У Національному музеї у Львові імені митрополита Андрея Шептицького зберігається велика колекція ікон Страстей Христових XV – XVIII ст., з яких кожна є унікальною і має свою особливу іконографію.
Великі ікони страстей Христових відомі в українському мистецтві від ХV ст. Можливо, вони були поширені і давніше, але давніших пам’яток до нашого часу не дійшло. З точки зору візантійської традиції, або ж давньоукраїнської княжої традиції, то цикли страстей розвиваються в мистецтві орієнтовно від ХІ ст. В той час вони ще були не повні і були поєднані разом з іншими празниковими євангельськими сюжетами. Їх малювали на стінах нави.
Традиція великих ікон страстей Христових розвинулася на основі монументальних зображень. Зокрема, коли церкви не мали стінопису, то ці ікони його заміняли. Відтак, на одній площині був відтворений весь страсний цикл.
Сцени на давніх іконах завжди починаються з Квітної неділі, зі в’їзду Господнього у Єрусали. Також на іконах зображали сцену Тайної вечері, омивання ніг, моління про чашу (молитва в Гетсиманському саді), поцілунок Юди. Особливої уваги потребує сюжет зречення Петра: іконописці часто підкреслювали характерну деталь – зображення півня.
Далі розміщали сюжети суду над Христом. Він відбувається так, як описано в Євангелії. Спершу у первосвящеників, потім у Пилата, а на пізніших іконах є ще суд в Ірода. Тоді йде бичування та глумління над Христом. Сцена, де Йосип Ариматейський прийшов до Пилата і попросив тіло. Далі йде поставлення хреста і дорога на Голготу, яка розгортається знизу до гори, до центральної частини ікони. Також зображали сцени розп’яття, зняття з хреста, оплакування і обов’язкові сюжети воскресіння Господнього.
Завжди Страсті завершуються Воскресінням, бо у тій давній традиції всі ті сумні події переживалися крізь призму Христового Воскресіння.
На давніх іконах домінує центральна сцена, де зображене розп’яття Христове з пристоячими – це Богородиця, жінки-мироносиці та Іван Богослов.
Раніше Гал-інфо розповідало про сім знакових ікон, які можна побачити у виставкових залах Національного музею.
Пропонуємо до перегляде найдавніші ікони Страстей Христових
Страсті Христові ХV ст.
(Ікона зі с. Здвижень, що на межі Західною Бойківщини та Лемківщини (тепер – Польща). Виконана на липовій дошці)
Страсті Христові кінець ХV – початок ХVІ ст.
(Ікона зі с. Жогатин, Надсяння (тепер – Польща). Липова дошка із золоченням та срібленням)
Ця ікона виділяється з поміж інших червоним кольором тла, який робить акцент на Страстях.
На цій іконі маємо ще один цікавий сюжет, коли Юда бере гроші від первосвящеників. Тут зображені чотири первосвященики, один із них дає Юді срібняки.
Страсті Христові кінець ХV – початок ХVІ ст.
(Ікона зі с. Трушевичі, Старосамбірщина, Львівська обл. Липова дошка, золочення).
Ікона починається не з в’їзду в Єрусалим, а одразу зі сюжету, про знущання з Христа. Показано, як Пилат вивів Христа на суд юдеїв, тоді глузування, коли Христос у багряниці. Наступною іде велика сцена розп’яття. Вона багатофігурна. Ми бачимо чималу кількість жінок-мироносиць, а також Івана Богослова. Також іконописець намалював тіло Спаса, яке знімають з хреста. На давніх іконах тіло має Г-подібний ракурс, коли руки вже зняті, а ноги ще прибиті, і Никодим виймає кліщами цвяхи.
Сюжет оплакування дуже емоційний. Жінка-мироносиця у розпачі тримається за щоки, що передає її горе. Інша здіймає руки до неба. Маємо тут лише одну сцену воскресіння, коли Христос являється жінкам-мироносицям.
Страсті Христові друга половини XVI ст.
(Ікона із церкви Вознесення Господнього, що у с. Багнувате (Турківський р-н,Львівська обл.)
Страсті Христові на давніх бойківських іконах
Нагадаємо, що на сьогодні Національний музей у Львові налічує понад 140 тис. експонатів. Він славиться найбільшою збіркою українських ікон не лише в Україні, але й у цілому світі. Тут налічується понад 4 тис. ікон.
Історія музею починається із 1905 року, коли з ініціатива митрополита Андрея Шептицького був заснований «Церковний музей». Основу збірки становлять твори сакрального мистецтва, тобто освячені речі, які використовували під час Літургії. Коли такі речі виходили з ужитку, їх спалювали, адже не можна було, щоб вони лежали без застосування. Митрополит Андрей Шептицький задумав заснувати музей, де б ці ікони зберігалися не лише як предмети культу, а як такі, що мають мистецьке значення.