Верховна Рада вчора підняттям рук прийняла ряд законів, які ставлять під сумнів можливість існування Майдану або інших громадянських акцій протесту в майбутньому. Якщо спікер парламенту Володимир Рибак і президент Віктор Янукович легітимізують їх своїми підписами, то в Україні будуть заборонені: машини, намети, каски і маски на акціях протесту, збір і поширення інформації про силовиків і суддів, пікетування будинків чиновників, політиків і суддів, діяльність інформаційних інтернет-сайтів без реєстрації та багато іншого.
Глава правління Центру політико-правових реформ, член ради Всеукраїнського об'єднання Майдан, юрист Ігор Коліушко в інтерв'ю ЛІГАБізнесІнформ розповів, які конституційні права обмежують прийняті вчора закони (зокрема, проект Колесніченка-Олійника) і чи можна вважати "ручне" голосування в Раді легітимним.
- Верховна Рада прийняла низку законів, які фактично ставлять під заборону проведення Майдану. Чи порушують вони конституційні права громадян, якщо так - то в яких масштабах?
- Перше питання, яке у мене виникає - чи були сьогодні взагалі прийняті рішення. Я дуже сумніваюся, що без підрахунку голосів у Верховній Раді можна легально приймати рішення. Не кажучи вже про всі інші аспекти законодавчої процедури, визначеної регламентом, - а це і розгляд законопроектів у комітеті, і право на внесення поправок після першого читання, і процедура другого читання, і так далі. Раніше теж бували порушення, і не раз. Але такого фарсу, як сьогодні, ще не було, коли просто кожна фракція просто сказала, скільки у неї членів, і при голосуванні за закони записували загальне число членів, не рахуючи голоси присутніх в залі.
Друге - те, що я встиг прочитати, звичайно, не в'яжеться ні з яким не те, що правом, а навіть здоровим глуздом. Порушуються конституційні права на свободу об'єднань громадян, свободу суспільної діяльності, на свободу мирних зібрань, порушується маса європейських стандартів, рішень Європейського суду з прав людини. Адже все це обов'язково для виконання в Україні, тому що ми ратифікували відповідні міжнародні угоди.
Таким чином, я взагалі не бачу підстав сприймати це як законодавчі рішення. Я думаю, це якась їх внутрішньопарламентська боротьба: одні блокують трибуни, а інші пишуть всяку нісенітницю і кажуть, що вони за неї нібито проголосували.
- Але якщо Рибак і Янукович підпишуть, це фактично означатиме легалізацію законів.
- Це означатиме узурпацію влади. Коли щось, що не прийняте за встановленою процедурою, кимось видається за закон, це узурпація. А хто як на це відреагує - побачимо .
- Якою може бути реакція?
- Не знаю. Хтось, можливо, буде все це виконувати, хтось не буде.
- Якщо перенести ці закони в практичну площину, що вони означають для Майдану?
- Майдану не можна існувати, вільним людям не можна існувати, не можна висловлювати свою думку. Якщо міліціонер скаже "тут стояти, а сюди не ходити", - значить, тільки так і можна себе вести . На будь-яку дію, яка не продиктована міліціонером, є відповідна санкція.
- У соціальних мережах йдуть дискусії , яку модель створюють в Україні прийняті закони - лукашенківську, путінську або корейську . Як ви думаєте?
- Я не фахівець з тоталітарних систем, мені складно визначити.
- Якими можуть бути варіанти виходу з ситуації - законодавчі, політичні?
- У кожному разі, країна може розвиватися тільки на основі права і демократії, і залишаючись суверенною. Якщо ці принципи будуть порушені, - а ці закони переписані, я не знаю, з російських, білоруських чи північнокорейських законів, просто перекладені - їх не можна було встигнути написати за вихідні, - то це вже заперечення суверенітету.
- Обговорюють кілька мотивацій сьогоднішніх подій в Раді: загострення громадянського протистояння, залякування людей і згортання Майдану, політичний компроміс. Який з них вірогідніше?
- Я не займаюся таким ворожінням.
- Рада ВО Майдан, в яку ви входите, збирається реагувати на ситуацію в Раді?
- Я пропонував провести засідання, розглянути ситуацію, порадитися і прийняти рішення.
- У вас є якісь пропозиції для ради Майдану?
- Готових пропозицій ще немає, але ми думаємо, консультуємося.