Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Сьогодні річниця Скнилівської трагедії – найбільшої аварії в історії авіаційних шоу: 77 загиблих, з яких 28 дітей, 250 постраждалих

27 липня 2002 року під час авіаційного шоу на Скнилівському летовищі під Львовом сталася катастрофа. Внаслідок падіння винищувача Су-27 у натовп глядачів загинуло 77 осіб (серед них 28 дітей) і постраждало близько 250 людей. За кількістю загиблих це найбільша аварія в історії авіаційних шоу.

27 липня 2002 р. на Скнилівському летовищі проводилося авіаційне шоу, присвячене 60-річчю 14 авіаційного корпусу ВПС України. Фігури вищого пілотажу виконували досвідчені пілоти першого класу групи «Українські соколи» полковник Володимир Топонар і другий пілот полковник Юрій Єгоров.

О 12.52 за місцевим часом Су-27 під час виконання маневру вищого пілотажу змінив траєкторію польоту, зачепив дерево, потім крилом бетонне покриття летовища, а далі інший літак на землі, і впав в натовп людей, які вийшли на летовище, щоб побачити шоу. Літак вибухнув і запалав. Обидва пілоти катапультувалися і зазнали лише незначних пошкоджень. Близько 20 машин швидкої допомоги та пожежні команди були направлені для рятування тих, хто вижив.

Розслідуванням трагедії зайнялася Генеральна прокуратура України і спеціальна комісія Міністерства Оборони України. З самого початку висувалося декілька версій причин аварії: технічна несправність літака, помилка пілотів, а також помилка в плануванні польотів, організації та розміщенні глядачів на летовищі. Прес-центр Генеральної прокуратури зробив заяву, в якій причинами трагедії називалися погана організація, підготовка та проведення авіашоу.

Далі конкретні звинувачення були висунуті проти пілотів: їм інкримінували відхилення від льотного завдання, низький професіоналізм і недбайливість. Самі льотчики не визнавали своєї провини в аварії і вказували на погану організацію шоу, зокрема на те, що їхні польотні карти суттєво відрізнялися від місцевості, де мали бути проведені маневри. Вони також зазначили, що на шоу мусили виконувати маневри на літаку, на якому заздалегідь не тренувалися. Деякі експерти також зазначають, що наземні служби мали повідомити пілотів про відхилення від програми шоу і наближення до глядачів. Зокрема, при наближенні до людей близько 200 м фігури пілотажу не повинні були виконуватися.

У день трагедії тодішній міністр оборони країни Володимир Шкидченко подав рапорт про відставку, але він не був прийнятий Президентом України Леонідом Кучмою. Натомість був звільнений з посади головнокомандувач ВПС України генерал-полковник Віктор Стрельніков та командувач 14-го авіаційного корпусу Сергій Оніщенко. Ще троє інших генералів, працівників відомства, були арештовані військовою прокуратурою. Сам Леонід Кучма в той же вечір прибув на місце трагедії.

До відповідальності за трагедію було безпосередньо притягнено 10 осіб. Особи, причетні до авіашоу, та льотчики були визнані винними у скоєнні аварії через недбалість та невиконання плану польоту. До 6 років тюремного ув'язнення був засуджений генерал-майор Анатолій Третьяков, який виконував обов'язки командувача 14-го авіаційного корпусу. Також 5 років отримав керівник польотів із землі підполковник Юрій Яцюк. Льотчик Володимир Топонар отримав 14 років ув'язнення, а льотчик Юрій Єгоров — 8 років. Крім того, Військовий апеляційний суд Центрального регіону України постановив стягнути за знищений винищувач з Топонаря 7,200 мільйонів грн, з Єгорова 2,458 мільйонів грн, з Третьякова та Яцюка по 800 тисяч грн з кожного. Також були порушені справи проти чотирьох інших генералів ВПС України. Пілоти відмовилися визнавати себе винними. Деякі постраждалі також висловили невдоволення розслідуванням і поскаржилися до Європейського суду.

7 листопада 2007 року своїм указом Президент Ющенко помилував деяких обвинувачених у цій справі: зокрема Анатолія Третьякова, скоротив строк ув'язнення Юрію Єгорову з 8 до 3 років.

 

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ