Український інститут національної пам’яті у партнерстві із Українським центром розвитку музейної справи, Goethe-Institut та Міністерством закордонних справ Німеччини бере участь в організації тренінгової програми «Культ чи Культура – 2». Про це йдеться у повідомленні УІНП.
Програма розроблена з метою сутнісної трансформації музеїв шляхом розвитку сучасних компетенцій музейних працівників для стимулювання суспільного діалогу та пошуку ідентичності.
Міфи й стереотипи у всіх сферах життя, народжені й культивовані російською імперською системою та комуністичним тоталітарним режимом, сьогодні підлягають переосмисленню. Найбільшою мірою це вплинуло на центральні, східні та південні області України, де поширювались псевдоісторичні міфи, переписувалась історична пам’ять, де через репресії та штучно організовані голоди культивувалися страх перед владою та громадянська пасивність. Сучасні музеї покликані стати майданчиками, що запрошують суспільство до діалогу та рефлексії над світоглядними пріоритетами, які видимо змінилися в Україні за останні роки.
В межах програми протягом серпня відбувся конкурсний відбір музейних проектів на отримання міні-грантів. Учасники програми – українські музейники з 5 областей (Одеської, Дніпропетровської, Миколаївської, Херсонської та Кіровоградської) – після проходження теоретичної сесії у липні цього року розробили 13 проектів різної тематичної та соціальної спрямованості.
За результатами оцінки експертної комісії перемогли наступні проекти:
- «Міфи та реалії радянської доби» (Музей історії міста Кам`янське). Проект є спробою деконструкції міфологеми про часи правління Леоніда Брежнєва (уродженця Кам`янського), що має на меті шляхом спростування уявлень про радянську добу формувати об`єктивну історичну пам`ять мешканців міста Кам’янське.
- «Музейна фотошкола: час застиг у об’єктиві» (Миколаївський обласний краєзнавчий музей). Музейний проект розрахований на соціально чутливі дитячі групи - дітей-сиріт, інвалідів, дітей-переселенців віком від 12 до 16 років. Метою проекту є досягнення покрашення психологічної, емоційної ситуації, розвитку соціальних навиків (соціалізація, комунікація) в інклюзивному середовищі.
- «Дотик до мистецтва» (Дніпровський художній музей). Завдання проекту - зробити музей доступним для людей з вадами зору через виховання у молоді розуміння толерантності і необхідності активної взаємодії з частиною суспільства, яка має обмежені можливості.
- «Інсайт. Музей. Мистецтво» (Херсонський обласний художній музей імені Олексія Шовкуненка). Проект спрямований на донесення до аудиторії відвідувачів спонукання до більш усвідомленого життя шляхом осмислення вічних цінностей та пізнання себе у процесі споглядання творів мистецтва. Ініціатори проекту планують втілити ідеї та відгуки відвідувачів у соціальній рекламі.
- Створення інтерактивної експозиції у «Музеї чистої води» Біляївської міської ради Одеської області. Відповідальні за проект планують привернути увагу громадськості до проблеми «чистої води» як однієї із глобальних екологічних проблем людства.
Під час двох практичних сесій у вересні автори проектів працюватимуть над комплексом творчих, організаційних, маркетингових, фінансових питань у супроводі досвідчених фасилітаторів протягом двох днів. А невдовзі, у жовтні – листопаді, задуми буде втілено в життя. Музейні проекти спрямовані як на якісну зміну музейної роботи (інтерпретація колекції, побудова наративу експозиційними засобами, комунікація з аудиторією, залучення громади до аналізу минулого та творення сенсів, партисипативні практики), так і на взаємодію із представниками локальної громади.
Нагадаємо, що теоретична сесія тренінгової програми «Культ чи Культура – 2» відбулася 3-7 липня 2018 року. Детальніше за посиланням: memory.gov.ua