«Це детективна робота; дуже корисними є знання з топографії, містобудування, історії мистецтва, архітектури, іноді й автомобілебудування», − ділиться з тонкощами процесу ідентифікації старих фотографій Кароліна Пухала-Роєк з фундації «Археологія фотографії»
До фундації «Археологія фотографії» потрапляють знімки без опису, іноді важко сказати, де і коли вони були зроблені, або хто на них зображений. В такому випадку роль спеціалістів полягає в описі зображення на основі іншої наявної інформації.
«Це, дійсно, детективна робота», − говорить директор організації. «Як правило, з одним архівом працює одна людина. Вона більш-менш знає, у який період зроблено знімок, у якому місці. Він знає біографію автора, так що може припустити, де він міг бувати, а де ні..», − пояснює. Таким чином фахівець може визначити, що в архіві фотографа з’являється фото, виконане кимось іншим. «Якщо в архіві автора зустрічається фото, зроблене в Індії, а, як відомо, він там ніколи не був, відразу повинна загорітися червона лампочка», − говорить Кароліна Пухала-Роєк.
Експерт пояснює, що під час опрацювання фондів слід дотримуватися певної схеми − архів потрібно розглядати як єдине ціле, кожна його частина має важливе значення. «Особливо негативи, упаковки, де є якісь нотатки фотографа, а також робочі матеріали, як-то фотодруки, серії негативів, які фотографи часто викидають», − перераховує вона. Все це може бути використане для отримання найбільш точної інформації про історію зображень.
Ідентифікація зображень вимагає ерудиції. Тут корисними будуть знання з топографії, містобудування, історії мистецтва, архітектури, іноді й автомобілебудування. «Потрібно знати, коли з’явилася модель автомобіля, який є на зображеннях. Це особливо допомагає датувати знімки з 20-х, 30-х років, коли автомобілів було не так вже й багато», – пояснює Кароліна Пухала-Роєк.
Директор фундації «Археологія фотографії» зазначає, що кількість деталей, які можуть допомогти в описі фотографії, є колосальною. Під час розпізнання матеріалу спеціалісти часто спираються на так звану «колективну мудрість». «Неймовірні люди, які часто шукають відповіді на різних інтернет-форумах або у соціальних мережах, можуть навіть ідентифікувати фото Варшави по якійсь балюстраді».
Фундація «Археологія фотографії» була створена в серпні 2008 року, як говорять її учасники, «у відповідь на реальну потребу збереження та ідентифікації робіт з архівів провідних польських фотографів».
Збірки фундації «Археологія фотографії», доступні на сайті Google Cultural Institute