роком змінюється мінімальна заробітна плата, якої підприємства та організації будь-яких форм власності повинні дотримуватися, оскільки такі розміри визначені чинним законодавством. Виплата заробітної плати повинна провадитися всіма підприємствами у сумі не менше, ніж 375 гривень. Проте не всі підприємства дотримуються даного порядку — дуже часто виплачують заробітну плату у «конвертах», що спричиняє незручності як для держави, так і для самих громадян. Якщо громадянин отримує повну легальну заробітну плату, отримується податок з доходів фізичних осіб, який переходить у бюджет держави, а з цих коштів відповідно утримуються лікарні, школи, дитячі садочки тощо. Якщо ж частина заробітної плати перебуває в «тіні», ми не можемо їх оподаткувати і через те недоотримує коштів Пенсійний фонд, соціальна сфера тощо.


Яких заходів вживають податкові органи до тих суб’єктів підприємницької діяльності, які працевлаштовують працівників без документального оформлення, виплачують зарплату «у конвертах»? Скільки в області виявлено таких порушень у I півріччі 2006 року та яке покарання понесли порушники чинного законодавства?


Це проблема не тільки Львівської області, а й усієї України, і суть її закладена у законодавчому полі. Оскільки велике податкове навантаження лягає на заробітну плату, то відповідно роботодавець шукає шляхи, як зменшити нарахування на заробітну плату і застосовує метод виплати зарплати частину легально, а частину «у конвертах».
З   метою   недопущення   порушення   чинного  законодавства  при   виплаті найманим   працівникам   заробітної  плати у жовтні 2005 року в ДПА у Львівській області затверджено Програму «Зарплата», якою організовано роботу всіх підрозділів податкової служби для забезпечення надходжень податку з доходів фізичних осіб в 2005 - 2006 роках. Цією Програмою передбачено чіткі заходи, зокрема, аналіз та відбір суб’єктів господарювання (фізичних та юридичних осіб) згідно з поданою податковою звітністю, у яких при значній чисельності працюючих на підприємстві середньомісячна заробітна плата становить незначні розміри або мають довгострокову заборгованість по заробітній платі; масово-роз’яснювальна робота з платниками податків — це і «круглі столи», і семінари.
Також ми проводимо моніторинг на підприємствах, зокрема у сфері діяльності підприємств та по галузевому принципу. На рівні районів та області створені робочі комісії, куди запрошуються керівники підприємств і розробляють заходи по ліквідації заборгованості по заробітній платі; ведеться бесіда на предмет дотримання чинного законодавства по виплаті заробітної плати. Також ми збираємо інформацію органів виконавчої влади, управлінь праці та соціального захисту населення, санітарної служби УМВС, ДАІ і т.д.
З початку року ми провели 4095 заслуховувань суб’єктів господарської діяльності — фізичних осіб та керівників підприємств, які виплачують заробітну плату найманим працівникам нижче встановленого мінімуму щодо вжиття заходів по підвищенню заробітної плати. За результатами проведеної роботи підвищили рівень виплати заробітної плати 2 913 суб’єктів господарювання (фізичних та юридичних осіб). З питань порушення податкового законодавства при виплаті заробітної плати з початку року перевірками охоплено 1 711  суб’єктів господарювання. За  наслідками  перевірок донараховано 2,6  млн грн податку з доходів та штрафних санкцій. Виявлено 138 випадків виплати заробітної плати СГД фізичними особами за рахунок «тіньових коштів», у тому числі виплати заробітної плати в «конвертах», 314 випадків надання матеріальних та соціальних благ без утримання податку.


Які додаткові суми надійшли до місцевих бюджетів завдяки дії Програми «Зарплата» у 2006 році?

Розробивши таку Програму по податку з доходів фізичних осіб, ми зробили відповідні розрахунки економічного ефекту, тобто визначили кількість підприємств, в яких відбулося зростання перерахування податку з доходів фізичних осіб, кількість додатково залучених найманих працівників, сума зменшення заборгованості по заробітній платі і виконання прогнозних призначень по податку з доходів фізичних осіб. Зокрема, з часу впровадження в дію Програми податковими органами досягнуто збільшення надходження податку з доходів на 26%. Додаткові надходження, за рахунок здійснення заходів передбачених Програмою «Зарплата», до місцевого бюджету щомісяця становлять  понад 700 тис. грн.

 

Чим ризикує людина, коли погоджується отримувати заробітну плату «у конверті»?


Громадяни, які погоджуються отримувати зарплату «у конвертах», не тільки сприяють розвитку тіньових схем, але й позбавляють себе соціальної захищеності. Адже пенсію вони матимуть тільки з офіційно нарахованої суми заробітної плати. Ухиляючись від оподаткування шляхо мінімізації реальних доходів, вони позбавляють себе не тільки достойної пенсії в майбутньому, але й лікарняних, декретних виплат, отримання банківських кредитів тощо.
При «офіційному» отриманні заробітної плати у більшості працівників, бухгалтерія утримує із загального розміру платні збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, податок з доходів фізичних осіб, внески на обов'язкове державне соціальне страхування, профспілкові внески. Разом ці відрахування складають значну частину зарплатні, що в багатьох випадках викликає бажання отримувати зарплату поза пильними очима держави, не сплачуючи податків і відрахувань.
Працівник, який отримує зарплатню неофіційно, повністю беззахисний перед роботодавцем. Домовленість про її розмір жодним чином не зафіксована, і роботодавець сплачує платню доти, доки на те є його воля. Звернувшись за захистом своїх прав, наприклад, до суду, працівник не матиме практично жодних доказів на підтвердження дійсного розміру своєї заробітної платні. При отриманні заробітної плати в «конверті» працівник сам вчиняє серйозне правопорушення — ухилення від оподаткування.


Що треба робити, щоб змусити свого роботодавця платити заробітну плату офіційно, а не «у конвертах»?


Перш за все потрібно внести зміни до законодавста, тобто зменшити податкове навантаження на нарахування заробітної плати. З іншої сторони, чи може людина, що   вважає   себе   патріотом своєї  країни   і   поборником   громадянського суспільства, захисником прав громадян, водночас не сплатити податку? Зрозуміло, що проблема ця не виникла на рівному місці, вона існує більше десятиліття. І лише фіскальними заходами контролюючих органів її не вирішити. Тут є поле діяльності і для законодавців, і для суспільства.


Одним з джерел приховування фактичних доходів працюючих є виплата середньомісячної заробітної плати працівникам у розмірах менших за розмір законодавчо встановленої мінімальної заробітної плати. Як цю проблему вирішують у ДПА області?
Якою є думка щодо такого стану речей керівників та працівників підприємств, зокрема тих, де дотримуються норми податкового законодавства та законодавства про оплату праці?

 Одним   із   напрямків   роботи   з   підприємствами   малого   бізнесу   щодо приховування фактичних доходів працюючих, а саме виплата заробітної плати в розмірах, менших за розмір законодавчо встановленої мінімальної заробітної плати є порівняльний аналіз суб'єктів за галузевим принципом, детальний аналіз понесених структурних витрат при здійсненні господарської діяльності, визначення візуальним спостереженням обсягів реалізації та наданих послуг. Ми проводимо різні моніторинги, бесіди та роз’яснення серед підприємств, пояснюючи їм, якою є вигода для держави, для людей, які отримують заробітну плату на тому чи іншому підприємстві.
Якщо розділити підприємства на ті, що дотримуються законодавства, і ті, що не дотримуються, то у першу категорію можна віднести загальновизнані і авторитетні підприємства, що мають стабільний ринок збуту — з ними нам легко працювати; підприємства, які ухиляться від сплати у повному розмірі податку з доходів фізичних осіб, це дрібні і середні підприємства, які є або збитковими або ж знаходяться на межі банкрутства, — саме вони перебувають в полі зору податкової служби.

 


Розмовляла Ірина Курій
«Гал-info»


 

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ
Загрузка...