Кремль, ймовірно, намагається націоналізувати російського інтернет-гіганта Яндекс, щоб посилити контроль над російським інформаційним простором у рамках підготовки до виборів президента Росії в 2024 році.
Про це йдеться у звіті американського інституту вивчення війни.
За словами аналітиків, "Яндекс", ймовірно намагався балансувати між Кремлем та своїми іноземними керівними органами, але тепер, схоже, програє боротьбу.
"Схоже, Кремль змушує "Яндекс" продати міжнародні дочірні компанії або дистанціюватися від них, зокрема сервіс екскурсій Yango Israel, щоб відповідати суворим російським законам про розкриття даних, які вимагають від "Яндекса" передавати всі дані користувачів, а не лише дані користувачів у Росії, ФСБ", — йдеться у звіті.
Раніше російський уряд оштрафував "Яндекс" за недотримання цього закону, попри заяви компанії про те, що вона не може надати запитані дані. Оштрафували й гендиректора "Яндекса" Артема Савіновського за невиконання компанією законів про цензуру.
В ISW припускають, що російська влада намагалася змусити "Яндекс" дотримуватися російських законів про цензуру не лише в РФ, але й у всьому світі, щоб підірвати його глобальні операції та базу користувачів.
В інституті зазначили, що представники "Яндекса" раніше заявляло, що компані прагне дотримуватись законів у кожній країні, де працює, і засуджували спроби Росії отримати дані, стверджуючи, що він надає дані користувачів лише урядам користувачів у конкретній країні.
"Деякі російські інсайдерські джерела припустили, що радник з корпоративного розвитку "Яндекса" Олексій Кудрін намагався перетворити "Яндекс" на національну приватну компанію, яку контролюватиме особистий банкір Путіна Юрій Ковальчук", — йдеться у звіті.