Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн

Володимир Бербека: Громадяни, які погоджуються отримувати зарплату у “конвертах”, позбавляють себе со­ціальної захищеності

Деякі підприємства України і надалі продовжують виплачувати зарплату своїм працівникам «у конвертах», порушуючи при цьому з одного боку законодавство – у частині мінімізації своїх доходів та витрат, з іншого – права громадян, котрі працюють на підприємстві щодо їхнього права на виплату нормальних пенсій та інших важливих речей, передусім таких, як право на отримання кредиту. Про перспективи подолання явища «зарплати в конвертах» «Гал-info» поспілкувався із заступником голови ДПА у Львівській області Володимиром Бербекою
Чи змінилася у цьому році на краще ситуація з виплати заробітної плати у конвертах? Якщо так, то які фактори цьому сприяли?
 
– До 2004 року оподаткування доходів громадян проводилося за прогресивною формою, за якої максимальна ставка оподаткування доходу становила 40 відсотків. Але з 1 січня 2004 року, з моменту набуття чинності Закону України №889-IV від 22.05.03 „Про податок з доходів фізичних осіб”, замість п’яти ставок оподаткування доходів фізичних осіб було встановлено одну ставку податку в обсязі 13 відсотків, яка проіснувала до 1 січня 2007 року, коли її було замінено на 15-відсоткову . За цей період вдалося досягти зростання надходження до бюджету даного податку. Так, за 2003 рік надійшло 580,0 млн грн прибуткового податку з громадян, а в 2006 році надходження даного податку становили 950,5 млн грн при середньомісячній заробітній платі штатного працівника в економіці Львівської області 792,3 грн. Водночас за перший квартал 2007 року надійшло 275,7 млн грн податку з доходів фізичних осіб, а середньомісячна заробітна плата штатного працівника в економіці Львівської області в цей період становила вже 873,3 грн, що на 190 грн більше порівняно з аналогічними періодом 2006 року.
Ця тенденція засвідчила, що з введенням сталої ставки оподаткування збільшилися надходження податку з доходів фізичних осіб та відбулося зростання заробітної плати. Втім, незважаючи на певну позитивну тенденцію щодо збільшення середньомісячної заробітної плати, аналіз даного показника в розрізі окремих галузей, на жаль, засвідчив, що ситуація помінялася на краще не в усіх галузях і не настільки, наскільки хотілось би. Зокрема, на підприємствах, які здійснюють операції з нерухомістю, офіційна середньомісячна зарплата становить 337,08 грн, у сфері права 403,90 грн, у працівників готельного та ресторанного бізнесу 445,70 грн, у роздрібній торгівлі 452,20 грн, у працівників фірм що надають послуги з пасажирських транспортних перевезень, 461,81 гривень. 19 відсотків суб’єктів господарювання Львівської області виплачували заробітну плату на рівні нижче законодавчо встановленої мінімальної заробітної плати. Значна кількість таких підприємств здійснє діяльність у вищезгаданих сферах, також серед них є ті, які займаються оптовою торгівлею та працюють у будівництві. Зокрема, 1272 будівельних організацій (які подали ф. №1ДФ за ІІІ квартал 2006 року з ознакою „01”) 446, або 35 відсотків від загальної кількості, нараховували найманим працівникам, які працювали повний квартал, заробітну плату нижче законодавчо встановленого мінімуму.
 
Які заходи в боротьбі проти «зарплат у конвертах» вживає податкова? Скільки в області виявили таких порушень з початку року та як покарали порушників законодавства?
 
– Для боротьби із «зарплатами у конвертах» у жовтні 2005 року в ДПА у Львівській області було затверджено спеціальну програму “Зарплата”. Її метою є збільшення надходження податку з доходів фізичних осіб до місцевих бюджетів. Ця програма передбачає аналіз та відбір суб’єктів господарювання згідно з поданою податковою звітністю. Зокрема ми відстежуємо випадки, коли при значній чисельності працюючих на підприємстві середньомісячна заробітна плата становить незначні розміри або при значних валових оборотах не використовують найманих працівників.
Крім того, ця програма передбачає заслуховування платників в органах виконавчої влади за категоріями щодо їх оцінки від обсягів діяльності, збір інформації із зовнішніх джерел (органів виконавчої влади, управліннями праці та соціального захисту населення, центрами зайнятості, санітарної служби, Пенсійного фонду, УМВС, ДАІ) з метою виявлення схем ухилення та методів мінімізації та проведення перевірок по обстеженню виробничих та складських приміщень, придатних для здійснення підприємницької діяльності щодо виявлення фактів виплати заробітної плати нижче встановлено мінімуму та легалізації найманих працівників, які фактично працюють у СГД без укладених трудових угод.
Якщо підприємець не вживає заходів щодо виправлення ситуації, то податківці на місцях вирішують питання щодо включення таких суб’єктів у план-графік проведення документальних перевірок. З початку року було проведено 1945 заслуховувань підприємців, які виплачують заробітну плату найманим працівникам нижче встановленого мінімуму щодо вжиття заходів по підвищенню заробітної плати. За результатами цих заслуховувань 2019 фізичних та юридичних осіб підвищили рівень виплати заробітної плати. Крім цього, з питань порушення податкового законодавства при виплаті заробітної плати з початку року перевірками охоплено 842 суб’єктів господарювання (фізичних та юридичних осіб). У ході цих перевірок було виявлено 108 випадків виплати заробітної плати СГД – фізичними особами за рахунок “тіньових коштів” виплати заробітної плати в “конвертах”, 215 випадків надання матеріальних та соціальних благ без утримання податку. І як наслідок донараховано 1,6 млн грн податку з доходів та штрафних санкцій.
Водночас треба зазначити, що одним з основних критеріїв додаткових надходжень до бюджету від податку з доходів фізичних осіб є погашення підприємствами області заборгованості по заробітній платі. З початку року погашено заборгованість на суму 12,4 млн грн, додатково надійшло податку з доходів фізичних осіб 2,3 млн грн. Передано 166 матеріалів на суму 13,5 млн грн в прокуратуру для відповідного реагування. Крім цього, відповідно до вищезгаданої програми додатково залучено 3260 найманих працівників, праця яких використовувалась роботодавцями без належного оформлення згідно із законодавством України про працю. За результатами проведеної роботи додатково надійшло до бюджету 392,7 тис. грн платежів.
 
Але якщо говорити про превентивні методи, то що потрібно зробити, щоб подолати явище виплати зарплати у конвертах? Чи достатньо над цим працює держава?
 
– Поряд з правовою незахищеністю громадян, які стають на шлях “неофіційної” заробітної плати, у них має виникати певний моральний аспект. Мова йде про патріотизм – чи може людина, що вважає себе патріотом своєї країни і поборником громадянського суспільства, захисником прав громадян, водночас не сплатити податок. Зрозуміло, що проблема ця не виникла на рівному місці, вона існує більше десятиліття. І лише фіскальними заходами контролюючих органів її не вирішити. Тут є поле діяльності і для законодавців, і для суспільства.
 
Ви згадали про патріотизм. Але також виникає питання: хто втрачає від зарплати у конвертах – держава чи громадяни?
 
– Громадяни, які погоджуються отримувати зарплату у “конвертах”, не тільки сприяють розвитку тіньових схем, а й позбавляють себе со­ціальної захищеності. Адже пенсію вони матимуть тіль­ки з офіційно нарахованої суми заробітної плати. Ухиляючись від оподаткування шляхом мінімізації реальних доходів, вони позбавляють себе не тільки достойної пенсії в майбутньому, а й лікарняних, декретних ви­плат, отримання банківських кредитів тощо. Лише у поточному році кожне 5-те звернення громадян стосується неоформлення працюючого та виплата заробітної плати „в конвертах”.
При «офіційному» отриманні заробітної плати у більшості працівників бухгалтерія утримує із загального розміру платні збір на обов’язкове державне пенсійне страхування, податок з доходів фізичних осіб, внески на обов’язкове державне соціальне страхування, профспілкові внески. Разом ці відрахування становлять значну частину зарплатні, що в багатьох випадках викликає бажання отримувати зарплату поза пильними очима держави, не сплачуючи податків і відрахувань.
Практика отримання зарплати неофіційно — «у конвертах» — в Україні стала типовою. Багато хто не замислюється над значенням того, що зарплата йому виплачується у доларах, без будь-яких зарплатних відомостей або за двома відомостями — «офіційною» та «тіньовою». Інші ідуть на такий спосіб отримання заробітної платні під тиском обставин, не бажаючи втратити гарну роботу, хоча й розуміють, що відбувається щось незаконне. Є й такі, що вважають — дурячи державу, а саме це відбувається при отриманні тіньової зарплати, вони вчиняють мало не святу справу, мовляв у нас аргумент: «що ця держава зробила для мене»? Та надто пізно люди дізнаються, що, отримуючи зарплатню «в конверті», вони можуть самі опинитися серед ошуканих.
Тож чим загрожує отримання «тіньової зарплати»? Насамперед працівник, який отримує зарплатню неофіційно, повністю беззахисний перед роботодавцем. Домовленість про її розмір жодним чином не зафіксована, і роботодавець сплачує платню доти, доки на те є його воля. Немає волі — немає зарплати. Звернувшись за захистом своїх прав, наприклад, до суду, працівник не матиме практично жодних доказів на підтвердження дійсного розміру своєї заробітної платні. «Мене ошукали», — обурено каже працівник, чомусь забуваючи, що він сам брав активну участь в обмані, дурячи державу. При отриманні заробітної плати «в конверті» працівник сам вчиняє серйозне правопорушення — ухиляється від оподаткування. Серйозність санкцій за це залежить від розміру «зекономленого» — тих сум, що фактично не надійшли до бюджету. За певних умов може наставати навіть кримінальна відповідальність, яка зокрема передбачена ст. 212 Кримінального кодексу України. І роботодавець зазвичай чудово це усвідомлює і використовує, знаючи, що висунути претензії йому працівник зможе лише тоді, коли сам визнає, що вчинив правопорушення.
Поширеними є випадки, коли роботодавець, користуючись неофіційним способом встановлення зарплати, запроваджує систему штрафів, які накладаються на працівника за найменше порушення, а часто й без нього. Натомість чинне законодавство, а саме ст. 147 Кодексу законів про працю України для абсолютної більшості працівників передбачає лише два дисциплінарних стягнення — догану та звільнення, які застосовуються в чітко визначеному законом порядку, при цьому працівник має цілу низку гарантій. Та це — не для отримувачів конвертів. З неофіційною зарплатнею роботодавець може робити, що йому заманеться, у тому числі вираховувати з неї штрафи за вигадані ним самим порушення, наприклад, зачіску, що йому не сподобалася, адже він знає, що працівник не зможе оскаржити його дії у суді, він не скаже: «Знаєте, ми з роботодавцем дурили державу, ухилялися від оподаткування, і уявляєте, він при цьому і мене надурив!»
Дуже вагомим мінусом отримання неофіційної зарплатні є те, що вона не буде врахована при нарахуванні пенсії. Не буде врахована неофіційна зарплата і в інших важливих для працівника випадках, наприклад, при призначенні допомоги по тимчасовій непрацездатності. Проблематичним буде й отримати кредит на придбання житла, автомобіля, побутової техніки — банк не повірить усним запевненням позичальника, що його неофіційний дохід набагато вищий за вказаний у довідці про заробітну плату, а якщо й повірить, то не стане ризикувати, оскільки з неофіційної зарплатні повернути свій кредит той не зможе.
Громадянам раджу дуже добре зважити всі «плюси» і «мінуси» отримання заробітної плати „в конверті”. Переконання, що «все буде добре», що роботодавець не обдурить, що старість ніколи не настане, що податкова інспекція нічого не дізнається — не завжди справджуються. Виграючи сьогодні гривню, знайте, що забираєте ви цю гривню, а можливо, й більше, у самого себе.
 
Спілкувався Валентин КОНЦЕВИЧ
Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ