Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн

Львівський міжнародний аеропорт наразі не можна назвати бізнес-карткою Львова та Західного регіону – Тарас Бурган

Цілісний майновий комплекс міжнародного аеропорту «Львів» передають в комунальну власність міста, і у нового власника серйозні плани щодо його розбудови. Про реалізацію цих планів кореспондент «Гал-info» поспілкувався з начальником управління зовнішньоекономічних відносин та інвестицій департаменту економічної політики, керівником робочої групи з питань реконструкції аеропорту ДП “Міжнародний аеропорт “Львів“ Тарасом Бурганом.
– Яке бачення у Львівської міськради щодо реконструкції міжнародного аеропорту «Львів»?
 
– Питання реконструкції Львівського аеропорту турбує Львівську міськраду вже давно. Приблизно рік тому міський голова організував процес розробки стратегії аеропорту на найближчих 20 років, і з цією метою ЛМР уклала восени минулого року договір з міжнародною консалтинговою фірмою «Airport consulting Viena», яка розробила для нас перший проект розвитку аеропорту. Експерти австрійської компанії підготували для нас об‘ємний звіт, який включає аналіз ринку та перспективи розвитку ринку  авіаперевезень, динаміку пасажиропотоків, рух літаків. Відповідно з врахуванням всіх цих речей зроблено аналіз, яким має бути за розміром термінал, якою має бути злітно-посадкова смуга. Також цей документ включає в себе бізнес-план, кошторис видатків та суми інвестицій, які мають бути вкладені з тим, щоб аеропорт відповідав тим вимогам, які ставляться до аеропортів в сучасному світі, та з тим, щоб він був здатний покрити ті потреби в авіаперевезеннях, що існують в нашому місті та в нашому регіоні.
Якщо дивитися на цей документ в поєднанні з рішенням Кабінету Міністрів про передачу цілісного майнового комплексу аеропорту «Львів» до комунальної власності міста Львова, то треба говорити про те, що це рішення є дуже позитивним для нашого міста. Тому що до сьогоднішнього дня власність аеропорту була розпорошена – було п‘ять фактичних власників аеропорту: міськрада, якій належала частина будівель, державне підприємство Міжнародний аеропорт «Львів» (Мінтрансзв’язку), якій належить термінал та частина землі, ще частина землі належала військовим (Міноборони), які частину майна аеропорту передали ДП «Українська авіаційна транспортна компанія» (Міноборони) і частина майна аеропорту належала ДАП «Львівські авіалінії», які на даний момент є банкрутами. Коли є п‘ять власників території комплексу, які не можуть досягнути консенсусу, відповідно не можна прийняти одного рішення щодо питання, в якому напрямку аеропорту «рухатися». Тому на даний момент, оскільки прийнято рішення Кабміну, відбувається консолідація власності аеропорту і єдиним власником стає територіальна громада міста в особі ЛМР, що з однієї сторони дозволяє ЛМР приймати рішення щодо подальшого розвитку аеропорту, з іншої – ЛМР нестиме за ці рішення відповідальність.
Відповідно до стратегії аеропорт «Львів» на найближчих 20 років залишається в межах міста, тому що раніше досить часто звучали заяви про те, що треба розширити межі аеропорту або взагалі вивести поза межі міста. Власне, це було одним з питань, що ми поставили австрійським експертам. Вони вивчили ситуацію і обґрунтували те, що в найближчі 20 років виносити аеропорт за межу місту є економічно недоцільним. Тому на даний момент розглядається можливість розвитку аеропорту на тій територій, на якій він знаходиться зараз.
 
– Що саме планується робити в рамках розвитку аеропорту?
 
– Стратегією пропонується дві стадії реконструкції аеропорту «Львів». Перша стадія розрахована до 2011 року з тим, щоб в тому числі підготувати місто до проведення чемпіонату з футболу. Друга стадія – починаючи з 2017 року по 2022 рік. Ці стадії розвитку пов‘язані з прогнозами авіаперевезень, які очікуються на найближчі 20 років.
Перша стадія передбачає модернізацію злітно-посадкової смуги, насамперед покращення її якості. Мова про її продовження не йтиме, тому що це є економічно недоцільно на даний момент – є дуже великий сумнів, що Львів буде приймати великі вантажні літаки та аеробуси, наприклад з США та Канади, коли є неподалік Бориспіль, Відень та Варшава. Після того, як буде покращена якість полотна, аеропорт зможе приймати літаки класу С, наприклад Боїнг-737 та подібного класу машини, що достатньо для того, щоб Львів мав нормальне сполучення з більшістю європейських місць.
Крім того, йдеться про будівництво руліжних доріжок, по яких літак їде до злітно-посадкової смуги і по яких він з неї з‘їжджає. На даний момент літак їде в кінець посадкової смуги, розвертається, розганяється та злітає, так само, коли він сідає – сівши, він їде до кінця злітно-посадкової смуги, розвертається і їде до терміналу. Натомість, коли будуть руліжні доріжки, то рух літаків відбуватиметься по колу: термінал – руліжна доріжка до початку злітно-посадкової смуги – кінець злітнопосадкової смуги – руліжні доріжки до терміналу. Це дозволить збільшити частоту польотів літаків.
Ще передбачається збільшення місць для стоянки літаків, будівництво паркінгів та розбудова сучасного терміналу, транспортних розв’язок. Після реконструкції в 2011 році термінал зможе приймати до 1 млн пасажирів на рік.
Друга стадія розбудови аеропорту почнеться орієнтовно в 2017 році і триватиме до 2022 року. Вона передбачатиме розширення термінального комплексу, який будуватиметься блоками, та збільшення кількості місць для стоянки літаків. Після завершення цієї стадії аеропорт зможе обслуговувати в рік 1,6 – 2 млн пасажирів, що за прогнозами авіаперевезень буде достатньо.
 
– Скільки це все коштує і на чиї гроші будуватиметься?
 
– Загальна кількість інвестицій, які необхідно вкласти в аеропорт в дві фази, за оцінками експертів становить 112 млн євро. З них на першу стадію необхідно близько 55-60 млн євро, 5-7 млн євро з яких необхідно на модернізацію злітно-посадкової смуги, решта – інші цілі. Ми сподіваємося що 5-7 млн євро нам виділить державний бюджет, решта реконструкції здійснюватиметься за кошти міського бюджету, а також шляхом залучення кредитних коштів від таких фінансових установ, як Світовий банк, Міжнародна фінансова корпорація або ЄБРР. Ці інституції мають досвід фінансування подібних об‘єктів, мають експертів, які можуть оцінити життєздатність цього проекту та можуть запропонувати кошти на вигідних умовах на довгий період часу (10-15 років).
 
– Тобто кошти інвесторів не залучатимуться?
 
– На даний момент мова про інвестора не йде. Що стосується власне термінального корпусу, то якщо подивитися на інші міжнародні термінали, то 40% з того, що не стосується власне польотів, є комерційною зоною – магазини, ресторани, офіси авіакомпаній тощо, які генерують прибуток. Також потужним джерелом прибутку для всіх аеропортів є паркінги, які можливо у Львові віддаватимуться приватним інвесторам.
 
– Ви зазначили, що станом на сьогодні є 5 розрізнених власників майна аеропорту. Що буде з ними після передачі цілісного майнового комплексу аеропорту місту?
 
– Якщо говорити про розпорядження Кабміну, то власне воно і дає відповідь на це питання – відбудеться консолідація «в одних руках» міської власності, передача юридичної особи ДП „Міжнародний аеропорт «Львів» (термінал) в комунальну власність міста. Так само передається у власність міста злітно-посадкова смуга. Частина майна, що є на території комплексу, належить ДАП «Львівські авіалінії», яке є банкрутом, і вона наразі місту не передається, залишається в державній власності, але їм не багато там належить – ангар та декілька місць для стоянки літаків. Це питання вирішуватиметься в окремому порядку. Все має бути консолідовано, в який спосіб, вже інше питання, але в принципі на сьогодні того, що є, буде достатньо, щоб доопрацьовувати концепцію, виносити її на громадське обговорення та затвердити її на сесії ЛМР та приступати до конкретних строків реалізації цього проекту.
 
– Чи представлятиме ЛМР проект реконструкції аеропорту на VII Міжнародному інвестиційному бізнес-форумі у Львові?
 
– Так. Форум цьогоріч присвячений проведенню Євро-2012 і на ньому буде декілька тематичних „круглих столів”, і один з них (4 жовтня) буде присвячений розбудові аеропорту. На ньому будуть присутні експерти «Airport consulting Viena», які будуть презентувати концепцію, будуть присутні експерти голландської консалтингової компанії «NAKOL», представники аеропорту, Міністерства транспорту та Державіаадміністрації. Ми надіємося, що коли ми почуємо від австрійських експертів базову думку, від голландських експертів іншу думку, ми зможемо обговорити та вийти на остаточну концепцію, бо наразі є базова концепція, яка має «білі плями». Наприклад щодо того, яким саме має бути термінал за площею 18 чи 20 тис. м за площею, терміни його зведення тощо.
Крім того, ми сподіваємося, що на цьому „круглому столі” будуть присутні представники міжнародних проектних та будівельних компаній, які в подальшому, коли ми будемо переходити до стадії проектування та реконструкції, зможуть взяти участь у відповідних міжнародних тендерах по виконанню цих робіт. Крім того, будуть представники фінансових установ, які зможуть висловити свої думки щодо можливості кредитування проекту. Врахувавши всі думки, наша робоча група, яка сформована розпорядженням міського голови і яку я очолюю, опрацює їх, разом з експертами ми доопрацюємо остаточну концепцію розвитку і тоді вже будемо пропонувати її на громадське обговорення, пропонувати на затвердження сесії, з тим, щоб вже можна було на наступний рік закладати кошти в міський бюджет на проектування і потім переходити до стадії будівництва.
 
– Тобто остаточна версія концепції розбудови аеропорту має бути готова до кінця року, перед прийняттям бюджету?
 
– Ми, на жаль, дуже обмежені в часі, і тому відлік треба вести в зворотному порядку від 2011 року, коли має бути закінчена перша фаза реконструкції аеропорту. Відповідно наприкінці 2008 року має розпочатися стадія будівництва, до цього на початку 2008 року треба зробити проектування, відповідно до кінця 2007 року концепція має бути затверджена.
 
– Передача аеропорту до комунальної власності відбуватиметься паралельно з початком реконструкції?
 
– Рішення Кабміну про передачу прийнято, але згідно з процедурою передачі об‘єктів державної власності в комунальну створено комісію, яка має узгодити всі аспекти передачі. Це формальності, які будуть дотримані, гадаю що в найближчому майбутньому. Реконструкція ж є стратегічна річ, і тому ми не можемо чекати поки будуть виконані всі формальності. Власне тому ми ініціюємо „круглий стіл” з експертами та фінансистами, з тим, щоб завершити розробку остаточного проекту реконструкції аеропорту і думаю, що Львівська міська рада змогла б затвердити концепцію реконструкції аеропорту фактично одночасно із завершенням передачі аеропорту в комунальну власність.
 
– Австрійські експерти мабуть проводили аудит стану аеропорту. Якщо так, то які висновки експертів щодо нинішнього стану цілісного майнового комплексу?
 
– Висновок експертів співпадає з висновками будь-якого з іноземних туристів чи бізнесменів, які прилітають до Львова і проходять через наш термінал, будівля якого є чудовою з точки зору архітектури, але непристосованою для того, щоб працювати як міжнародний термінал, не пристосовано до того, щоб запропонувати пасажирам сучасну якість обслуговування, до якої вони звикли в аеропортах інших країн Європи. Він не є, на жаль, бізнес-карткою нашого міста та нашого регіону.  
 
Розмовляв Валентин КОНЦЕВИЧ
Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ