Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Економіка

В Україні знову подорожчав бензин

Вартість найпопулярнішої марки А-95 піднялася за останній місяць в Україні у середньому на 64 копійки. Літр такого бензину в Києві та Криму коштує у середньому 7,70 гривень (це найвищі показники у державі), на Дніпропетровщині та Луганщині – 7,40 гривень. Упродовж останніх років ціна на пальне то йшла вгору, то падала. Щоправда, стрибки вгору були серйознішими, ніж падіння. Із чим пов’язані коливання цін?

У Львові А-95 коштує в середньому 7,60 гривень за літр. Територіальне відділення Антимонопольного комітету запросило до себе найпотужніших операторів ринку нафтопродуктів заради, як вони повідомляють, стабілізації цінової ситуації. Антимонопольники встановили, що останнім часом деякі оператори підняли ціни на 30 копійок за літр і тепер у кожного з них вартість пального зафіксована однакова. Цим операторам вказали на те, що варто привести ціни до економічно обґрунтованого рівня. У відповідь оператори ринку пояснили свої дії зростанням закупівельних цін та зростанням курсу долара.

Водії основною причиною зростання цін на бензин називають політичну ситуацію в Україні, мовляв, потрібні гроші на другий тур виборів. І переконані, що діє тіньова система заробітку на пальному, а саме один із нафтових магнатів в Україні, який контролює 30% ринку палива, заробляє чималі гроші. Частина з яких, ймовірно, йде на президентську кампанію, припускають аналітики. Ці речі мав би відстежувати антимонопольний комітет, але не діє державних механізм за цінами, тому й відбуваються шалені спекуляції.

Експерт концерну «Галнафтогаз» Олесь Пограничний говорить, що ціни на пальне зросли ще й тому, що подорожчав долар, а у холодні дні збільшилась потреба в пальному в світі, і зокрема в Україні. «З початком нового року на фоні заяв про пожвавлення світової економіки, ціна на нафту виросла, також збільшилось споживання нафтопродуктів, і це теж вплинуло. Уже на 6 січня ціна за барель нафти сягнув 84 долари. В Україні зріс долар після свят, а сьогодні ціни вернулись до рівня листопадових».

Якщо в державі надалі зростатиме курс долара та триватиме політична нестабільність – все це також сприятиме зростанню цін на пальне, прогнозує львівський експерт.

Експерт Геннадій Рябцев відкидає припущення про нібито змову нафтотрейдерів. На його думку, далися взнаки суб’єктивні причини. «Не слід перекладати відповідальність завжди на трейдерів. Існують об’єктивні причини подорожчання, які пов’язані з підвищенням попиту під час Новорічних і Різдвяних свят. Крім того, при різкому зниженні температури густина палива підвищується – це означає, що за низької температури в одній тонні палива міститься менше літрів і прибуток з однієї тонни буде менший».

Ціни на бензин на внутрішньому ринку поповзли вгору через те, що Україна збільшила обсяги імпортованого бензину, вважає екс-міністр палива і енергетики, нині заступник глави профільного парламентського комітету Юрій Бойко. «Ми не допускали більше 20% імпортованого бензину та дизельного палива, сьогодні ця цифра в 2 рази більша. Немає можливості сьогодні, за рахунок непрофесійних дій уряду, коригувати ціни на нафтопродукти в країні».

Натомість урядовці відкидають закиди у непрофесійності. А коментуючи ситуацію навколо цін на пальне, заступник директора Департаменту з питань нафтової, газової та нафтопереробної промисловості Міністерства палива і енергетики України Тетяна Стадник заявила, що судячи з великої кількості машин на дорогах, ціни на бензин для українців не стали «кусючими». За її словами, нинішній уряд не регулює їх у ручному режимі (як це, мовляв, бувало раніше), і така політика дозволяє уникнути дефіциту на ринку пального. Вартість нафтопродуктів, які завозяться за імпортом, відіграють велику роль у формуванні цін, зауважила Тетяна Стадник, а регулюють їх цінова інспекція Міністерства економіки України та експертно-аналітична група з питань функціонування ринку нафти, нафтопродуктів і розвитку нафтопереробної промисловості Міністерства палива і енергетики України.

Киянин Євген хотів би по-своєму вирішувати проблему дорогого бензину. Він має досвід їзди на так званому «гібридному автомобілі», який пересувається як на бензині, так і на електриці. Євген їздив на такій машині, яку випускає відомий японський автоконцерн. Коштує вона більше, ніж звичайні авто, дорога в обслуговуванні й ремонті, але пального використовується значно менше, ніж у звичайного авто. «Економія пального – приблизно 50-60%, порівняно з середньою машиною такого класу. Звичайно ж, ніяких переваг за межами міста не буде, тому що у режимі швидкісної їзди по трасі переважно працює бензиновий двигун. Однак, коли ти стоїш на світлофорі - взагалі ніякий двигун не використовується».

Тим часом у Японії розробили машину нового типу – це електромобіль, який здатен долати 300 кілометрів без підзарядки. У нього відразу 4 електродвигуни, вбудовані в кожне з чотирьох коліс машини на 5 місць. Коли вона надійде у продаж, ціна такого електрокара сягатиме 15 тисяч доларів, передає Радіо Свобода.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ