Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Звезення сміття в Грибовичі лише ускладнить непросту ситуацію, - звернення мешканців Малехова

Мешканці села Малехів категорично проти того, щоб відходи зі Львова і надалі звозили на територію Грибовицького сміттєзвалища.

Сьогодні, 26 серпня, люди перекрили дорогу  що веде до міжнародного пункту пропуску «Рава-Руська» з метою змусити владу дослухатися до їхніх вимог. Також вони оприлюднили звернення до органів влади, в якому пояснили, чому не хочуть допустити завезення сміття в Грибовичі.

Подаємо звернення повністю: 

Львівська міська рада

Львівська обласна державна адміністрація

Мінрегіон

Мінприроди

Звернення мешканців села Малехів щодо

недопущення продовження складування ТПВ на Львівському полігоні твердих побутових

відходів

Львівською міською радою розроблено робочу документацію «Технологічна карта складування ТПВ в об’ємі першочергових заходів стабілізації полігону ТПВ м. Львова», яка пройшла експертизу і висновок останньої подано громаді с.Малехів на погодження. На численні звернення громади ЛМР не надала доступ до самого проекту рекультивації сміттєзвалища, експлуатацію якого вже давно визнано незаконною та неможливою різними державними органами та органами місцевого самоврядування. Також громада не має доступу до самої робочої документації «Технологічна карта складування ТПВ в об’ємі першочергових заходів стабілізації полігону ТПВ м. Львова», яка засекречена з незрозумілих причин.

Вважаємо, що реалізація даної документації порушує вимоги законодавства та не є безпечною для довкілля та жителів с.Малехів та інших сіл довкола сміттєзвалища. Це підтверджується наступними аргументами:

1.   В цілому територія сміттєзвалища не є стабільна*, тому що:

     не містить елементів для здійснення належної дегазації, яка в минулому проводилась але зараз проводиться не належним чином.

     перешарування сміттєзвалища ґрунтом відбувалося з порушенням технологічного процесу, що і призвело до масового горіння та зсуву.

     пожежі на сміттєзвалищі не припиняються. Гасіння пожеж водою призводить до розмокання ТПВ та загрожують новими зсувами.

     значна частина інфільтратів закачується працівниками комунального підприємства «Збиранка» на вершину сміттєзвалища.

     сміттєзвалище знаходиться близько гудронових озер, які є небезпечними та нестабільними для зберігання відходами.

     після зсуву сміттєзвалище втратився належний рівень трамбування ТПВ на сміттєзвалищі, тіло сміття є рухомим, що ускладнює наукові розрахунки його належного експлуатації.

     висота сміттєзвалища є критично високою 90 м, при середній нормі 60 м.

     ніхто достеменно не знає склад сміття та його можливу реакцію на сміттєвий “камінь”.

     територія сміттєзвалища не була технологічно оснащена, щоб безперервно експлуатуватися протягом такого терміну.

На усі ці ризики робоча документація «Технологічна карта складування ТПВ в об’ємі першочергових заходів стабілізації полігону ТПВ м. Львова» не дає відповіді. А подальше складування ТПВ на такому об’єкті ускладнить і так небезпечну ситуацію.

2.   Фактично робоча документація «Технологічна карта складування ТПВ в об’ємі першочергових заходів стабілізації полігону ТПВ м. Львова» стосується захоронення відходів (ТПВ), тому таке складування та документація повинні відповідати державним будівельним нормам та законодавчим нормам. Проте в ній не згадуються такі обов’язкові вимоги до полігонів ТПВ, як дегазація полігону. Відсуність системи відводу звалищного газу буде сприяти підвищеним ризикам загоряння сміттєзвалища.

3.   Проектування додаткових карт для складування ТПВ, що названо ЛМР як технологічна карта складування ТПВ повинно супроводжуватися розробкою матеріалів Оцінки впливу на навколишнє середовище (ОВНС), як вимагається ДБН В.2.4.-2-2005. Про наявність розроблених матеріалів ОВНС до робочої документації “Технологічна карта складування ТПВ..” нам не відомо і скоріше за все їх немає.

4.   В робочій документації (вірніше у експертному висновку) не вказано, як будуть забезпечуватися потреби карт складування ТПВ у воді для пожежогасіння, адже п.3.50 ДБН В.2.4-2005 передбачають обов’язковість резервуарів чи водойм для пожежогасіння.

5.   У експертному висновку не вказано, чи було залучено до експертизи експерта з питань охорони довкілля, як цього вимагає законодавство. Натомість загальний висновок експертизи говорить про відповідність документації вимогам охорони праці, охорони надр та промислової безпеки. Отож, експертиза щодо питань охорони довкілля робочої документації не проводилася.

6.   Сміттєвий камінь (тюки), яким планують укріплювати сміттєзвалище є нестабільними матеріалом, порівняно із глиною та піском. Тюки під впливом атмосферних чинників з часом міняють форму, будуть деформуватися. Крім того опис технологічного процесу свідчить, що це продовження полігону, який доцільніше було б організувати у новому місці.

7.   Підміна понять. Замість рекультивації - нове складування сміття. Замість стабілізації полігону в розумінні ДБН В.2.4-2-2005, фактично ми отримаємо новий полігон, який потім знову слід буде рекультиввати, оскільки складуватися будуть ТПВ, але у спресованому вигляді.

8.   Невизначеність строків та термінів реалізації робочої документації.

У висновку щодо робочіої документації не згадується на який термін вона розроблена. А отже, складування такого сміттєвого “каменю" може відбуватися як 2 роки, так і 50 років. Звичайно, що вплив на довкілля за 2 роки буде суттєво відрізнятися від впливу на довкілля за 50 років. Термін складування буде суттєво збільшувати об’єми сміттєвого “каменю”.

9.   Врахування позиції громадськості

Увесь процес розробки робочої документації свідчить про небажання розробників виконувати норми закону щодо належного відкритості процесу прийняття рішень, залучення громади до цього процесу та врахування їх позиції. Нагадаємо, що врахування позиції чи їх відхилення повинно відбуватися у письмовому вигляді із належним обгрунтуванням. Невиконання вимог ДБН В.2.4-2.2005 щодо розробки матеріалів ОВНС, має результатом відсутність оголошення та погодження Заяви про наміри, Заяви про екологічні наслідки діяльності та має наслідком повне виключення як органів місцевого самоврядування, так і громадськості від впливу на процес прийняття рішень щодо технологічних, екологічних проблем та аспектів закриття Львівського сміттєзвалища.

У зв’зку із вищенаведеним, просимо ЛМР:

1.     Відкрити доступ та провести широке громадське обговорення за участі прилеглих сіл Комплексного проекту рекультивації полігону с.Грибовичі, Жовківського району та робочої документації «Технологічна карта складування ТПВ в об’ємі першочергових заходів стабілізації полігону ТПВ м. Львова».

2.     Переглянути технологічне рішення щодо стабілізації полігону ТПВ для обрання альтернативного варіанту укріплення зсунутого сміття (напр. глиною та піском).

ЛОДА та ЛМР:

1.    Визначити альтернативні місця для складування сміттєвого каменю (тобто ТПВ).

2.    Провести проектування та широке обговрення проектів сміттєпереробних та сміттєсортувальних заводів.

3.    Залучити департамент екології та природних ресурсів ОДА до оцінки робочої документації та технологінчих рішень щодо вирішення проблем із ТПВ у Львівській області.

Мінрегіон:

1. Врахувати недоліки робочої документації «Технологічна карта складування ТПВ в об’ємі першочергових заходів стабілізації полігону ТПВ м. Львова» та позицію місцевої громади с.Малехів при прийнятті рішення про надання фінансування на реалізацію комплексної системи поводження із ТПВ у м.Львові.

Мінприроди:

1. Надати експертну оцінку та допомогу Львівській міській раді у вирішенні проблеми Львівського сміттєзвалища.

*Не стабільний об’єкт, це об’єкт, вплив якого на довкілля важко передбачити, оскільки він є унікальний у сфоєму роді і не має досвіду функціонування такого об’єкту, а відповідно вимагає додаткових досліджень, несе багато ризиків та загроз, які потрібно вивчити та передбачити перед розробкою та реалізацією проекту.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ