У Львівському академічному театрі «Воскресіння» - нова постановка п’єси Пера Улова Енквіста «Ніч Трибад».
Ця п’єса досить відома в Європі, але не знайома українському глядачеві. У театрі «Воскресіння» люблять здійснювати постановки за творами, до яких рідко звертаються українські режисери. Але режисер, сценограф та художник по костюмах цієї вистави Алла Федоришина знаходить цікавинки європейської і світової драматургії, аби естетичний театральний кругозір львівського (і не тільки) глядача розширювався. Цього разу режисерка вирішила поставити сімейну історію, що стосується суспільства, гендеру та людських взаємин. П'єса висвітлює позицію жінок у суспільстві та стосунках, досліджуючи проблему рівноправності, що й досі є важливою. Жанр визначили як «шведська сімейна забава», а на афіші стоїть обмеження вікової категорії 16+. І не даремно.
Якщо чесно, я вперше почула про трибад і трибадизм. Пішла у Вікіпедію. Читаю: «Трибади́зм — сексуальна практика між жінками, різновид сексу без проникнення…». Більш детально читайте самі.
Трохи про автора. Пер Улоф Енквіст - шведський письменник, драматург, сценарист, критик і журналіст прожив довге й цікаве життя. Лауреат 23 премій, почесний доктор університетів Осло і Упсали. А 2005 року засновано Премію Пера Улофа Енквіста. Як драматург, став широко відомий за кордоном завдяки вже першій п'єсі «Ніч Трибад», яка побачила світ 1975 року. Наступного року її переклали тридцятьма мовами.
В центрі сюжету – подружжя Стріндбергів. Август Стріндберг (Володимир Губавнов) і його дружина Сірі фон Ессен-Стріндберг (Наталя Лукашонок) переживають кризу подружніх стосунків, де присутні ревнощі, егоїзм і взаємні звинувачення. Він – драматург, який вважає себе чи не генієм, вона – актриса, яка мріє про сцену і світову славу. Колись зустрівшись і закохавшись, кожен з них сподівався реалізуватися не лише в особистому житті, але й у професії. Але… Егоїзм, не вміння слухати і чути партнера та інші побутові негаразд звели нанівець не лише їхні мрії, але й шлюб.
А коли не знаходиш радості й задоволення в сім’ї, починаєш шукати ці та інші позитивні емоції деінде. Як альтернатива авторитарному чоловікові у житті Сірі з’являється… жінка - Марі Кароліна Давид (Марія Ковалик). Щоб врівноважити чоловіче й жіноче начало, на сцені з’являється ще один актор і режисер Віґґо Шиве (Юрій Шоробура), який намагається примирити ворогуючі сторони. А роль людини, яка мусить цей спектакль забезпечити реквізитом і декораціями, виконує Реквізитор (Наталія Марчак).
«Герої постійно кидають виклик соціальним нормам, - розповідає керівник відділу реклами театру «Воскресіння» Ксенія Федоришина. - Конфлікти між персонажами відображають протиріччя між усталеними цінностями й новими ідеями про свободу особистості та право на індивідуальність. Наша вистава – це справжній батл між чоловіком та жінкою. На межі театру і реальності, кохання і ненависті, творчого піднесення і особистих драм - історія, що розриває шаблони. "Ніч Трибад" - це більше ніж вистава. Це поєдинок двох світів: чоловічого та жіночого, раціонального та емоційного, сили та вразливості».
Чи може мистецтво примирити те, що здається нездоланним? Чи зможуть герої знайти шлях один до одного? Хто переможе у цьому протистоянні? Він чи вона? Відповіді на ці питання отримають ті, хто подивиться нову постановку театру «Воскресіння» «Ніч Трибад».
Людмила ПУЛЯЄВА.
Фото автора.
