Нещодавно, 5 квітня, у Національному музеї у Львові імені Андрея Шептицького розпочали експонувати філософську виставку «АНГЕЛ-О-ТВОРЕННЯ».
Гал-інфо поспілкувалось з кураторам та за сумісництвом співавтором виставки – з мистецтвознавицею та художницею Оксаною Романів-Тріскою.
«АНГЕЛ-О-ТВОРЕННЯ» в музеї Шептицького – це друга спроба невеликого колективу митців розкрити цю сакральну тематику. Спершу ми у 2017 році презентували свої твори в Мистецькій галереї Гері Боумена. Вже тоді керівництво Національного музею у Львові – п. Ігор Ковжун та п. Оксана Біла - запропонували нам показати свій задум у виставковій залі на проспекті Свободи, 20.
До нашого цьогорічного проекту доєднались ще двоє – скульпторів Мирослав Дедишин і Петро Старух, які представили тематичні твори зі своїх колекцій, створені раніше. Усього на виставці ми об’єднали 40 живописних і скульптурних робіт семи авторів, виконаних в техніках живопису на полотні, дереві, склі, металопластики, бронзи тощо.
Усі твори авторства Оксани Андрущенко, Лілії Баб’як, Мирослава Дедишина, Ігора Іваніва, Володимира Луцика, Петра Старуха, Оксани Романів-Тріски об’єднані тематично, проте форму відтворення й техніку кожен митець обирав індивідуально. Тому так вийшло, що роботи наче б то цілісно гармоніюють, проте водночас кожна з них – це окрема історія.
Тема сакральних символів належить до універсальної позачасової категорії. Вони актуальні не лише як знаки релігійного світосприйняття – це відгомін національної історії у різноманітті мистецьких практик. Крізь них струменить наша філософія буття… Проте ХХІ століття докорінно ламає екзистенційні постулати: живучи в час невпинної трансформації, лише від нас залежить, що з минулого перейде в майбутнє… Отже, АНГЕЛИ у проекті АНГЕЛ-О-ТВОРЕННЯ – це про наші з вами спільні символи – якими вони є, якими будуть і чи будуть взагалі…
Червоною лінією виставки є тема добра, ремінісценція до традицій зображення ангелів. Ми не обмежувались такими рамками, як суто модерне чи традиційне трактування цього мотиву. Кожен митець працював у властивій йому манері, що ж надає виставці різноманіття й створює загальний настрій експозиції.
Ігор Іванів
Оксана Романів-Тріска: Оксана Романів-Тріска: «Ігор Іванів – це іронічний живописець. Він надає перевагу візуалізації сюжетних композицій. У нього кожна робота наповнена алегорією. Ось наприклад, ангел-охоронець велосипедиста. На перший погляд видається, що це дещо наївне трактування, проте воно дотепне, влучне й естетичне. Він малює у техніці живопису на полотні, комбінуючи олію та акрил».
Народився 1963 року у Львові. Навчався у Львівському коледжі декоративного і прикладного мистецтва ім. І. Труша, відтак на факультеті художньої кераміки у Львівській національній академії мистецтв. Займається малярством і вітражем. Художник-монументаліст, автор численних вітражних композицій на сакральну та побутову тематику, встановлених у Польщі та в Україні. Учасник міжнародних та всеукраїнських виставок. Живе і працює у Львові.
Оксана Андрущенко
Оксана Романів-Тріска: «Оксана Андрущенко тяжіє до інтерпретації мотивів, почерпнутих з творів народного мистецтва. Ось, до прикладу, ці голівки ангелів з крилами, нагадують елементи з гуцульських та покутських свічників-трійць. Художниця використовує мотиви з української різьби, народних скринь, тканин.
На площині можна побачити багато орнаменту та декору – це одна з особливостей стилю Оксани Андрущенко. Її трактування відкрите та зрозуміле, а самі твори композиційно врівноважені. Як на мене, Оксана працює на межі графічного і живописного мистецтва. Тобто, якби ми забрали колір з її картин, то отримаємо дуже професійно виконану графічну структуру площин».
Оксана Андрущенко: «Попри те, що я маю свою майстерню, твори про ангелів я писала вдома. Думаю, що цей затишок перенісся на картини. Техніка дозволяє поступово писати твір, день за днем додаючи нові деталі. Деколи маю такий настрій, що хочеться малювати під голосну музику, не таку, щоб десь на фоні лунала, а навпаки – гучно, динамічно, щоб заряджала. Слухаю все – від рок композицій до фолку…»
Народилась 1966 року у Львові. У 1989 році закінчила відділ художнього текстилю у Львівській національній академії мистецтв. З 1994 року є членом Національної спілки художників України, заслужений діяч мистецтва України (2017), викладачка кафедри графічного дизайну у Львівській національній академії мистецтв. Працює в малярстві, графіці та декоративно-прикладному мистецтві. Учасниця персональних і колективних виставок в Україні та за кордоном. Твори художниці перебувають у приватних і музейних колекціях.
Лілія Баб’як
Оксана Романів-Тріска: «Упродовж останніх п’ятнадцяти років Лілія Баб’як проживає у столиці Італії – в Римі. Вплив давніх італійських фрескових розписів, їх розбілений витончений колорит художниця переносить у свої роботи. Лики її образів – це просто плями, вона не перенасичує їх розповідними деталями, надаючи перевагу багатому декору тканин та інших елементів. Цікаво, що один з ангелів нагадує саму художницю».
Народилась авторка 1962 року в Золочеві (Львівщина). Навчалася фаху художнього текстилю у Львівському коледжі декоративного і прикладного мистецтва ім. І. Труша. Творчу діяльність розпочала на посаді головного художника Глинянської килимової фабрики (Львівщина). Продовжуючи використовувати українські народні орнаментальні мотиви у писанкарстві, створила низку авторських колекцій.
Учасниця всеукраїнських та міжнародних виставок, з 1995 року – членкиня Національної спілки художників України. Працює в різних живописних жанрах, зокрема в пейзажному та іконописному. Твори художниці перебувають у багатьох збірках в Україні та за кордоном.
Володимир Луцик
Оксана Романів-Тріска: «Ще більш поглиблено у цьому напрямку працює Володимир Луцик. Він трактує форми дуже узагальнено, поєднуючи їх з фактурами потертих, знищених стін. Творам автора притаманний простір, наповнений духом давнини, стриманість, гармонійність кольору. Для цього він використовує лише пастельну гаму».
Народився 1965 року в Золочеві (Львівщина). Навчався у Львівській національній академії мистецтв. Працює в галузі станкового малярства. Учасник численних міжнародних і всеукраїнських виставок та конкурсів. Персональні виставки: у Львові – 1995, 2010, 2016 рр., у Римі – 2005-2008 рр., у Києві – 2008, 2011-2012 рр. Працює в авторській техніці живопису на полотні.
Член Національної спілки художників України. Твори митця зберігаються в колекціях Музею етнографії та художнього промислу ІН НАН України, Національного музею у Львові ім. А. Шептицького, Музею міста Антіколі-Коррадо (Італія).
Оксана Романів-Тріска
Оксана Романів-Тріска: «Малярство на склі – це техніка зворотного написання (порівняно з живописом на полотні). Ця техніка відома нам з народного іконопису на склі, поширеного в Карпатах та на Буковині ще наприкінці 19 ст. – на початку 20. Усі мотиви, переважно, я черпаю з давніх українських ікон, подекуди - з творів візантійського мистецтва. Проте стилістика та інтерпретація індивідуально моя. Я обрала роботу зі склом, адже, як на мене, твір завдяки зображенню зі звороту дзвінкий за колоритом та має ряд технологічних переваг, які я використовую у процесі малювання».
Народилася 1963 року у Львові. Навчалась у Львівському коледжі декоративного і прикладного мистецтва ім. І. Труша, опанувала спеціальність «Вітраж» (студія проф. А. Стошкуса) у Художній академії у Вільнюсі (Литва). Закінчила аспірантуру Інституту народознавства Національної академії наук України, кандидат мистецтвознавства. Досліджує українське народне мистецтво, зокрема іконопис на склі на мистецтво хатньої ікони.
З 1991 року малює на склі. Член Національної спілки художників України, учасниця численних міжнародних та всеукраїнських виставок. Твори художниці зберігаються приватних збірках України, Австрії, Канади, Китаю, Німеччини, Росії, США, Франції, Швейцарії.
Мирослав Дидишин
Народився 1958 року. Живе у Львові, працює у жанрі монументальної та станкової скульптури, поєднуючи авторською технікою виконання різні матеріали: дерево, метал, камінь тощо. Мав численні персональні виставки в Австрії, Німеччині, Китаї та в інших країнах.
Учасник міжнародних пленерів льодової скульптури: 2009 – друге місце на фестивалі льодової скульптури (Отава, Канада), 2010 – участь у Всесвітньому конкурсі льодового мистецтва (Аляска, США), 2016 – перемога в конкурсі льодової скульптури (Львів). Твори митця зберігаються у багатьох колекціях в Україна та за кордоном.
Петро Старух
Народився 25 серпня 1961 року в с. Шершенівці Борщівського р-ну Тернопільської області. Випускник кафедри проектування меблів у Львівській національній академії мистецтв (1989), аспірантури ЛНАМ за спеціальністю «Образотворче мистецтво». З 1989 – член Національної спілки художників України. З 2007 року – викладач кафедри дизайну в Національному лісотехнічному університеті України. Основна сфера зацікавлень – проблеми сучасного образотворчого мистецтва, творча робота у жанрі скульптури, живопису, інсталяції, перфомансу. Автор багатьох призових і поетичних творів, учасник численних міжнародних та всеукраїнських виставок і пленарів.
Оксана Романів-Тріска: «Підсумовуючи, хочеться сказати, що у львівських мистецьких колах нуртує розвиток сакральної тематики – можна сміливо стверджувати, що локальна художня традиція у сфері релігійної символіки переживає піднесення: і це дійсність, яку формує широке коло митців. Саме цей виставковий проект пропонує увазі глядача різноманіття жанрової і стилістичної інтерпретації однієї теми, що водночас дає можливість наблизитись і віддалитись від її традиційної розуміння.
Всі типи та метаморфози ангелів існують віддавна – вже на графічному відбитку ікони Неопалимої Купини з «лаврських листків» 1626 р. бачимо Ангела інію та рос (з глечиком рослин в руках); Ангела грому і блискавок (з пломеніючою посудиною та фігуркою чоловіка з молотом в руці), Ангелів морозу, вогню, вітру, дощу, злості… Чим таке трактування відрізняється від сьогоденного – про це все в проекті АНГЕЛ-О-ТВОРЕННЯ».
Виставка триватиме з 5.04.2019 до 5.05.2019, у головній будівлі Національного музею у Львові імені А. Шептицького, що на просп. Свободи, 20.