Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн

Споживачі, які відключилися від централізованого опалення скоро шукатимуть шляхи повернення до централізованого теплопостачання — Ольга Худюк

З першого липня 2006 року  Уряд підняв ціни на газ для населення з 220 до 407 гривень за тисячу кубометрів (для споживачів, які мають лічильники). Зростає ціна на газ і для теплопостачальних організацій на 78% (з 383,4 грн. до 686 грн) і бюджетних установ на 80%. В таких екстремальних умовах управління житлово-комунального господарства Львівської облдержадміністрації вже розпочало підготовку до опалювального сезону 2006-2007. Про наслідки подорожчання ціни на газ, регулювання тарифної політики в області та  заходи, які планує втілити в життя обласна влада для того, щоб вже осінню цього року жителі Львівщини не зустріли опалювальний сезон у холодних домівках розповіла начальник управління житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації Ольга Худюк.

         
   

Що очікує  управління житлово-комунального господарства у зв’язку з подорожчанням цін на газ?
— На сьогодні для управління найважливішим є  підготовка до нового опалювального сезону 2006-2007 років, оскільки цей опалювальний період, у зв’язку  з різким подорожчанням вартості енергоносіїв,  напевно буде найскладнішим за всі останні роки.
    — Згідно з Вашими прогнозами, на скільки відсотків зросте вартість комунальних послуг?
    —  Вартість послуг теплопостачання в середньому зросте у 2,5 рази, водопостачання та водовідведення, у зв’язку із зростанням вартості електроенергії передбачається зростання вартості максимально на 20%.
     — З якими найбільшими проблемами зараз зіткнулося управління?
     — Найбільша проблема є у неврегульованості тарифної політики. Згідно з законодавством, яке зараз діє щодо тарифної політики, повноваження по встановленню тарифів належать безпосередньо органам місцевого самоврядування. Що стосується встановлення ціни на енергоносії (газ, електроенергія) — це є повноваженням центрального органу влади, зокрема національної комісії з питань палива та енергетики. Ціни встановлюються, грубо кажучи, без урахування побажань організацій, які забезпечують населення теплом та водою. Органи місцевого самоврядування зобов’язані виконувати закон, бо інакше постраждають підприємства постачальники комунальних послуг. Якщо центральні органи влади збільшують вартість енергоносіїв, то саме їх проблемою має  бути те,  яким чином доведеться відшкодувати різницю, пов’язану із зростанням цієї ціни. На жаль,  норми цього закону на сьогоднішній день не виконуються.
     Яка ситуація із тарифною  політикою в області, як варто було б її регулювати?
     — У всіх країнах світу, окрім, напевно, єдиної України, ціна на газ для індивідуальних споживачів на опалення  приміщення є вищою, ніж для оптового покупця (теплопостачального підприємства) — і це  правильно, оскільки той хто закуповує оптом, скажімо кубометр газу,  має бути дешевшим.
          —Теплопостачальні підприємства отримують газ за ціною, як для юридичної особи (висока ціна), звідси високі тарифи на теплопостачання. Це спричинило хвилю стихійних  відключень від централізованого опалення у області, та переходу на індивідуальні системи опалення.
         —  На сьогодні, при правильно врегульованих тарифах на газ у багатьох країнах світу відключення від централізованих систем опалення вже стало кроком у минуле. Ті споживачі , що перейшли на індивідуальне опалення шукають можливості повернутися до централізованого опалення, оскільки для них це  надто дороге задоволення. Я думаю, що на Україні, знову ж таки, ми прийдемо до того самого. Прийде час, коли ціна на газ таки врегулюється і будемо мати іншу проблему: люди які відключилися від централізованого опалення і користуються індивідуальними котлами будуть шукати шляхи повернення назад до централізованого теплопостачання, а це все вже не так просто.          
      — Чим небезпечні стихійні відключення від централізованого опалення на Львівщині?
       Стихійні відключення є проблемою у всій Україні, а не лише у Львівській області. Категорично не можна давати дозволи на відключення від централізованих систем опалення, тому що той чи інший будинок при будівництві був розрахований на сталі потужності газових трубопроводів. Те що зараз відбувається у містах та селищах  Львівщини є небезпечним технологічним порушенням.
           Прийде час, коли наслідки цих відключень будуть дуже плачевні: ми вже мали змогу  спостерігати не поодинокі випадки вибухів багатоповерхових будинків в Україні. Ні вентиляційні канали, ні газові труби не розраховані на перехід окремих приміщень у багатоповерхівці на індивідуальне опалення.
          У Львові міська влада дозволила встановлювати індивідуальне опалення комплексно: цілий під’їзд, або ж цілий будинок після реконструкції . Однак, те що зараз відбувається на теренах Львівщини — це просто стихія і органи місцевого самоврядування не можуть нічим зарадити.

   — Чи вплине масове відключення від централізованого опалення на долю  теплопостачальних підприємств  області? 
    —  Є  розпорядження голови облдержадміністрації про забезпечення енергетичної безпеки у житлово-комунальній сфері Львівської області де передбачено ряд заходів, зокрема  розпорядження до першого липня всім населеним пунктам розробити схему теплопостачання.
          А у тих містах де теплопостачальні підприємства та організації нормально працюють і мають перспективи не можна їх прирікати на погибель. На таких підприємствах потрібно розвивати потужності, вкладати гроші у реконструкцію як зовнішніх так і внутрішніх  мереж. Мережі це найголовніше, оскільки стане можливо довести до мінімуму втрати води та тепла, і одержувачі послуг не будуть мати претензій до теплопостачальних підприємств.
          Є участь в грантах, є можливість взяти кредити в комерційному банку. В 2006 році вперше за всі роки в обласному бюджеті Львівської області передбачено два мільйона грн. на відшкодування відсотків за банківські кредити. Якщо підприємство буде брати участь у конкурсі (цим займається головне управління промполітики ЛОДА), то відсотки за банківські кредити будуть погашені за рахунок обласного бюджету.
   — Як відбуватиметься формування тарифної політики в умовах подорожчання енергоносіїв?
   —  Вже третій тиждень відбуваються виїзні кущові наради з першими керівниками райдержадміністрації, населених пунктів області щодо тарифної політики під головуванням заступника голови облдержадміністрації Тараса Федака. З тією метою, щоб вивчити проблематику, врахувати всі пропозиції, щоб все це лягло в основу рішення колегії ЛОДА, яка відбудеться 20 липня і яка стосуватиметься вже безпосередньо ходу підготовки до нового опалювального сезону.
          Оскільки тарифна політика є найважливішим питанням, ми очевидно даватимемо конкретні рекомендації, бо як би не вирішувалося питання по ціні енергоносіїв , все одно це ляже на вартість житлово-комунальних послуг. А тому хотілося, чи не хотілося, але органи місцевого самоврядування зараз всі готують матеріали для перегляду тарифів на житлово-комунальні послуги.
          Найголовніше зараз правильно порахувати економічно обґрунтовані витрати, на підставі проведеного фінансової діяльності підприємств. Для вивчення фінансового стану підприємств постачальників житлово-комунальних послуг ситуації зараз створена обласна комісії під головуванням заступника голови ОДА Тараса Федака.
          Впродовж наступного тижня ми готуємо матеріали для проведення засідання комісії, яке заплановане на четвер шостого липня. Результати роботи комісії мають лягти у проект рішення, що буде прийняте на колегії Львівської облдержадміністрації.
          На засіданні комісії питання тарифної політики може розглядатися під двома кутами: або ж приймаються тарифи під розмір економічно обґрунтованих витрат постачальників житлово-комунальних послуг, або ж розглядатиметься питання дотування цих підприємств за рахунок коштів місцевого бюджету.
    —  Як це вплине на користувачів комунальних послуг, чи зможуть вони платити за новими тарифами?
     Якщо брати до прикладу перший варіант, то в цих умовах він може бути цілком  прийнятним. Якщо приймаються тарифи на рівні економічно обґрунтованих витрат, це  означає, що розмір тарифів для малозабезпечених громадян не буде важливим, оскільки ця категорія все одно отримує субсидії за якими  різницю між тим, що платить користувач субсидій і реальним тарифом оплачує державний бюджет.
          Багаті люди, на мою думку, не постраждають від підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги, оскільки для них не є проблемою платити навіть за підвищеними в два з половиною рази тарифами. Однак на сьогодні з цією категорією громадян є найбільше проблем в частині оплати за комунальні послуги, вони, часто, категорично відмовляються платити.
          Проте, дуже рідко говорять про категорію людей з нижчим ніж середньостатистичний дохід, або ж з тими, що перебувають на межі бідності, але  з певних причин не можуть  оформити субсидії. Ця категорія громадян при економічно обґрунтованій тарифній політиці найбільше  постраждає. Такі  споживачі комунальних послуг й на далі не зможуть документально оформити субсидії, як і не зможуть платити за послуги по високих тарифах. Для таких споживачів немає механізму фінансової підтримки. Тому найкраще б було, щоб Україна нарешті перейшла, як інші країни світу, на систему адресних субсидій. Адресні субсидії передбачають індивідуальний підхід до кожної сім’ї, вивчення її фінансової спроможності і тільки тоді прийняття рішення скільки вона спроможна заплатити.    
            Це означатиме, що рівень оплати населення впаде, орієнтовно на 10%.на сьогоднішній день рівень оплати за комунальні послуги коливається в межах 95-98%.      

    — Чи були звернення громадян в управління, чого саме вони  стосувалися?  
     Звернень було багато, але вони стосувалися в основному тих питань які вже вирішуються  на рівні області. Небагато було звернень з приводу ремонтних робіт, стосовно тарифної політики, однак це поодинокі випадки і вони не мають тенденційного характеру.
    —  Чи можете назвати підприємства постачальники житлово-комунальних послуг, з якими на Вашу думку, буде багато проблем?                  
     Найбільш проблемним населеним пунктом я б все таки назвала місто Борислав. Там  на сьогодні, як і в минулому році не вирішена проблема з водопостачанням. У 2005му році  розпорядженням голови ЛОДА були затверджені відповідні заходи, однак запропоновану  схему виходу із ситуації керівництво міста не прийняло. У Бориславі розробили абсолютно протилежні заходи, і ситуація з водопостачанням там надалі залишається кризовою. Там є  проблематика і технічна і фінансова. Враховуючи те, що ми не бачимо ніяких змін у Бориславі, прогнозую кризову ситуацію, через значний борг за електропостачання можливе відключення від електромережі Бориславських міських житлово-комунальних установ.
          Звичайно, є проблеми і в інших житлово-комунальних підприємствах області, однак вони можуть бути вирішені на рівні облдержадміністрації.
    — Чи буде збільшена державна підтримка підприємств-постачальників комунальних послуг у зв’язку із загостренням енергетичного питання?
     У державному бюджеті на 2006 рік є передбачено 83,9 млн. грн. на відшкодування різниці тарифів для підприємств теплопостачання, водопостачання та водовідведення, таке фінансування відбулося  вперше за всі роки і допомогло в значній мірі  погасити заборгованості  житлово-комунальних підприємств в період з 2000 до 2004 року. Звичайно, це була не повна сума яка необхідна для підприємств Львівської області, але все таки, ці кошти дали можливість погасити борги щодо сплати податків, за газ та спожиту електроенергію. Для того щоб повністю закрити питання заборгованостей для підприємств Львівщини потрібно 222 млн. грн.
          Львівська область є першою в Україні, яка подала документи на повну необхідну суму, вже подано клопотання до Міністерства Фінансів України щодо виділення додаткових коштів.
          Ми сподіваємося все таки отримати позитивну державну підтримку, оскільки Львівщина була в перших рядах серед тих регіонів, що зробили все можливе для успішного освоєння виділених коштів.
          Програма управління ЖКГ ЛОДА щодо реконструкції і розвитку водопровідно-каналізаційних мереж теж має передбачене фінансування з державного бюджету. Програма фінансується вже протягом двох років: минулого року освоєно 2 млн. грн., в цьому році передбачено 4,1 млн. грн.
          Протягом другого року  в обласному бюджеті передбачено по два мільйони грн. на підтримку передачі відомчого житлового фонду в комунальну власність територіальних громад області. Саме відомче житло має найбільше проблем при входженні у опалювальний сезон, тому обласний бюджет на умовах спів фінансування з бюджетами органів місцевого самоврядування вирівнює цю ситуацію.        
Розмовляв Тарас Атаманів  «Гал-info»
    

 

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ