Українське видавництво "Автотека" анонсувало нову книгу, яку запідозрили у плагіаті з російського автомобільного журналу 2000 року.
Видавництво "Автотека", що спеціалізується на автомобільній літературі, 16 жовтня оголосило про старт передзамовлення нової книги "Легенди Формули-1. Том 1". Офіційним автором видання зазначено Андреаса Гаттоні, відомого за попередньою роботою "Формула-1. Повна історія". В анонсі були опубліковані фото кількох сторінок майбутньої книги, що дозволило потенційним читачам ознайомитися з її змістом.
Проте аналіз оприлюднених уривків показав, що текст є дослівним перекладом статті "Запрягая небеса" російського журналіста Александра Мельника. Цей матеріал був уперше опублікований у російському журналі "Формула" у серпні 2000 року. Зокрема, фрагмент про технічні проблеми болідів Alfa Romeo, революційну технологію граунд-ефекту команди Lotus та інноваційне рішення конструкторів Brabham із вентилятором у боліді повністю збігається з російським першоджерелом.
Ця знахідка ставить під сумнів оригінальність нового видання та фактичне авторство Андреаса Гаттоні. На Facebook-сторінці видавництва спочатку видаляли коментарі та блокували читачів, які зауважили плагіат, а згодом видалили оголошення про передпродаж даної книги. Ситуація викликала жваве обговорення у спільноті шанувальників автоспорту, які очікували на якісний та унікальний україномовний продукт, а натомість їм намагаються продати копію старого російського матеріалу.
Нижче наведемо транскрипцію однієї зі сторінок даного видання.
Через місяць у Лонг-Біч проявилася стара хвороба Alfa Romeo – відмовили системи змащування та запалення. У Монако Уотсона підвели гальма, а Лауда проколов шину, в Бельгії обидва потрапили в аварію. Якби не було цих прикрих випадковостей, гонщики Brabham впевнено очолювали б турнірну таблицю сезону 1978 року. Але наприкінці травня в Зольдері сталася подія, яка чітко показала Маррі, що його надсучасний автомобіль безнадійно застарів. Маріо Андретті легко виграв на позбавленому дитячих хвороб «автомобілі-крилі» Lotus 79.
Граунд-ефект моментально став головною темою для розмов. Як боротися з непереможними машинами, які немов по рейках проходили повороти? У Чесінгтоні панічно шукали вихід І не знаходили – розмістити під днищем аеродинамічні профілі заважав надто широкий двигун! Маррі та Норт пробували зрушити його вперед, розташувавши між двигуном і коробкою бензобак, але тоді всі їхні зусилля зводила нанівець мінлива керованість машини та збільшена вага. У розпачі конструктори розрахували навіть варіант розміщення двигуна спереду. Але одного разу, уважно прочитавши правила, вони виявили лазівку.
15 червня на першому тренуванні Гран-прі Швеції загальна увага була прикута до двох червоно-чорних автомобілів під номерами 1 та 2. Це були, начебто, звичайні Brabham за винятком однієї деталі – у їх кормі красувався величезний вентилятор. Маррі вирішив скористатися ідеєю американця Джима Холла, який ще у 1970 році встановив на свій Chaparral 2J вентилятор, що відсмоктує повітря з-під днища машини. Тим самим створювався низький тиск і необхідна притискна сила.
А тепер презентуємо нашим читачам скани з російського журналу "Формула", який вийшов другом в серпні 2000 року.
Ми не будемо наводити транскрипцію даного тексту, але ви можете переконатись, що українське видання використало дослівний переклад з статті "Запрягая небеса", яку написав російський журналіст Александр Мельник.