Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Для розвитку українським школам не вистачає автономії

Українським школам для реалізації їхніх завдань і загалом — їхнього розвитку, вже давно пора дати більше автономії. Про це заявила голова правління Центру тестових технологій і моніторингу якості освіти Лілія Гриневич.

Виступ Гриневич відбувся в рамках дводенної міжнародної конференції «Бюджет, фінансування та автономія школи: Україна та Центрально-Східна Європа», передає кореспондент DT.UA. Форум є своєрідним підсумком проекту, що впродовж 2008—2010 років реалізовувався Програмою підтримки ініціатив місцевого самоврядування (Інститут відкритого суспільства, Будапешт) та Міжнародним фондом „Відродження“.

„Сьогоднішня конференція, присвячена аналізу моделей фінансування освіти, що працюють за кордоном і які можуть працювати у нас, спонукає до висновку: вочевидь, найдієвішою є схема спільної відповідальності і співпраці — держави, органів місцевого самоврядування і шкіл, — сказала Гриневич. -  Треба розвивати систему контролю якості освітніх послуг: батьки, платники податків, мають отримати гарантії від держави, що їхня дитина отримає відповідний рівень освіти“.

Лілія Гриневич зазначила, що, за результатами міжнародних порівняльних досліджень, автономія школи є однією з передумов успішних результатів навчання: «Автономія стимулює до пошуку, більш цікавого застосування нових технологій, створює певний інноваційний простір. Зі сторони ж держави важливо забезпечити контроль кінцевих результатів навчання, аби автономія не перетворювалась у вседозволеність».

Метою вказаного проекту було комплексно і всебічно дослідити систему фінансування загальної середньої освіти в Україні та виробити рекомендації щодо її ефективного реформування. Робота експертів зосередилась на двох аспектах — вивчення системи управління і розподілення коштів на рівнях: міська адміністрація — школи (на прикладі столиці) та область — школи (на прикладі Донецької та Львівської областей).

Зокрема, експерти, котрі працювали у Львівській області, з’ясували, що у порівнянні з 2000-им у 2009-му чисельність учнів у школах області зменшилась на майже на третину, класів — на 16,4%. Нині завантаженість тамтешніх шкіл складає 61,5%, а вартість навчання одного учня у школах І ступеня коливається від 1,5 до 38,9 тис. грн.

Фахівці, які аналізували систему фінансування освіти у Донецькій області, стверджують: не зважаючи на збільшення бюджетних видатків на освіту (з 6,3% ВВП у 2009 році до 6,6% ВВП у 2010 році) ефективність їхнього використання була і залишаються дуже низькою. Рівень забезпечення шкіл сучасними засобами навчання (кабінети біології, фізики, хімії) відповідний — усього 29,3%. А понад 70% коштів, котрі виділяються на освіту, йдуть не на підвищення її якості, а на зарплату і комунальні платежі.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ