Слухай онлайн
Історія

Американці навчили нейромережу допомагати археологам

Американські археологи навчили нейромережу розпізнавати та класифікувати давню кераміку по розбіжностях в орнаментах.
Нейромережу навчили класифікувати давню кераміку. Фото: Journal of Archaeological Science

Для навчання вони використовували цифрові зображення білої мальованої кераміки індіанського населення південного заходу США. Нейромережа проявила точність, яку можна порівняти з роботою досвідчених археологів, повідомляє gazeta.ua з посиланням на N+1.

У американських археологів назбиралося десятки тисяч керамічних фрагментів з сотень стародавніх поселень. Місцевий глиняний посуд отримав назву "тусаянська біла кераміка". Її вирізняє розпис по білому або сірому фону контрастним чорним або коричневим пігментом. Дослідники класифікують посудини за дев'ятьма основними типами по деталях орнаменту. Вони дозволяють датувати та інтерпретувати артефакти. Ручна класифікація займає багато часу, вчені часто помиляються.

Археологи Лешек Павлович і Крістіан Даунум з університету Північної Арізони застосували метод глибокого навчання для класифікації посуду. Для аналізу цифрових зображень вчені використовували технологію згортальних нейронних мереж. Вона дозволяє ефективно розпізнавати образи, а потім їх класифікувати, зіставляючи візуальні ознаки подібності та відмінності тисяч глиняних черепків.

Для погодженого набору відібрали 3064 фотозображення фрагментів кераміки. Фахівці створили свої класифікації, що стали основою колекції для нейромережі. Під час тренування змінювали масштаб зображень і повертали їх. Це допомогло поліпшити здатність моделі класифікувати типи черепків незалежно від орієнтації і розміру початкового зображення. Колір фотографій перетворили в відтінки сірого, щоб усунути помилки через забруднення або відхилень балансу білого при фотографуванні.

Нейромережа може не тільки класифікувати кераміку, а й пояснювати, на підставі чого винесла рішення. Метод точно класифікує кераміку і може знаходити взаємозв'язки між групами черепків схожого і різного дизайну.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ