Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Соціологи заробили на виборах 2 млн дол.

За час виборчої кампанії кандидати в президенти замовили понад півсотні різних соцопитувань. Дослідження обійшлися від $ 1 млн до $ 2 млн, пише «Дело».

За період активної фази виборчої кампанії - з 1 вересня і по сьогоднішній день-соціологічні служби опублікували результати 35 досліджень з даними про рейтинги кандидатів у президенти. З урахуванням закритих досліджень, які проводили кілька відомих соцслужб, але за бажанням замовників не публікували, загальна кількість проведених опитувань може становити від 50 до 100. Так, наприклад, Центр соціологічних досліджень Socis, який опублікував восени-взимку дані трьох відкритих досліджень (з урахуванням екзит-полу на телеканалі «Інтер»), паралельно встиг провести ще чотири закритих соцопитування. Український центр економічних і політичних досліджень ім. Разумкова, який озвучив дані тільки одного дослідження, насправді отримав кілька замовлень, говорить директор соціологічної служби центру Андрій Биченко, щоправда, не уточнює кількість.

Генеральний директор компанії Socis Микола Чурилов стверджує, що різниця цін на ринку соціологічних досліджень дуже велика. Приблизна «вилка» така: вартість одного соціологічного опитування при 2,5-3 тис. респондентів коливається від $ 18 тис. до $ 27 тис. Ця вибірка якраз відповідає середньому числу респондентів 35 соцопитувань (приблизно 2,8 тис. осіб), результати яких були опубліковані двома десятками соціологічних служб з жовтня по сьогоднішній день. Андрій Биченко погоджується зі своїм колегою, підтвердивши зазначені розцінки на соціологічному ринку. Помноживши середню вартість одного дослідження на кількість проведених опитувань, отримуємо суму майже в $ 1 млн. Зрозуміло, що з урахуванням закритих соціологічних досліджень, які проводили компанії-лідери ринку ця цифра може становити до $ 2 млн.

Визначити, яка з соціологічних компаній заробила більше за інших, досить складно, оскільки багато гравців ринку не відкривають інформацію про закриті дослідження. Найбільше відкритих соцопитувань провела компанія Research & Branding Group (R & B). За період осінь-зима соціологи компанії оприлюднили 5 рейтингів. За чотири опитування опублікували Київський міжнародний інститут соціології та «ФОМ-Україна». Як пояснює Чурилов, приблизно 75% суми, яку отримують соціологи, - це собівартість проведення дослідження. 10-12% - витрати на своє утримання. Решта суми - це гроші, які заробляють соцслужб.

Найдорожче коштує проведення екзит-полів. Як раніше заявляв директор фонду «Демократичні ініціативи» Ілько Кучеров, на проведення Національного екзит-полу-2010 (проводять спільно Київський міжнародний інститут соціології, фонд «Демократичні ініціативи» і Центр ім. Разумкова) необхідно мінімум $ 220 тис.

При цьому спочатку в кошторисі соціологів фігурували $ 320 тис., які не вдалося зібрати. За словами Миколи Чурилова, чия компанія Socis проводила альтернативний екзит-пол на телеканалі «Інтер» (спільно з фондом «ФОМ-Україна» та фірмою «Юкрейніан соціолоджі сервіс»), $ 300 тис. - це реальна вартість повноцінного екзит-полу. «Мені важко уявити, як можна провести таке дослідження дешевше», - говорить фахівець. Він також висловив упевненість, що аналогічна сума була потрібна для всіх інших екзит-полів, які були проведені.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ