Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Культура

Наталія Половинка: “Людина в творах Сильвестрова співає єдину Пісню життя”

У суботу, 30 березня у Львівському органному залі звучатиме цикл Валентина Сильвестрова “Тихі пісні” для вокалу та фортепіано у виконанні лауреатки Національної премії ім Т. Шевченка Наталії Половинки та Заслуженого артиста України Йожефа Ерміня.

Наталія Половинка, українська співачка, актриса театру і кіно, педагог і режисер, засновниця Театрального Центру “Слово і голос”, все життя займається українською традицією, а “Тихі пісні” – це один із найулюбленіших її проектів. Відомий піаніст Йожеф Ермінь запропонував співачці виконати цей цикл, як тільки він був створений.

Вокальний цикл “Тихі пісні” написаний видатним українським композитором Валентином Сильвестровим у 1974 -1975 роках для фортепіано і голосу на вірші класичних поетів: Олександра Пушкіна, Михайла Лермонтова, Осипа Мандельштама, Тараса Шевченка, Персі Біши-Шеллі. Вперше весь цикл вживу на одному концерті виконали саме Половинка й Ермінь. Це було в Києві в 2015 році в рамках проекту “Архітектура голосу” від агенції “УХО”. На репетиціях був присутній сам Валентин Сильвестров. “Він зайшов до зали з таким текстом: “Я йшов і думав, що на сьогоднішній день жодного з цих поетів – ні Мандельштама, ні Лермонотова, ні Пушкіна, ні Тютчева – не було би в Росії, їх би вигнали або вбили. Давайте їх прихистимо”, – згадує львівська співачка.

Наталія Половинка каже, що й досі, з кожним виконанням, вирішує для себе, про що ця музика: “Вона виводить людину на такий рівень, де не існує кордонів, не існує війн. Це дорога цілого життя, те, що проявляє людину як людину”.

“Я відчуваю, що його твори таять дуже важливий меседж для світу і для людства, каже Йожеф Ермінь про музику Сильвестрова. – У чому полягає цей меседж, висловити складно, але я відчуваю, що цей процес близький самозародженню єства музики: з нічого, з хаосу вибудовується певний контур мелодії, цеглинка за цеглинкою, поволі складається ідея”.

24 пісні за задумом самого автора мають звучати як один твір, безкінечна пісня. У своїй знаменитій книзі "Дочекатися музики" композитор говорить: "це європейська рага", "вічна пісня". “Щоб відчути цю “рагу”, її важливо слухати в живому виконанні і важливо, щоб поруч були люди. Кожен сам, наодинці з собою, але поруч є такий самий один”, – каже Наталія Половинка. Співаючи цикл і для камерної аудиторії, й у великих залах, вона кожного разу бачить одне: зникає “маса” і з’являються персоналії, кожен в залі “співає” їх своїм серцем.

У “Тихих піснях” немає ліричного героя. “У кожному вірші є персонаж, але все ж персонажем є сама лірична поезія”, – зауважував сам композитор. “Це людина в творах Сильвестрова співає єдину Пісню життя”, – додає Половинка. На її думку, композитор зміг вислухати музику самого слова: “Переважно ми зустрічаємося із музикою, яка накладається на слово, вона його або трактує, або аранжує, а тут звучить сама поезія. Сильвестров рухається вглиб слова і вслухається в його джерело - звідси народжується музика. Музика самої поезі”.

“Музика, як каже композитор, ніби корабель, що заблукав, шукає дорогу, й ось з’явився маяк, за яким він випливе у цьому безмежному просторі, знайде свій шлях, – розповідає Ермінь. – Сильвестров його знайшов. Його музичний “словник” наче відкриває той момент щастя, за яким настає медитація... життя після життя."

“Тихі пісні” дуже важливо співати в унісон з роялем, пояснює вокалістка: спів виникає з глибини фортепіанного звучання, ледь-ледь відтіняє мелодію роялю. Мабуть, тому інтерпретацію Половинки та Ерміня називають однією з найкращих у світі: здається, що вони розуміють один одного на якомусь підсвідомому, неземному рівні.

“Ця музика ніби дійсно для Наталки Половинки. З її досвідом виконання ірмосів і акторства, акторства не квазіпсихологічного, а ігрового і містеріального. Білий звук, тонкий голос. Він лине згори, з якоїсь ангельської перспективи і тиші, наближаючись до земного звуку, ніби сторожко торкається води крилом якась херувимська істота з небесного океану…”. Це відгук, залишений після першого виконання циклу у Києві.

Виконання в Органному залі 30 березня буде особливим, каже вокалістка. “Мені дуже добре працювати в Органному. Він дуже гарно підтримує людський голос, дає йому проявитися і музично, і змістово. “Тихі пісні” там матимуть більш літургійний характер. Це і так закладено в них, але в Органному це проявиться яскравіше”.

Послухати велику Пісню життя можна, придбавши квиток за посиланням або в касі Органного залу.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ