В ефірі радіо ”Львівська хвиля” засновник продакшн-компанії “Star Media” Влад Ряшин як продюсер фільму “Я, “Побєда” і Берлін” розповів про екранізацію за однойменною книгою Кузьми Скрябіна.
У Львові стартували зйомки фільму за книжкою Кузьми Скрябіна. Фото, відео
Які труднощі виникали під час підготовки до екранізації книги?
Моя історія роботи над цим фільмом розпочалася зі дзвінка Світлани, дружини Андрія. Вона подзвонила, бо ми були близькими друзями. Вона розповіла, що до неї прийшли молоді продюсери і запропонували купити права на екранізацію книги “Я, “Побєда” і Берлін”. Свєта запитала чи я знаю, яка може бути ціна, і чи я знаю цих хлопців. Ми пробили цю компанію. Молода компанія, непогана, але замало досвіду. І я сказав, що почитаю книгу і подумаю, що з нею можна зробити. Мушу зізнатися, що я не читав до того цієї книжки. Після прочитання, я зрозумів, що екранізація цілком можлива, але лише з хорошим сценарієм. Врешті-решт Світлана вирішила, що екранізацією буде займатися моя компанія.
Два роки ми писали сценарій. Долучався також Сергій Притула, дав декілька дуже потрібних порад щодо гумору, сленгу. Хочу наголосити, що я дружив з Кузьмою, і знаю його інтонації, характерні вислови,теми розмов. Ми весь час були поряд із сценаристами, усіляко допомагали їм. Зараз можу сказати, що сценарій повністю готовий і він вийшов добре. Можна стартувати.
Зрозуміло, що крім власних коштів нам була потрібна підтримка і Держкіно, і Мінкульту. Це дуже дорогий проект, бо неможливо робити якісь компроміси, треба робить все дуже серйозно. Але ми вирішили, що для нас це буде безприбутковий проект. Увесь заробіток, а я впевнений, що він буде, ми перерахуємо на рахунок фонду Кузьми, яким керує Світлана. Вона буде вирішувати, як цими коштами користуватись. Зараз у нас абсолютно чиста совість. Якщо до нас хтось звертається з пропозиціями щодо онлайн-прав, цифрових прав на показ фільму, ми говоримо, що у нас чіткий бюджет, ми маємо повернути державні кошти, а усе, що ми заробимо, піде в фонд Кузьми.
Яка частка фінансування Держкіно?
Якщо я правильно пам'ятаю, то це 70% кошторису. Взагалі бюджет близько 1 млн 300 тис. доларів. Це для українського кіно хороша сума, на яку можна зняти якісне кіно. Для Голівуду буде звучати, звичайно, смішно. До прикладу, серіал “Мата Харі”, який ми зняли англійською мовою з голлівудським і нашими актором. Знімали і в Україні, і в Європі. Коли ми почали дистриб'ютувати цей проект у світі, а його купили понад 100 країн, з нами почали розмовляти різні броадкастингові компанії. Для них було дуже цікаво, що українці зняли кіно англійською мовою, ще й гарної якості. Вони питали, скільки це коштувало, і я їх зустрічно запитував, на їхню думку, скільки це могло б коштувати. Вони називали цифру у 5 разів вищу за наш реальний кошторис. Тобто зараз ми маємо можливість за невеликі гроші знімати якісний продукт.
Чи реально заробити на українському кіно?
Система така, що з кожного квитка кінотеатри залишають собі 50%. Інші 50% беруться за 100%. Після цього ПДВ, 15% кінодистриб'ютору, потім залишається для виробника дуже маленька сума, з якої треба повернути долю Держкіно. Ми, до речі, почали розмовляти з Мінкультом і Держкіно про те, щоб вони теж свою частку віддавали в фонд Кузьми. Зараз ведемо перемовин про це.
Я впевнений, що ми будемо в плюсі завдяки “М1” і особисто Миколі Баграєву. Він порадив і ми вибрали 12 сучасних виконавців, які будуть задіяні у фільмі. Усіх прізвищ я не назву, звичайно, але буде Тіна Кароль і Монатік. Їхні два треки вже готові. Це все пісні Кузьми, буде 12 кавер-версій. Монатік заспівав “Старі фотографії”. Маємо надію, що перед прем’єрою ми організуємо тур містами України.
Режисером фільму спочатку була заявлена інша людина, але зараз цим буде займатися ваша донька Ольга. Як вам працюється разом?
Цей проект дуже особистий і це висока відповідальність. Він саме про пам'ять і про дружбу. Коли ми вирішили, що ми це робимо, були серйозні роздуми щодо режисера. Я розповів і Олі теж, але вона сказала, що це дуже серйозно і вона не готова за таке братися. З часом, поки ми писали сценарій, Оля зробила свій перший український повний метр “Секс і нічого особистого”. Я побачив, що у неї добре виходить, але навіть не мав ідеї запропонувати їй ”Я, “Побєда” і Берлін”. У нас з нею була розмова і ми вирішили, що це дуже серйозно і важко, але якщо вона надумає, хай повертається. Ми продовжували працювати над сценарієм, через деякий час вона мені дзвонить і говорить: “Тато, а мені снився Андрій сьогодні”. Я не буду далі розповідати - це дуже особисте, але після її розповіді ми вирішили, що вона візьметься за фільм. Готувалася Оля рік, вона багато працювала зі сценаристами, і зустрічалася зі Світланою.
Ви досі не представили актора, який виконуватиме головну роль. Як ви його обирали?
Не хочу сказати, що цей проект супроводжує містика, краще скажу, що це бог і Андрій. Ми рік шукали головного героя. У нас була дуже близька кандидатура, але відбулися деякі зміни, і ми знов замислились, що треба ще пошукати. Актор, якого ми дивились спочатку, він нам не сподобався, але за рік він скинув 19 кг, і це прийшла абсолютно інша людина, з іншою енергетикою. Зрозуміло, що схожість обличчя не головне, харизма і енергетика більше важать. Коли ми подивились знов його проби, зрозуміли, що це той, кого ми шукали. Ми рік визначались і лише за 3 тижні до початку зйомок усе вирішилось.
Як проходили проби?
Мені достатньо 30 секунд, щоб зрозуміти, що актор не пасує, а коли починаєш розуміти, що може бути, тоді треба дивитись у різних сценах: у гумористичних, драматичних сценах і так далі. Коли ми зрозуміли, що цей хлопець може бути, ми ганяли його по різних сценах.
А як обирали автівку?
Ми розуміли, що нам треба “Побєда”, почали її шукати, але вона нам потрібна тут, тому ми сфокусувалися на західному регіоні. Машину знайшли, вона жовтого кольору, дуже стильна, але ніякої особливої історії з нею не пов'язано.
Чи плануєте показувати фільм закордоном?
Зрозуміло, що фільм, який є таким легким байопіком про людину, яка добре відома у нас, він може бути незрозумілим в інших країнах. Я допускаю, що кіно буде продаватися за кордоном, але ми це не ставимо за мету.
Коли плануєте зйомки у Берліні?
Спочатку ми думали з’явитись в кінотеатрах вже в кінці цього року, така можливість була, але ми вирішили не форсувати події. До того ж, потім трапилася пандемія. Зараз ми розуміємо, що в Берліні цього року ми не знімемо. Маю надію, що це буде навесні наступного року. Якраз у нас буде час все підготувати, бо буде графіка, багато музики.
Маєте якесь передчуття щодо реакції публіки?
Ми знімаємо тільки тиждень, але я вже подивився перші матеріали. Дещо мені дуже подобається, дещо я наразі не розумію. Зараз не хочу якось точно оцінювати те, що я бачив.
Що з новинок світового та українського кіно вам сподобалось?
Через пандемію був період, коли виробництво зупинилось і багато фільмів ще досі недозняті або тільки почався їхній постпродакшн. Є багато українського кіно, яке мені подобається, але я завжди дивлюсь вперед. У середу, в рамках кінофестивалю “Молодість” запланований перегляд нового фільму Сергія Лавренюка з українською акторкою Іванною Сахно, яка працює зараз в Лос-Анджелесі. Власне мене більше цікавлять такі прем'єри.
Що означає для українського кіно співпраця з Netflix?
На Netflix потрапляє багато наших фільмів, але це все не Netflix original, а бібліотека. Тобто це не супер подія. Ось, коли якийсь український фільм або серіал буде зніматися Netflix original, тоді це буде прорив. До речі, зараз ми знімаємо за дорученням Netflix повний метр французькою мовою. Він має назву “Останній легіонер” і Жан-Клод Ван Дам там в головній ролі. Тобто “StarMedia” з нашим американським партнером компанією “AppleTree” робить сервіс для Netflix. У другій половині вересня ми зробимо велику пресконференцію і детальніше розповімо про цей проект. Загалом, це перший проект Netflix в Україні. Ця компанія завжди спочатку приходить на якусь територію з сервісом, але я маю надію, що вони будуть задоволені результатом і далі ми запропонуємо їм український проект.
[[348979]]