Слухай онлайн
Культура

Скандинавія в Органному залі: що надихнуло органістку Надію Величко на новий концерт

Гастролі солістки Львівського органного залу Надії Величко до Швеції на початку минулого року надихнули її на створення особливої програми концерту. 19 березня о 19.00 гості Органного зможуть почути, як звучить Скандинавія на органі.
Надія Величко

На початку 2020 року, коли світ ще залишався відкритим, а пандемія лише наближалася, органістка Надія Величко дала гастролі у Швеції.

Концерт музики українських композиторів відбувся у шведському місті Мальмо, за підтримки музичної агенції Collegium Management та Університету Мальмо. Цей концерт надихнув органістку на створення нової концертної програми з музики Скандинавії, яку вона представить 19 березня у Львівському органному залі.

Ми попросили Надію розповісти про своє перебування у Швеції, де вона отримала натхнення для майбутнього виступу у Львові.

— Минулого року в Швеції в місті Мальмо відбувся мій концерт у Сант-Йоханнес кірсі. Церква була побудована в стилі Ар-Нуво, орган фірми Акерман і Лунд відповідає цій стилістиці — це інструмент з великим набором романтичних регістрів та сучасною системою програмування: органіст вводить регістрові позначення, необхідні для даного твору, вони зберігаються у пам’яті органа, а потім лише натискає потрібну кнопку відтворення. Це набагато полегшує гру під час виступу, не потрібно щоразу переключати регістри. Дякую організаторам за те, що дали достатньо часу для репетицій, тож проблем із тим, щоб пристосуватися до інструменту у мене не було. 

Музика українських композиторів звучала на цьому органі чудово. Я грала твори Мечислава Солтиса, Миколи Колесси та сучасних авторів — Анастасії Сисенко, Лесі Дичко, Олександра Козаренка…Чи сподобалася українська музика публіці? Я думаю, так. Мені здається, що наша органна музика передає драматизм і непросту історію України.

У Мальмо ми відвідали кілька органних концертів, мали можливість послухати органи й в інших місцях. Мене дуже вразив концерт органа з гітарою. Там я почула твір сучасного шведського композитора Стаффана Сторма. Після концерту мала честь познайомитися з ним. Він виявився дуже приємною у спілкуванні людиною. Ми розговорилися. З’ясувалося, що він багато пише для органа. Стаффан вислав мені ноти свого твору, який львів’яни зможуть почути на концерті 19 березня.

На початку цього року я перебирала репертуар і виявила, що в мене є органна соната Оскара Ліндберга, є Едвард  Ґріґ у перекладенні для органа. Тож вирішила зробити концерт музики Скандинавії. Я не претендую на те, що це була повна ретроспектива скандинавської музики - в одному виступі це неможливо. Але хочеться представити цікаві та красиві зразки цієї музики.

Я вирішила побудувати програму від Дітріха Букстегуде, який народився у шведському місті Гельсінгборг і є представником як данської, так і німецької органних шкіл, до сучасної музики Стаффана Сторма. Початок і кінець концерту демонструє барокову традицію, яка передається крізь століття. А основну лінію складе романтична музика  Едварда Ґріґа, Яна Сібеліуса, Отто Ульсона, Оскара Ліндберґа. 

Скандинавська музика, як на мене, має якийсь особливий сентимент, легкий сум. Саме в цих творах прослідковуються фолкові мотиви народів Скандинавського півострова.

Швеція мені дуже сподобалася. Була свідком того, як до місцевого органіста приходили студенти на практику. 

Шведи дуже люблять орган, на концертах у залі повно людей. Там багато історичних органів, але також є і нові інструменти. Є тенденція до експериментів з електронікою, композитори шукають нових форм та звучань.

Діана Коломоєць

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ