Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Економіка

Другий бюджет воєнного стану: аналіз проєкту держбюджету від Київської школи економіки

Нещодавно Верховна Рада України прийняла до розгляду проект Державного бюджету України на наступний рік.

Крім того, зростання реального ВВП у 2024 році очікується на рівні 5 %, а ключовими джерелами доходів і фінансування залишаються зовнішні запозичення — майже 1,8 трлн грн. Чим проєкт бюджету інший від минулорічного? Наскільки виросте державного боргу України у 2024 році та які головні ризики виконання бюджету?

Аналітики Центру аналізу публічних фінансів та публічного управління KSE дослідили основні положення законопроєкту, оцінили його реалістичність і ризики, які можуть запам’ятати бюджетний сектор наступного року.

За оцінками експертів, проект бюджету на 2024 рік відповідає принципам, які були закладені у 2023 році, з аналогічними перевагами — оборона й безпека та соціальний захист, сподіваннями на підтримку міжнародних партнерів і оптимістичними оцінками макроекономічної ситуації в країні (за Мінекономіки прогноз реального ВВП зросте на 5 %).

Видатки на сектор оборони та безпеки залишаються пріоритетом на весь 2024 рік. Однак, заплановані за програмами Міністерства оборони видатки на рівні 1164 млрд грн за показниками за період січень-серпень 2023 року. Тому при збереженні тенденцій 2023 року, продовження активних військових дій до кінця 2024 року та для більшого додаткового фінансування бюджету Міноборони знову потребуватиме перегляду восени 2024 року.

Основними джерелами надходжень до державного бюджету у 2024 році передбачаються зовнішні запозичення — майже 1,8 трлн грн, податкові надходження — 1,5 трлн грн та внутрішні запозичення — 421,6 млрд грн. За чистий рахунок зовнішніх запозичень планується профінансувати 47,4 % видатків усіх державних бюджетів-2024, за рахунок власних джерел — 52,6 % (це більше, ніж заплановано на 2023 рік), у той час як чисті внутрішні запозичення плануються нульовими.

Плановий обсяг податкових надходжень у 2024 році на 28,6 % більше, ніж у поточному плані 2023 року. Зростання передбачається за всіма ключовими датками. Головною передумовою є оптимістичний макроекономічний сценарій на 2024 рік.

Значною новацією проєкту бюджету на 2024 рік є перерозподіл військового ПДФО з місцевих бюджетів до спеціального державного фонду бюджету, через що надходження від ПДФО в державний бюджет заплановано на 73,6 % більше, ніж у 2023 році.

Уряд розраховує на продовження значної регулярної фінансової підтримки від міжнародних партнерів наступного року — 1 033 млрд грн від Уряду США та інших офіційних кредиторів, 370 млрд грн від ЄС, 224 млрд грн від МВФ та 83 млрд грн від Світового банку. Водночас внутрішнього запозичення планується витрати лише на погашення внутрішнього боргу. Враховуючи, що за вісім місяців 2023 року на внутрішньому ринку було залучено на 100 млрд грн більше, ніж виплачено, залишається простір для маневру й на 2024 рік.

Планується зростання державного та гарантованого державного боргу до 110,7 % ВВП на кінець 2024 року. Такий рівень боргу значно перевищує Маастрихтський критерій (60 % від ВВП), а «безпечний» (який не гальмує економічне зростання) рівень 64 % для країн, що розвиваються. Очевидно, після завершення війни потрібно провести фіскальну консолідацію, а це буде складно через необхідність фінансувати відновлення економіки. Тому уряд має домовлятися про реструктуризацію зовнішнього боргу з певним списком його частини.

Отже, бюджет 2024 року не буде суттєво відрізнятися від бюджету 2023 року. За планом дещо виростуть податкові надходження, однак дефіцит бюджету й відповідно до зовнішнього фінансування витрачатиметься значною мірою. Тим не менше уряд планує значно підвищити мінімальну зарплату, зарплату бюджетників та пенсій. Виростуть і видатки на соціальну підтримку — зокрема підтримка ветеранів (до того ж підхід до цієї підтримки стане більш персоналізованим).

Збільшується фінансування освіти — зокрема частково повертається фінансування НУШ, виділяються витрати на облаштування бомбоутворення та закупівлю шкільних автобусів, щоб забезпечити якомога більше дітей очним навчанням.

Найпомітнішими «перекидками» є перехід Фонду підтримки підприємництва (програма 5-7-9) від Мінфіну до Мінекономіки та програми виробництва зброї від Міноборони до Мінстратегпрому. Фонд із безробіття витратить понад 10 млрд грн на невластивість для його проектів — фінансування закупівлі вітчизняної сільгосптехніки, індустріальних парків та субсидування проектів зі значними інвестиціями (необхідність таких програм сумнівна). На 2024 рік не планується фінансування будівництва та ремонту доріг за рахунок Дорожнього фонду (можливо, які кошти виділяються на це із загального фонду бюджету).

Загалом капітальні видатки скорочені до мінімуму, зокрема, наступного року не буде ДФРР (втім, у 2023 році його також віддали на потреби оборони). У наступному році, як і в 2022–2023 роках, практично всі зібрані всередині країни коштують споживачам на оборону, підтримка міжнародних партнерів України залишається життєво необхідною. Однак, надалі до неї додаються умови проведення реформ (які, втім, перш за все потрібні для всієї України для забезпечення стійкості економіки та руху ЄС).

виключно того, в умовах війни було б дивно залучити кредити і гранти, щоб віддати їх теперішнім кредиторам. Отже, іншими завданнями для уряду на наступний рік залишаються проведення реформи та зміни щодо списання та реструктуризації державного боргу.

Із записом онлайн-презентації аналізу проекту Закону про Держбюджет України на 2024 рік від Центру аналізу публічних фінансів та публічного управління KSE ви можете ознайомитися за посиланням.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ