Минулого тижня аеропорт Полтави отримав статус міжнародного. Перший рейс за кордон має звідти вилетіти у травні. Це вже було 1944 року, під час операції «Френтік» - пише WAS
Тоді перед авіацією США стояло завдання «знищити німецьку військову систему і промисловість, а також підірвати дух населення, аби його здатність до опору критично ослабла». За попередній рік союзники скинули на Німеччину 200 тисяч тонн бомб.
Однак чимало важливих цілей лишалися поза зоною досяжності літаків, що злітали з аеродромів в Англії і південній Італії. Тому Рузвельт домовився зі Сталіним про використання території СРСР для організації «човникових бомбардувань». На злітну смугу під Полтавою поклали 250 тисяч м² металевих плит — тепер вона могла приймати важку авіацію.
У червні 1944-го відбулася місія «Френтік-1»: дві сотні «літаючих фортець» і винищувачів ескорту злетіли з Італії, розбомбили залізничний вузол в Угорщині та сіли під Полтавою, а за кілька днів полетіли в зворотньому напрямі, аби вдарити по Румунії.
Результати операції були відмінними. Але вже після другої місії свої довгі гострі зуби показало Люфтваффе. Коли американська ескадрилья поверталася після нальоту на Німеччину, за нею ув'язався німецький пілот. Секретна база під Полтавою була засвічена. У ніч на 22 червня над нею з'явилися 75 бомбардувальників Heinkel. Радянська протиповітряна оборона виявилася абсолютно не готовою: на аеродромі не було радара і готових до нічних боїв винищувачів, а зенітки не змогли нікого збити.
На землі згоріли 47 «летючих фортець» (17 пошкоджені), американський винищувач, два транспортника, 25 радянських літаків різних типів. Це були найбільші разові втрати стратегічної авіації США за час Другої світової.
Німці прицільно знищували стоянки літаків. Наметове містечко американців майже не постраждало. Зате жертвами нальоту стали 40 радянських військових — вони гасили літаки прямо під час атаки і прибрали зі смуги кілька тисяч бомб-сюрпризів.
Відносини між союзниками зіпсувалися. ВПС США провели з бази під Полтавою ще п'ять місій. В останньому вересневому вильоті вони скинули учасникам Варшавського повстання більше тисячі контейнерів зі зброєю і амуніцією.
P.S. Через багато років з'ясується, що американські пілоти порушували домовленості, під час місій «Френтік» навмисне «збивалися з курсу» і робили аерофотозйомку території СРСР.