Авто запарковані у подвір’ях, на вузьких тротуарах, навіть на пішохідних переходах. Містяни постійно відслідковують ситуацію з трафіком і планують свій день з огляду на затори і тягучки. Знайома картина?
Звичайно, адже автомобілі – невід’ємна частина життя в сучасних містах. Що ж може внести баланс у міські потреби авто і людей?
Як повернути місто людям
Щоб автомобілі не з’їдали людський час, інфраструктура міських кварталів має стимулювати раціональне використання автівок, а не повну залежність від них. Це, наприклад, коли в кіно чи ресторан, можна пройтися пішки, а от на природу на вихідні можна поїхати машиною.
Такий підхід до планування міського простору пропонує концепція 15-хвилинного міста. Вона передбачає створення міських кварталів, в яких мешканці можуть задовольнити свої щоденні потреби в радіусі 15 хвилин пішки або на велосипеді від дому. Це означає, що магазини, школи, спортзали, амбулаторії, поштові і банківські відділення, кав’ярні розташовані поруч з житлом. Так само, як і громадські простори, зелені зони і місця для дозвілля.
Концепцію 15-хвилинного міста або схожі втілюють десятки міст по всьому світу. В Європі яскравими прикладами реалізації такого підходу є Париж, Мадрид, Барселона.
В Україні цю концепцію більшою чи меншою мірою поступово втілюють у Львові, Києві, Одесі, Дніпрі, Івано-Франківську та менших містах. Це відбувається через створення зелених пішохідних зон з вуличними меблями, розвиток велосипедної інфраструктури, облаштування виділених смуг для громадського транспорту.
Та найкращим прикладом втілення цієї концепції є сучасні нові житлові квартали.
Нова забудова – шанс на зміни
Подивімося на новобудови. Нові міські квартали часто виникають на території колишніх промзон, закинутих будівель, на околицях міст. Це дає друге життя значним територіям, що раніше могли тільки відлякувати людей. Нові квартали можуть стати місцем, з якого починається трансформація міста, адже тут немає вузьких тротуарів, хаотичного зонування та іншого історичного спадку.
За умови свідомого підходу до планування і будівництва, ці квартали перетворюються на можливість і приклад 15-хвилинного міста в дії. Адже ще на стадії планування тут можна створити екосередовище, зручне і комфортне для всіх.
Забудовники, які дбають про свою репутацію, планують відпочинкові пішохідні зони всередині кварталів, підземні паркінги й організовані стоянки поза дворами. Разом з будівництвом приміщень для соціальної і комерційної інфраструктури, це дозволяє зменшити залежність майбутніх мешканців від транспорту і вивільнити час на важливе.
Якість життя суттєво змінюється, коли садочок, школа, сімейний лікар і ветеринар - поруч з домом. В житті, де можна вийти з квартири і за п’ять хвилин вже бути в спортзалі, на футбольному полі чи в салоні краси, немає заторів, а є, натомість, вільний час для рідних, друзів і коханих. Час - одна з найбільших цінностей в житті людини, тож не варто витрачати його просто на добирання з точки А в точку В.
Доступність інфраструктури в сучасних житлових комплексах позитивно впливає на психоемоційний стан людини, адже суттєво зменшує відчуття напруги від поспіху. А відпочинкові та спортивні зони поряд з домом спонукають людей більше рухатися і дбати про своє фізичне здоров’я.
Разом з тим, нові житлові квартали, побудовані за принципом 15-хвилинного міста, це також про відчуття безпеки. Діти й дорослі можуть проводити час у дворі, де немає машин. Автомобілі ж перебувають в хороших умовах і під охороною.
Новозбудовані житлові квартали здатні покращити якість життя не тільки своїх мешканців. Вони також стають частиною загальноміської мережі вулиць і парків, пропонують свою інфраструктуру та послуги мешканцям сусідніх кварталів і сприяють процвітанню локального бізнесу.
Отже, міста можуть бути безпечними і комфортними для всіх, а життя в них може бути якісним. Потрібно лише скористатися цим шансом.
