Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Економіка

Можливість ввозу в Україну автомобілів під виглядом гуманітарної допомоги використовують для ухилення від сплати передбачених законодавством обов’язкових платежів

Проведений Департаментом заходів торговельної політики після набрання чинності Законів України від 06.07.05 № 2739-IV „Про деякі питання ввезення на митну територію України транспортних засобів” та від 30.11.05 № 3151-IV „Про внесення змін до Закону України „Про деякі питання ввезення на митну територію України транспортних засобів” аналіз операцій з ввезення на митну територію України транспортних засобів у якості гуманітарної допомоги дає підстави констатувати про використання цього статусу як потенційного каналу для ухилення від сплати передбачених законодавством обов’язкових платежів. Про це повідомляє прес-центр ДМСУ.

Річ у тім, що з набранням чинності цих законів було встановлено вікові обмеження для пропуску на митну територію України з метою вільного обігу низки транспортних засобів певних категорій, у тому числі легкових автомобілів у якості гуманітарної допомоги.
У зазначеній вище ситуації, що призвела до загострення суспільної напруженості, невдоволення незахищених верств населення, відповідно до доручень Секретаріату Президента України, Секретаріату Кабінету Міністрів України, запитів народних депутатів України та в особистому порядку до Державної митної служби України неодноразово надходили звернення інвалідів – отримувачів гуманітарної допомоги – щодо вирішення питання митного оформлення таких легкових автомобілів, у яких, зокрема, містилося пряме посилання на те, що за отримання цих автомобілів ці громадяни сплачували грошові кошти. Іноді повідомлялося, що для збирання необхідної суми інвалід був змушений ставати боржником перед багатьма кредиторами.
Оплата вартості „подарованих” автомобілів є порушенням Закону України „Про гуманітарну допомогу”.
Так, за даними митної статистики, у 2005 році оформлено у якості гуманітарної допомоги легкових автомобілів (товарна позиція 8703 згідно з УКТЗЕД), які в подальшому передаються інвалідам, що перебувають в установленому порядку на обліку для отримання спеціального автотранспорту у митному відношенні 1975 штук загальною вартістю 12,9 млн доларів США.
У І кварталі 2006 року оформлено у митному відношенні вже 919 шт. на суму 6,9 млн. доларів США, що у 2,4 разі більше, ніж за І квартал 2005 року (378 шт. на суму 2,3 млн. доларів США).
У І кварталі 2006 року при митному оформленні згаданої категорії автомобілів у якості гуманітарної допомоги було умовно нараховано та звільнено від сплати митних платежів на суму 41,04 млн грн, що на 25,7 млн грн, або у 2,6 разів більше, ніж за аналогічний період 2005 року.
При цьому прослідковується ситуація, коли донорами виступає здебільшого невелика група осіб-нерезидентів, якими надається „левова” частка гуманітарних автомобілів для інвалідів.
Зокрема, чотирма іноземними донорами (громадяни Німеччини, США та Литовської Республіки) протягом І кварталу 2006 року надано у якості гуманітарної допомоги 624 автомобіля, що становить близько 70% від загальної кількості легкових автомобілів, оформлених у якості гуманітарної допомоги за цей період.
За даними Міністерства закордонних справ України щодо легалізації в консульських установах України у ФРН дарчих документів, також підтверджуються непоодинокі випадки дарування однією особою декількох автомобілів одночасно.
Також є факти ввезення в Україну в якості гуманітарної допомоги для забезпечення інвалідів дорогих престижних марок автомобілів. Так, на адресу Головного управління праці та соціального захисту населення Хмельницької облдержадміністрації для забезпечення інваліда загального захворювання було ввезено автомобіль „Ауді ТТ”, який за даними НЦБ Інтерполу в Україні перебуває в розшуку як викрадений на території Чеської Республіки у громадянина Німеччини (відповідно до інформації Хмельницької митниці та за поданням представника Держмитслужби України в Комісії з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України нею скасовано попереднє рішення про визнання цього транспортного засобу гуманітарною допомогою).
Про існування потенційного каналу використання статусу гуманітарної допомоги для ухилення від сплати передбачених законодавством обов’язкових платежів Держмитслужба раніше інформувала Кабінет Міністрів України. При цьому пропонувалося переглянути положення законодавства України з питань надання у якості гуманітарної допомоги підакцизних транспортних засобів.
Зокрема, для створення дійсно сприятливих умов для отримання інвалідами транспортних засобів доцільно було б розглянути питання щодо:
- виключення легкових транспортних засобів з переліку підакцизних товарів, що можуть бути визнані гуманітарною допомогою, зазначеного у статті 6 Закону України „Про гуманітарну допомогу”, з паралельним доповненням переліку товарів та транспортних засобів, що звільняються від оподаткування при ввезенні на митну територію України, визначеного статтею 8 Закону України „Про порядок ввезення (пересилання) в Україну, митного оформлення й оподаткування особистих речей, товарів та транспортних засобів, що ввозяться (пересилаються) громадянами на митну територію України”. При цьому слід чітко визначити умови надання пільг по сплаті податків та зборів.
- чіткого визначення у „Порядку забезпечення інвалідів автомобілями”, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 08.09.97 № 999, переліку осіб, яким може бути передано право керування автомобілем, придбаним або ввезеним на митну територію України на пільгових умовах.
Результатом проведеного Департаментом заходів торговельної політики аналізу з ввезення на митну територію транспортних засобів у якості гуманітарної допомоги стало рішення Кабінету Міністрів України на підтримку ініціативи Держмитслужби надати відповідні доручення Міністерству праці та соціальної політики України, Міністерству закордонних справ України, Державній податковій адміністрації України, Міністерству внутрішніх справ України, Службі Безпеки України, Держмитслужбі України прослідкувати процес з надання таких транспортних засобів в якості гуманітарної допомоги: від пошуку донорів та отримувачів до державної легалізації транспортних засобів та подальшого цільового їх використання, та внести узгоджені пропозиції до Кабінету Міністрів України щодо вирішення даного питання.

 

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ