Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Культура

Мистецтво рятувати фрески: як реставрують стінопис Гарнізонного храму

На початку липня 2015 року у Гарнізонному храмі свв. апп. Петра і Павла розпочався важливий етап консервації, а згодом і реставрації стінопису центральної нави. Зараз тут встановлено риштування висотою 26 метрів: на такій височині працюють реставратори із Польщі та України. Один із майстрів Василь Карпів розповів «Капеланство.info» про сам процес роботи, віднайдені цікаві написи та про те, чи не лячно працювати на такій висоті.
Фото - Капеланство.info
Фото - Капеланство.info
Фото - Капеланство.info
Фото - Капеланство.info
Фото - Капеланство.info
Фото - Капеланство.info
Фото - Капеланство.info

Реставрація тотожна медицині

«Реставрацію порівнюють із лікарською справою. І це не дивно, адже реставратор використовує багато аналогічних інструментів: скальпелі, шприци, металевий посуд, медичну хімію, освітлення», - розповідає  реставратор Василь Карпів. І дійсно – поряд із митцями можна побачити безліч цих інструментів, якими вони вміло орудують.

"Хочемо зберегти те, що залишилось"

Молодий, проте уже досвідчений майстер разом із ще кількома реставраторами із України та Польщі кілька тижнів поспіль рятує аварійні ділянки стінопису центральної нави храму: «Зараз проводимо пошуково-рятівні, консерваційні роботи, укріплюємо аварійні ділянки, бо тут можна побачити, як фарба з тинком звисає, просто-таки відвалюється від стіни храму, - пояснює митець. – Наша мета зараз – це зберегти те, що залишилось. А далі проводитимемо реконструкцію втрачених елементів, щоб надати фрескам та храму загалом перфектного вигляду».

Повернути оригінал

Як відомо, цей розпис на стінах з’явився на сто років пізніше, аніж сам храм, а саме – у ХVIII столітті. Його творцем є краківський автор Францішек Екштайн разом зі своїм сином. «Храм перемальовували, а ми хочемо усунути ці перемалювання, аби реставрувати первинний розпис, автором якого є Екштайн, - розповідає Василь Карпів. – Адже цей автор є оригінальний і саме ХVIII століття – це вже є дата і для художника, і для храму, і для розпису».

Цікаві знахідки під час роботи

Майстер розповів, що під час роботи завжди знаходять якісь цікаві речі. До прикладу, натрапили на первинні тинкування і фарбування, які були зроблені ще до Екштайна. Окрім того, віднайшли кілька написів. Відтак, один із них свідчить про те, що востаннє реставрацію проводили ще 1933 року. Та впродовж багатьох років для розпису тут були агресивні умови: храм слугував складом, тут усе замокало. Також реставратори знайшли ще один цікавий напис, де вказаний 1879 рік. Про те, що означає ця дата, майстри поки лише здогадуються.

«Ви б звикли!»

Як уже зазначали, реставратори працюють на чималій висоті, адже риштування сягає 26 метрів вишини. Тут легко можна доторкнутись склепіння храму. Запитуємо у Василя, чи доводилось уже колись працювати так високо і чи не страшно зараз: «Ні, найвища точка була 11 метрів, а тут – 24-26 метрів. Проте не страшно. Якщо ви побули б тут 10 днів, то теж звикли б і легко бігали».

Довідка. Цьогорічний етап рятувальних реставраційних робіт отримав фінансування понад 200 000 PLN (понад 1 000 000 UAH) з джерел Європейського Союзу, Міністерства культури і національної спадщини Польщі. Кошти громади Гарнізонного храму (орієнтовно до 150 000 грн.) спрямовані на оплату оренди риштування та поточні організаційні витрати. 

Заплановані у цьому році роботи охоплюють технічну реставрацію малюнків площею приблизно 325 м2. В роботах бере участь група реставраторів з Польщі (Краківська академія мистецтв ім. Матейка) та декілька консультантів з України. Керівником реставраційної групи є Павел Білінський, представник польської сторони.

Капеланство.info 

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ