Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн

Віктор СІВЕЦЬ: Наші науковці повинні допомогти нам адаптувати стандарти австрійських лісових доріг до умов українських лісів

На Львівщині продовжують здавати в експлуатацію лісові дороги, які побудували в цьому році. Як розповів „Гал-info” на відкритті першої гірської дороги на Львівщині у Сколівському районі голова Держкомітету лісового господарства Віктор Сівець, фінансування будівництва лісових доріг надалі збільшуватиметься. Керівництво задоволене роботою австрійських фахівців, які будували лісові дороги та ділилися досвідом з українськими компаніями. Також Віктор Сівець розповів про ідею створення в Україні „Лабораторії лісових доріг”.
Будівництво лісових доріг розпочалося в Україні цьогоріч вперше від часів незалежності, чи надалі виділятимуть кошти з бюджету для цієї програми? 
 
– Цьогоріч уряд виділив на будівництво лісових доріг та розбудову інфраструктури лісового господарства 60 мільйонів гривень. На наступний рік заплановано у бюджеті ще 70 мільйонів гривень. Ми сподіваємося, що ситуація в країні стабілізується і наступна Верховна Рада ще збільшить фінансування будівництва лісових доріг до 100 мільйонів гривень.
 
В яких областях цьогоріч будують лісові дороги?
 
– У Львівській, Закарпатській, Івано-Франківській, Чернівецькій областях. Також гроші були виділені на Полісся. Це Рівненська, Волинська, Житомирська, Чернігівська області. Там є проблема заболоченості місцевості. Потрібно будувати міцні дороги, робити насипи, рови для відведення води і ми вже здавали в експлуатацію такі дороги. Маємо перспективу наступного року збільшити обсяги реалізації деревини і забезпечити наших товаровиробників деревиною, покращити стан лісів України.
 
Скільки кілометрів лісових доріг вдалося побудувати на виділені кошти?
 
– За виділені кошти ми побудували 200 кілометрів лісових доріг. До кінця жовтня вони усі будуть здані в експлуатацію. Ця дорога у Гребенівському лісництві, яку ми відкривали сьогодні, є першою гірською дорогою, яку здають в експлуатацію.
 
Чому її будували за австрійською технологією, чи це є найкращою пропозицією?
 
– Це найбільш безпечний для екології та навколишнього середовища спосіб будівництва лісових доріг. І ця дорога дозволяє, насамперед, покращити умови ведення лісового господарства. Завдяки таким дорогам можна використовувати зовсім інші технології лісорозробки: повітряно-канатні установки, які не шкодять ні лісові, ні довкіллю. Другим важливим аспектом є те, що дорога побудована по схилі гори, тут є спеціальні рови для стікання води по боках дороги. Термін експлуатації таких доріг до ста років.
Ми вирішили співпрацювати з австрійцями тому, що вони застосовують нові методи. В часи Радянського Союзу лісові дороги будували по руслах річок. Як тільки рівень води збільшувався, то всі дороги змивалися. За 16 років ніхто не брався до будування таких доріг. У нас не було фахівців та проектувальників з досвідом, тому ми залучали австрійських науковців та спеціалістів. Попередньо вивчали їхні стандарти роботи. Бачимо, що нам вдалося побудувати добрі лісові дороги. Академік і ректор Львівського лісотехнічного університету Юрій Туниця сказав, що не повірив би, якби на власні очі не побачив, що у нас будують такі лісові дороги.
 
Чи тільки з австрійськими фахівцями співпрацювали під час будівництва лісових доріг, адже це відбувалося одночасно у багатьох областях України?
 
– Ми співпрацювали з австрійцями, зі словаками, а також із українськими компаніями, які переймали досвід закордонних фахівців. Наші українські компанії не поступаються у виконанні робіт австрійцям. У деяких питаннях вони проявляють себе краще. Крім того, наші люди самовіддано працюють. Зараз на будівництвах лісових доріг є ще 30 відсотків фахівців австрійських, а решта – це українські компанії, які будують лісові дороги.
 
 Які враження у вас від якості цієї дороги?
 
– Враження дуже чудові. Це не тільки моя думка, це думка науковців, фахівців. Звичайно, що час покаже, до того ж ця дорога повинна витримати зиму, весну. Основа закладена надійно. Але після зими може десь ґрунт піти, може десь прорвати, але це буде косметичний ремонт.
 
Де є ще аналогічні лісові дороги?
 
– У австрійців була державна програма і вони протягом двадцяти років будували лісову інфраструктуру в країні. Вони досягли значних успіхів, тому ми і переймаємо цей досвід у австрійців. Такі лісові дороги будують у багатьох європейських країнах.
 
Чи буде здійснюватися контроль за промисловою вирубкою, оскільки тепер є більший доступ до деревини у гірській місцевості та заболочених лісах України?
 
– Доступ у цьому масиві (Гребенівське лісництво) до деревини становить 200 тисяч кубометрів. Звичайно, що завжди ліс не рубають там, де хтось хоче. У нас трапляються такі речі, як незаконні вирубки лісу, але ми з ними активно боремося. І цьогоріч такі випадки скоротилися вдвічі у порівнянні з показниками минулих років.
 
Науковці говорять про втілення проекту „Лабораторії лісових доріг” в Україні, українські фахівці планують використовувати розробки іноземців чи напрацьовувати свої проекти?
 
– Не потрібно нічого вигадувати. Просто потрібно адаптуватися до тих умов, які ми маємо в українських Карпатах, лісах. Бо, скажімо, гірська місцевість Австрії відрізняється від місцевості в Україні. Наші науковці повинні допомогти нам в тому, щоб адаптувати ці стандарти до умов в Україні.
 
Як поєднуватимуть функції лісової дороги у перевезенні деревини та туристичні, рекреаційні маршрути?
 
– Дорогу використовуватимуть не лише для перевезення деревини. Завдяки цій дорозі є можливою висадка саджанців у горах цього лісництва. А щодо рекреаційних маршрутів, то це вже місцева рада та райдержадміністрація повинні складати маршрути і впроваджувати їх, залучати сюди кошти. Тільки тоді дорога матиме рекреаційне значення. Ми не можемо зробити все. Наше підприємство займається лісогосподарською діяльністю. І наше головне завдання покращити стан та площу лісів України, а також забезпечити наших товаровиробників якісною деревиною. Відкривати рекреаційні можливості цього лісу вже повинні інші структури. Екологічна інспекція буде наглядати за виконанням вимог щодо відпочинкових маршрутів.
 
 
Розмовляла Оксана НИЧИПОРУК
Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ