Слухай онлайн

КРУ змінює пріоритети - від ревізора до порадника

Державна контрольно-ревізійна служба України покликана здійснювати контроль за фінансовою діяльністю державних установ. Дехто називає КРУ (як лагідно прозвали службу в народі) пережитком радянських часів, інші, імовірно зважаючи на ментальний потяг українців до всього, що погано лежить,  навпаки переконані в доцільності існування такого органу фінансового контролю. Як би там не було, а за цією структурою закріпилася стійка репутація суворого, нещадного, а подекуди й прискіпливого ревізора. Про зміну  її іміджу, основні напрямки діяльності та результати роботи на Львівщині – у розмові кореспондента “Гал-info” з начальником контрольно-ревізійного управління у Львівській області, професором Євгеном Романівим.

Пане Євгене, для початку розкажіть, будь ласка, коротко про основні напрямки та підсумки діяльності контрольно-ревізійного управління у Львівській області за минулий рік.

Основним напрямом нашої роботи був і залишається контроль за цільовим та ефективним використанням коштів бюджетів усіх рівнів. Якщо ж говорити про 2005 рік, то згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України, у центрі нашої уваги опинилося також використання державного майна, зокрема було проведено перевірки на львівських підрозділах “Укрзалізниці”, “Львівгазвидобування”, “Укрпошти”, ВАТ “Укртелекому”, Концерну “Укрспирт” та 11 державних спиртових заводів, “Магістральних нафтопроводах “Дружба”, ДП “Львівський облавтодор” тощо. Якщо ж говорити про інші перевірки, то вони стосувалися відділу капітального будівництва УМВС України у Львівській області, професійно-технічних закладів освіти, виконавців інноваційних проектів та ін.
Усього ж за минулий рік ми провели 2247 контрольних заходів, виявили незаконних, нецільових витрат та недостач на 71,5 млн грн (з них відшкодовано на кінець року 18,1 млн грн). Відповідно за 1 квартал цього року ми провели 390 ревізій і виявили незаконних видатків на 5,8 млн грн. Така різниця зумовлена власне тим, що в цьому кварталі ми перевіряли переважно бюджетні кошти, при використанні яких фінансові порушення не становлять таких значних сум, як при перевірці коштів державних монополістів. Торік лише на “Укрзалізниці” було виявлено понад 48 млн грн. Окрім того, ми встановили, що 2005 року бюджети різних рівнів недоотримали 12,7 млн грн, відповідно за 1 квартал 2006 року – 1,2 млн грн; також вдалося виявити фінансові порушення, що не призвели до втрат, та попередити фінансові збитки на загальну суму: торік 418,7 млн грн, за 1 квартал 2006 року – на 42,3 млн грн. Не всі порушення вдається повністю відшкодовувати, особливо це стосується незаконних видатків, по інших же порушеннях досягаємо 90-95% відшкодувань.

У якій ділянці роботи КРУ зазвичай виявляє найбільше фінансових порушень?

60-70% виявлених нами порушень стосується установ, що фінансуються з обласного, районних та міських бюджетів. Особливо слід наголосити на виконанні районних та міських бюджетів. У Львівській області ми перевіряємо 36 місцевих бюджетів. Торік “рекордсменами” щодо порушень при виконанні бюджету виявилися Дрогобич, Львів та Стрий, а також Старосамбірський, Бродівський та Жовківський райони. Найпоширенішими порушеннями є приписування обсягів виконаних робіт, зайві витрати на оплату праці, зайві відрахування із заробітної плати до Пенсійного фонду, Фонду страхування на випадок безробіття, покриття витрат орендарів за надані їм комунальні послуги.

Сьогодні багато говорять про нові методи в діяльності державних установ. Можливо, є нові тенденції і в роботі Державної контрольно-ревізійної служби?

Зараз Державна контрольно-ревізійна служба перейшла на одну з нових форм державного контролю – аудит. На відміну від ревізії, під час якої КРУ встановлює порушення, передає матеріали в правоохоронні органи, де винних притягають до відповідальності, аудит спрямований передусім на те, щоб виявити “вузькі місця” підприємств, установ та організацій, де припускаються порушень, підказати, попередити помилку, щоб працівники уникали її в подальшому. За матеріалами аудиту не провадять кримінальних справ і не притягають до відповідальності, головне – попередити порушення.

У яких галузях переважно проводитимуть аудит?

Торік було проведено 11 аудиторських досліджень. Вони стосувалися, зокрема, актуальної для Львова проблеми використання бюджетних коштів на збереження історико-культурної спадщини, проведення фундаментальних досліджень у ВНЗ, на реструктуризацію вугільної та торфодобувної промисловості, на охорону навколишнього природного середовища тощо.
Сьогодні ми намагаємося впровадити державний аудит фінансово-господарської діяльності. Наразі, у Львівській області в порядку експерименту за трьома підприємствами: управлінням державної статистики та двома науково-дослідними інститутами на певний термін (найімовірніше три роки) буде закріплено державних аудиторів. 2-3 рази на тиждень державні аудитори відвідуватимуть “своє” підприємство, вони матимуть право перевіряти всі операції та підказувати як слід вчинити. Без візи державного аудитора не може бути проведено жодної ризикової операції. Але тут постає й питання відповідальності державного аудитора. Тобто аудит спрямований на попередження фінансових порушень і має форму не перевірки, а швидше допомоги.

Тобто можна сказати, що КРУ змінює імідж?

Мабуть, можна. Адже наша робота має провадитися не постфактум, хоча виявляти порушення – це теж наше завдання, а бути спрямованою насамперед на попередження фінансових порушень. Ліпше сто разів спитати, ніж потім відповідати за порушення закону. Наше основне завдання – вчити керівників, щоб ті кошти, яких і так не вистачає, найефективніше були використані. Якщо ж говорити про, так би мовити, “окупність” нашої служби, то ми повертаємо до бюджету приблизно в 12-15 разів більше, ніж потрібно на наше утримання.

І наостанок кілька слів про найближчі плани в роботі.

 Цього року за дорученням Кабінету Міністрів України ми займаємося перевіркою підприємств з транспортування та видобутку газу, насамперед “Укргазвидобування” та “Укртрансгаз”. Варто зазначити, що подекуди на цих підприємствах нам чинили перешкоди в роботі, що вважаємо, пов’язано з втратами газу, адже саме за цим показником Львівщина посідає одне з перших місць. Потрібно також поставити на облік всі газотранспортні мережі. Адже часто трапляється так, що товариства, які проводили газифікацію сіл, на сьогоднішній день вже розпалися (не існують) і газопроводи залишилися нічийними. Ще одна велика ділянка роботи на найближчий час - це проведення ревізій використання коштів на вибори за дорученням Центральної виборчої комісії. Одразу після оголошення результатів голосування ми приступаємо до ревізії виборчих коштів. Інші напрямки роботи на другий квартал – це ревізії, по-перше, вищих навчальних закладів, зокрема НУ “Львівська політехніка”, ЛНУ імені Івана Франка, Українського державного лісотехнічного університету, Дрогобицького педагогічного університету, низки технікумів; по-друге, закладів Міністерства сім’ї, молоді та спорту – СКА, спортивних баз “Динамо” та “Тисовець”; по-третє, перевірка виконання урядових програм, роботи тендерних комітетів, інші планові перевірки.

Розмовляла Ірина Гищук «Гал-info»

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ
Загрузка...