Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Економіка

Уповноважений підрозділ (особа) з питань запобігання та виявлення корупції: окремі аспекти функціонування

На сьогоднішній день проблема протидії корупції в Україні є надзвичайно актуальною. З огляду на це активно відбувається процес удосконалення механізму запобігання та протидії корупції.

Для цього приймаються відповідні нормативно-правові акти, в яких закріплюються загальні підходи  до формування та реалізації антикорупційної політики держави в цілому. Зокрема, початком реформи спрямованої на зниження рівня корупції можна вважати жовтень 2014 року, коли були схвалені основні антикорупційні закони.

Так, важливим  кроком стало прийняття законів України «Про запобігання корупції» від 14 жовтня 2014 року № 1700-VII, «Про Національне антикорупційне бюро України» від14 жовтня 2014 року № 1698-VII , Указу Президента України «Про Стратегію сталого розвитку «Україна–2020»» від 12 січня 2015 року № 5/2015 тощо.

Окремо увагу хотілося б звернути на прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 4 вересня 2013 року № 706 «Питання запобігання та виявлення корупції», якою затверджено Типове положення про уповноважений підрозділ (особу) з питань запобігання та виявлення корупції (далі –Положення). Власне створення та належне функціонування уповноважених підрозділів (осіб) з питань запобігання та виявлення корупції (далі – Уповноважений підрозділ) мають стати одним із інструментів, основою для нової  системи запобігання корупції в Україні.

Необхідно зауважити, що багато в чому чинна редакція Положення відтворює попереднє, яке свого часу  було затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 8 грудня 2009 року № 1422 «Питання запобігання та виявлення корупції в органах виконавчої влади», проте є низка відмінностей.

Зокрема, чітко визначено перелік органів в яких функціонуватимуть Уповноважені підрозділи. Так, уряд України ухвалив рішення утворити (визначити) та забезпечити функціонування Уповноважених підрозділів у межах загальної чисельності працівників апаратів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, апарату Ради міністрів Автономної Республіки Крим, апаратів органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, апаратів обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій.

Положенням передбачено, що покладання на Уповноважений підрозділ обов’язків, що не належать або виходять за межі його повноважень чи обмежують виконання покладених на нього завдань, забороняється. З метою забезпечення ефективного виконання завдань, покладених на Уповноважений підрозділ, необхідно утворити його як самостійний (з прямим підпорядкуванням керівнику / заступнику керівника відповідного органу, організації) та функціонально незалежий структурний підрозділ або ввести окрему штатну посаду.

Важливим аспектом діяльності Уповноваже­ного підрозділу, є належна кваліфікація працівників, відповідаль­них за антикорупційну діяльність. Власне наявність відповідних знань, досвіду дозволить фахово реалізувати основні завдання, які покладаються на Уповноважений підрозділ, а саме:

1)    підготовка, забезпечення та контроль за здійсненням заходів щодо запобігання корупції;

2) надання методичної та консультаційної допомоги з питань дотримання вимог антикорупційного законодавства;

3)    участь в інформаційному та науково-дослідному забезпеченні здійснення заходів щодо запобігання та виявлення корупції, а також міжнародному співробітництві в зазначеній сфері;

4)    проведення організаційної та роз’яснювальної роботи із запобігання, виявлення і протидії корупції;

5)    здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства щодо врегулювання конфлікту інтересів;

6)    здійснення контролю за дотриманням антикорупційного законодавства.

Тобто, Уповноважений підрозділ — це самостійний відокремлений та функціонально незалежний структурний підрозділ (особа) в державному органі, на який покладено виключно функції впровадження та реалізації заходів щодо запобігання та виявлення корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією.

А тому, реалізація  превентивних антикорупційних механізмів, залежить власне від належного функціонування Уповноважених підрозділів.

Тетяна Боярчук

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ