Удосконалено розгляд скарг у сфері державної реєстрації. Останні нововведення роблять неможливими схеми, які використовували рейдери для привласнення чужого майна через державні реєстри, в тому числі землі та врожаю. Про це повідомили у прес-службі Мінюсту.
Про це повідомила заступник Міністра юстиції України з питань державної реєстрації Ольга Оніщук у своїй статті для чергового випуску видання ʺЮридична газетаʺ.
Вона зазначила, що однією зі складових рейдерства в агросфері була підробка документів, що подаються для державної реєстрації, та використання прогалин, які існували в законодавстві: ʺМи усунули більшість цих прогалин та значно покращили законодавство, перекривши зловмисникам канали для проведення незаконних реєстраційних дійʺ.
Зокрема, наразі на законодавчому рівні діють норми, які передбачають обов’язкове використання спеціальних бланків нотаріальних документів, що зводить до мінімуму можливість підробки документів. Окрім того, була запроваджена та діє багатофакторна автентифікація для держреєстраторів як захист від несанкціонованих проникнень до реєстрів, а також нові штрафи за порушення порядку проведення державної реєстрації. При цьому встановлено оновлені критерії, за якими визначатиметься ступінь відповідальності державного реєстратора за допущене порушення у сфері державної реєстрації, що повинно поставити остаточну крапку в роботі чорних реєстраторів. Однак найголовніше, за словами заступника Міністра, що з 02.11.2019 р. комунальні підприємства та їхні філії позбавлені права здійснювати реєстраційні дії.
ʺТакож на початку грудня Парламент ухвалив законопроект ʺПро внесення змін до Земельного кодексу України та деяких інших законодавчих актів щодо протидії рейдерствуʺ, який передбачає, що власник земельної ділянки в односторонньому порядку може вимагати нотаріального засвідчення договору оренди, про що він вносить відповідні відомості до державного реєстру. Наразі вищезазначений закон вже підписав Президентʺ, – додала Ольга Оніщук.
Водночас у випадках, коли навіть ці запобіжники не зупиняють рейдерів, існує швидкий механізм скасування незаконних реєстраційних дій – це оскарження таких дій до Міністерства юстиції України в порядку подання скарги на рішення та дії державних реєстраторів нерухомості й бізнесу. ʺВідповідно до нововведень, запроваджених та реалізованих новою командою Міністерства, було проведене повне оновлення та перезавантаження діяльності Мін’юсту у сфері розгляду скарг на рішення та дії державних реєстраторівʺ, – підкреслила заступник Міністра юстиції.
Замість Антирейдерської комісії було створено принципово новий колегіальний орган, який повинен забезпечити належне, якісне та прозоре виконання функцій, покладених на Мін’юст у зв’язку з розглядом скарг у сфері державної реєстрації нерухомості та бізнесу. Таким органом стала Колегія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації. Крім того, у новій редакції прийнято Порядок розгляду відповідних скарг. З прийняттям вищезазначеної редакції Порядку Мін’юст отримав можливість забезпечити в окремих випадках оперативний одноособовий розгляд скарг, який не потребує часу на збір Колегії та призначення її засідання.
Ольга Оніщук також наголосила, що наразі Мін’юст майже не відмовляє у прийняті скарги до розгляду через формальні недоліки в її оформлені. Разом з цим з кожним днем зменшується фактичний строк розгляду скарг – завдяки прийнятій Урядом постанові, Мін’юст отримав можливість реагувати на найбільш грубі та очевидні порушення закону державними реєстраторами протягом 24 годин з моменту надходження скарги шляхом одноособового скасування незаконної реєстраційної дії Міністром без скликання Колегії.
ʺМи підняли на новий рівень якість рішень за результатами розгляду скарги як за змістом, так і за формою, а напрям боротьби з рейдерством став пілотним у впровадженні нового стилю обґрунтування рішень Мін'юстуʺ, – підсумувала Ольга Оніщук.