Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Найбільше "матеріалів із ознаками замовності" – на Інтері, Першому національному та на ICTV

За результатами досліджень, лідерами замовних матеріалів у 2010 році стали телеканал Інтер (463 матеріали із ознаками замовності), Перший національний (432), ICTV (403), 1+1 (331). Найменше «джинси» зафіксували на СТБ (68), Новому каналі (144) та «Україні» (159). Такі результати моніторингу українських національних телеканалів сьогодні, 24 листопада, оприлюднили у Львові.

Це дослідження відбулось за підтримки Агенції з міжнародного розвитку США та міжнародної громадської організації «Інтерньюз-України». Моніторинг за дотримання журналістських оцінювали за шістьма критеріями – баланс думок/точок зору, оперативність, достовірність, відокремлення фактів від коментарів, точність, повнота надання фактів/інформації з проблеми.

Отож, за результатами цього моніторингу, у вересні лідирує канал ICTV (2,7 бала за шестибальною шкалою), Інтер (2,79), далі 1+1. Найкращі новини на вересень на каналі СТБ – 4,19 бала. «Подейкують, що на СТБ від новин як від жанру взагалі хочуть відмовитися», – зазначив журналіст Отар Довженко.

Медіа-експерт, голова правління МГО «Інтерньюз-Україна» Костянтин Квурт з цього приводу зазначив, що влада взяла курс на побудову однопартійної системи, відповідно, будується інформаційна вертикаль. «Своїх героїв країна має знати в обличчя. Автор темників до Помаранчевої революції Ігор Шувалов нині працює на Банковій, він фактично керує інформаційним простором в країні. Його люди придумують месиджі, а потім вони звучать в ефірах провідних українських ток-шоу», – сказав експерт.

Він також наголосив, що до 80% українців отримують основних обсяг інформації з телебачення.

Медіа-експерт Отар Довженко додав, що такий моніторинг експерти ведуть уже давно. «Протягом останніх 5 років, зазвичай, перед виборами кількість порушень ішла вгору, а потім – вниз, ситуація мала вигляд синусоїди. Найбільшою проблемою була джинса. Так було до початку перемоги Януковича. Однак нині синусоїда йде стрімко вгору. З кожним місяцем кількість порушень у новинах зростає», – сказав журналіст.

За його словами, в останні місяці, джинса, вже не є головною проблемою. «Порушення, які є, це наслідок централізованої політики, і тотальної самоцензури, котра зумовлена політично. Журналісти та їхні керівники отримують настанови від влади. На відміну від темників 2004 року, які можна було обійти чи проігнорувати, ця самоцензура заснована на абстрактних загальних вимогах, вона зв’язує журналістам руки».

Ще один загрозливий симптом, на думку Отара Довженка, – постійне зростання кількості замовчуваної інформації. «Деякі новини не доносяться до аудиторії взагалі. Винятки – 5 канал, СТБ. Всі інші канали мовчать хором, найбільш дисципліновано мовчать Інтер, ICTV, Перший національний – останній фактично є сателітом Інтеру», – зазначив він.

За словами Отара Довженка, на Інтері кількість порушень порівняно з минулим роком зросла удесятеро, а на 5 каналі – удвадцятеро (хоча це останній канал, який є незалежним від головних олігархічних чотирьох груп – Пінчука, Коломойського, Ахметова і Хорошковського). «Останнім часом ситуація на 5 каналі стає гіршою, закривають проекти, у новинах частіше замовчують важливу інформацію або ж тенденційно її подають. Хоча порівняно з Інтером, 5 канал – це поки що світла пляма».

Отже, що відбувається? Отар Довженко вважає, що у цього процесу є три складові. Перший – взаємини між власниками телеканалів та владою (схожа ситуація у пресі та радіо, меншою мірою в Інтернеті). Тобто олігархи демонструють владі, що вони її друзі.

Друга складова – стосунки власників і менеджерів, котрих добирали за принципом лояльності і готовністю виконати вказівки (слухатися владу, дружити з нею). «Журналістам і редакторам пропонують відчувати інтереси влади і їх задовольняти. Наприклад, нещодавно на каналі ICTV з гумористичної російської програми викинули сюжет з пародією на Януковича, хоча ніхто не давав такої вказівки. Також з новин зникли абсолютно коментарі експертів, зокрема, економістів та політологів. Їх думку бойкотують, хоча ще рік тому це була невід’ємна частина випуску новин. Про Податковий кодекс наші телеканали говорили дуже мало», – розповів медіа-експерт.

Третя складова цього процесу – готовність журналістів бути у цій системі і працювати. «Буквально учора прочитав у журналістки з Першого національного такий пост: «У моєму сюжеті сказали, що підприємців було 5 тисяч. Я ж їм написала, що їх було 25-30 тис». Журналісти це терплять, зрозуміло з якої причини», – додав Отар Довженко.

Він також наголосив, що ця машина, яка спрацювала з приходом Януковича, була створена ще за Ющенка.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ