У Луцьку реконструюють занепалу астрономічну обсерваторію

Приміщення обсерваторії. ФОТО: Гал-інфо
1/4
Закинуте приміщення астрономічної обсерваторії планують відкрити після капремонту у вересні. Її обладнають новими телескопами. Про це повідомив власкор Гал-інфо.

Астрономічна обсерваторія знаходиться в Палаці учнівської молоді Луцька при центрі науково-технічної творчості. Директор центру Ігор Данильчук пригадує, що обсерваторію збудували в 1973 році.

"Я тут працюю директором з 2002-го року. І знаю, що ця обсерваторія біля 30 років не функціонувала. От, уже 18 років добивався щоб її відновили й нині є результат: на початку цього року до нас приїхали з Луцької міської ради, усе оглянули, виділили 800 тисяч гривень й приступили до її відновлення. Ремонтні робити тривають другий тиждень", - розповідає Ігор Данильчук.

Він додає, що обсерваторія складається з купола, якого видно з вулиці.

"Купол обертається навколо осі на 360 градусів, є розсувні штори, які відкривають ту частину неба, яку потрібно досліджувати. Нині одна бригада ремонтує сам купол: відновлює механізми, щоб він обертався. Майстри, використовуючи домкрати, підняли штори й поставили їх на ролики. Усі роботи по цьому майже завершені, купол на 90% відновлений, ззовні вже пофарбований. Єдине, що є важкодоступні місця, де будемо замовляти вишку, щоб дістати до них. Пізніше купол будуть обшивати з середини і поставлять двигуни, щоб він обертався", - каже керівник центру.

Також під куполом є невелике приміщення, його облаштовують технікою й робочими місцями. Матеріально наповнювати допомагають благодійники.

"Спочатку планували купити один дороговартісний телескоп за 200-300 тисяч гривень, але порадилися зі спеціалістами в столиці й нам порадили кращий варіант, як для початківців-науковців. Тобто краще купити два дешевших. Один вартуватиме приблизно 80 тисяч гривень, інший в межах 20 тисяч.

Дорожчий будемо використовувати для пошуково-дослідницьких і наукових робіт дітей. Вони, разом з керівником гуртка, зможуть досліджувати небесні тіла, описувати їх та робити астрофотографії, захищати наукові роботи на рівні дитячих наукових товариств. Він буде підключений до комп’ютера і вивчатимемо космос на моніторі. Другий телескоп великий за розміром, будемо його використовувати для візуального спостереження", - пояснив Ігор Данильчук.

У центрі науково-технічної творчості ведуть первинно щодо співпраці з науковцями зі Східноєвропейського національного університету імені Лесі України.

Ще однією місією об'єкту буде туристична, щоб сюди міг зайти будь-хто з лучан чи гостей міста.

'Попередньо плануємо, що 1-го вересня уже зможемо відкрити оновлену обсерваторію. Нині у нас функціонує єдиний гурток з астрономії на базі міської школи №18. Там займаються теоретично і керівник гуртка позичає простенького телескопа для наочності. Як завершиться реконструкція, то будемо шукти ще одног фахівця, аби відкрити додатково 1-2 групи",- додає керівник центру.

Із його слів, Україна – лідер за кількістю обсерваторій в Європі, втім, за рівнем технічного забезпечення, досліджень, ми пасемо задніх.

Керівник стаціонарної секції астрономії та астрофізики Роман Поліщук вважає, що оновлена обсерваторія стане однією з родзинок міста, адже відвідувачам даруватиме нові яскраві емоції.

"ІЗ новими телескопами матимемо змогу зазирнути далі у космос і це неймовірно захоплює. Зокрема той, що буде потужніший, то робитиме астрофотографію за такою методикою: виставляється фотоапарат на велику витримку, хвилин 10-2і і отримує з тієї точки значно більше світлової інформації ніж наше око. Для прикладу, ми бачимо в космосі 4 точки, а фотоапарат покаже 104. Коли будемо дивитися на Юпітер, то бачитимемо білу плямку з окремими зернинками, а фотографія покаже вихори планети, хмари, торнадо. Щоб це реалізувати, то телескоп працюватиме зі спеціальною програмою, яка буде слідкувати за зоряним об’єктом, тобто земля робить оберти, а рух телескопу буде це компенсовувати.

Щодо навчання дітей, то я маю намір реалізувати проект для всіх школярів 11-х класів, аби кожен міг з ним попрацювати. Тобто хочу робити зайняття для групи зі школи впродовж 2 тижнів, відповідно усі 11 класи, які вивчають астрономію, зможуть тут побувати",- пояснив Роман Поліщук.