Слухай онлайн
Політика  |  Cуспільство

У мовній концепції Табачника «забули» про мови нацменшин

Проект «Концепції мовної освіти в Україні», який запропонувало Міністерство освіти і науки, молоді та спорту не можна ухвалювати через його суперечність з нормами чинного закону про мови та положеннями «Європейської хартії регіональних мов або мов меншин», повідомили у Львівському національному університеті ім. І. Франка.

«Концептуальні засади проекту скеровані першочергово на створення привілейованого стану однієї, а саме російської мови, та суттєво обмежують сфери вживання української мови як державної», – йдеться документі, схваленому на розширеному засіданні ректорату 17 січня.

На думку науковців, зміст задекларованої концепції мовної освіти в Україні є спробою реанімувати імперську мовну політику, яку більшовицька система силоміць впроваджувала в Україні. Про це, кажуть вони, свідчить намагання авторів проекту реанімувати анахронічне поняття «мова міжнаціонального спілкування», існування якого в державах унітарного типу є абсолютно безпідставним, бо всі сфери міжнаціональної комунікації забезпечує державна мова.

«Закладене в основу концепції твердження, що російською мовою «вільно володіє більшість мешканців нашої країни», ані фактично, ані змістовно не відображає реальної соціолінгвістичної ситуації», – йдеться у тексті документі.

Університет вніс свої пропозиції до мовної концепції.

«Для значної кількості громадян України рідною є російська мова, якою вільно володіє більшість мешканців нашої країни. Це мова міжнаціонального спілкування, одна із поширених міжнародних мов, близькоспоріднена з українською», – сказано у міністерській концепції мовної освіти.

Львівські науковці пропонують викласти цей пункт в такій редакції: Для частини громадян України рідними є мови національних меншин – білоруська, болгарська, гагаузька, грецька, кримсько-татарська, молдавська, німецька, польська, російська, румунська, угорська. Носії цих мов мають гарантоване законодавством України право на задоволення своїх освітніх і культурних потреб рідною мовою. Розширення кола мов, що вивчаються в навчальних закладах (у місцях компактного проживання національних меншин), значною мірою характеризує мовну освіту в Україні загалом».

Також пропонується внести до концепції пункт про обов’язкове оволодіння державною мовою для всіх громадян та збереження мов національних меншин. Науковці наголошують на тому, що у вищих навчальних закладах студенти повинні оволодіти не лише рідною та іноземною мовами, а й державною.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ
Загрузка...