Як повідомляє прес-служба ЛМР, у Львові стартувала просвітницька кампанія "Без поліетилену".
Від сьогодні до 3 липня Львівська міська рада у партнерстві з ГО Zero Waste Lviv розпочинає просвітницьку кампанію ʺБез поліетиленуʺ, яка сприятиме тому, щоб супермаркети та інші заклади торгівлі змінювали свої стандарти обслуговування і популяризували практику закупівлі продуктів у багаторазову тару серед мешканців.
Першим серед заходів кампанії є День без поліетилену. Зокрема, сьогодні у супермаркетах міста зменшено використання одноразових поліетиленових пакетів, натомість покупцям пропонують використовувати екосумки чи паперові пакети. Відтак, у цей день мережі супермаркетів запроваджують такі заходи:
ʺАшанʺ:
— із кас повністю забирають пакети-ʺмайкиʺ;
— мінімізовують пакети 5, 7, 10 кг на касах, натомість пропонують за зниженою ціною торбинки Ашан та паперові пакети з ручками;
— мінімізовують кількість пакетів-ʺмайокʺ в залі (залишають тільки на брудних овочах, рибі, заморозці по 1 стійці);
— у кафе та відділі кулінарії замість пластикового посуду пропонують дерев'яні виделки, ножі, мішалки, картонні тарілки та стакани;
— на вході роблять додаткове місце для продукції кампанії (понтон, елемент тощо) з торбами, паперовими пакетами, контейнерами тощо;
— замість рукавичок клієнтам пропонують альтернативу — щипці, лопатки, силіконові прихватки для брудних овочів;
— на пекарні замість пакетів-ʺмайокʺ пропонують паперові пакети;
— як презент свідомим клієнтам дають здоровий та корисний подарунок.
ʺБлизенькоʺ:
— відмовляються від продажу поліетиленових пакетів на касах в усіх 56-ти магазинах;
— вводять у продаж паперові пакети та екосумки;
— 9 квітня продають паперові пакети за ціною, нижчою за собівартість.
ʺАрсенʺ:
— закликають купувати багаторазові торбинки;
— закликають користуватися паперовими пакетами для випічки;
— у відділі гастрономії покупців просять запакувати проси у папір;
— закликають наклеювати стікер одразу на фрукти чи овочі.
ʺРукавичкаʺ:
— розміщують паперові пакети та екоторби на додаткові місця викладки;
— касири пропонують придбати паперовий пакет чи екоторбу, замість звичайного пакету;
— дають можливість покупцям купувати вагові товари у власну тару;
— запроваджують акцію: якщо 9 квітня придбати паперовий пакет чи екоторбу у ʺРукавичціʺ, то можна отримати 300 і 500 бонусів відповідно на рахунок учасника програми ʺРодинаʺ;
— запроваджують акцію: якщо 9 квітня сфотографуватись у ʺРукавичціʺ з екологічною альтернативою поліетилену, розмістити фото у Facebook чи Instagram із хештегом #рукавчикабезполіетилену, то можна отримати пакет учасника програми ʺРодинаʺ + 500 бонусів.
ʺМетроʺ:
— відсутність на касах одноразових пакетів та пакетів-ʺмайокʺ у вільному доступі в торговій залі. Натомість пропонують багаторазову альтернативу — кожен клієнт мережі може придбати багаторазову торбу за ціною поліетиленового пакету (діятиме обмеження — максимум 3 штуки на одну клієнтську картку);
— поліетиленові пакети заміняють на паперові у відділі випічки, хліба, вагових цукерок, овочів та фруктів;
— у відділі випічки та хліба пропонують щипці замість одноразових рукавичок;
— у відділі ʺовочі та фруктиʺ пропонують доступну альтернативу у вигляді багаторазових торбинок.
ʺДва кроки від хатиʺ:
— із зали забирають усі поліетиленові пакети;
— продають лише паперовий пакет ʺДва крокиʺ;
— здійснюють продаж продуктів у власну тару покупців;
— запроваджують фасувальні матеріали з паперу, замість харчової плівки.
ʺСьогодні ми розпочинаємо кампанію ʺЛьвів без поліетиленуʺ, яка триватиме до 3 липня. 9 квітня — перший день кампанії, коли 8 мереж, а це 17 торгових центрів, близько 100 магазинів долучилися до кампанії. Частина супермаркетів з певних відділів товарів повністю прибрали поліетилен, десь дали більшу альтернативу, а десь — надали можливість взяти продукти в свої пакети.
Мета нашої кампанії — це, з одного боку, максимально промоціювати, що Львів ходить на закупи зі своїми торбинками, а з іншого — ми хочемо поетапно відмовитися від поліетилену не лише у супермаркетах. Також хочемо промоціювати правильний стосунок з навколишнім середовищем, бо нагадаю: середня тривалість використання поліетиленового пакету займає 20−30 хв, а його шкода від нього триває близько 100 років. Тому ми дякуємо всім, хто долучився до кампаніїʺ, — розповів заступник міського голови з питань розвитку Андрій Москаленко.
Водночас, організатори закликають свідомих споживачів скористатися сьогодні цими послугами та розповісти про свій досвід у соцмережах. Наприклад:
-
використати багаторазову торбинку;
-
використати власний контейнер;
-
наліпити наліпку безпосередньо на товар;
-
купити декілька позицій в одну торбинку;
-
купувати товари на вагу.
ʺЦе дуже важливий захід. І приємно, що мережі найбільших супермаркетів та магазинів приєднуються до акції, адже особливо важливо, щоб змінювалися стандарти обслуговування, і щоб ті люди, які дбають про довкілля і вже користуються своїми торбинками, почувалися комфортно у супермаркетах та мали змогу купувати товари без упакування, — коментує голова громадської організації Zero Waste Lviv Ірина Миронова. — На сьогодні вже близько 39% львів’ян, згідно з соціологічним опитуванням агенції „Фама“, користуються багаторазовими торбинками. І сподіваюся, що сьогоднішня акція заохотить інші мережі щодня розвивати сервіс у напрямі зменшення пластикового пакування, яке на сьогодні у цілому світі є глобальною загрозою довкіллюʺ.
ʺЦе непересічна акція для Львова. Досить багато львів’ян користуються екосумками давно. І сьогодні, коли через мережі ми привернемо увагу до цієї теми, ще більше львів’ян задумаються над тим, наскільки пластик шкодить довкіллю, і почнуть менше використовувати його у своєму житті.
Сьогодні перші мережі розповіли про те, що вони потребують іншого виду пакування, і з’являється пропозиція від маленьких підприємців Львова, аби почати виробляти сумки багаторазового використання. На сьогодні ми маємо вже 10 суб’єктів підприємництва, які почали свій бізнес, зосереджений на виготовленні сумок і багаторазових пакетів. У нас працюють кластери: модних індустрій — тобто власне пошиття певних видів сумок, і кластер поліграфії та видавництва — які на сьогодні зацікавилися і бачать, що з’являється попитʺ, — розповіла радниця міського голови Льова Вікторія Довжик.
Нагадаємо, тонкі одноразові поліетиленові пакети завдають неабиякої шкоди довкіллю. У середньому тривалість використання поліетиленового пакету складає 20−30 хв, проте в довкіллі чи на сміттєзвалищі цей пакет ʺпроживеʺ ще кількасот років. Поліетиленові пакети зроблені з невідновлюваних ресурсів і впливають на зміну клімату. Від 8% до 10% світового видобутку нафти йде на виготовлення поліетиленових пакетів. А ще вони надлегкі, тож легко розвіюються вітром та потрапляють в природу, де наносять шкоду тваринам. Пакети разом з дощовою водою потрапляють до каналізації чи забивають водоприймачі й ускладнюють стік води.
Довідка:
У листопаді 2018 року виконком ЛМР ухвалив рішення про обмеження використання поліетиленових пакетів.
Спільнота Zero Waste Lviv утворилась наприкінці 2016 року як волонтерська консультаційна ініціатива з питань мінімізації та попередження утворення відходів. На сьогодні організація проводить широку комунікаційну та просвітницьку діяльність, у співпраці з муніципалітетом, бізнесом та громадою міста, організовує заходи, що популяризують концепцію нуль відходів.
До уваги журналістів! Контакти представників мереж:
1. Ашан, пр. Чорновола, 16, контактна особа: Наталя Дзьордзь, 0671519612
2. ʺБлизенькоʺ, вул. Угорська, 12, контактна особа: Максим Детинченко, 0985774783
3. ʺАрсенʺ, пл Соборна, 14, ТРЦ ʺРоксоланаʺ, контактна особа: Сергій Черешньовський, 0663753866
4. ʺРукавичкаʺ, вул. Луганська, 6, директор магазину: Світлана Левчук, 0503782515
5. ʺМетроʺ, вул. Дж. Вашингтона, 8-Г, контактна особа: Ірина Олійник, 0504454589
6. ʺДва кроки від хатиʺ, вул. Віденська, 9, контактна особа: Оксана Ємець, 0634181320.