Іран ймовірно постачає Росії частину військової допомоги, включно з ударними безпілотниками "Шахед" через Каспійське море.
Як повідомляє CNN, журналісти поспілкувалися з експертами, які відстежують рух вантажів, та за доступними даними припускають, що саме Каспійським морем може рухатися значна частина "Шахедів", пострілів до мінометів та іншої зброї, яку Москва купує в Тегерану для використання у війні проти України.
Дані про рух суден засвідчують, що вантажні кораблі на Каспії все частіше вимикають транспондери (автоматичну ідентифікаційну систему, яку заведено тримати ввімкненою), а це дає підстави припускати, що вони мають причини для такої таємності.
За даними Lloyd’s List Intelligence, з вересня минулого року у Каспійському морі суттєво зросла кількість суден, які приховують дані про свій рух. Переважно це кораблі під російськими та іранськими прапорами, серед яких чимало суден, які за своїми технічними характеристиками придатні для перевезення вантажів військового призначення. Це сталося незабаром після того, як уряди США та України заявили, що Москва придбала безпілотники в Тегерана минулого літа.
Видання зазначає, що найчастіше судна на Каспії вимикають автоматичну систему ідентифікації біля іранських портів Амірабад та Анзалі, а також на російській Волзі та біля порту Астрахань.
За допомогою даних з MarineTraffic, журналісти CNN відстежили шість кораблів під прапором РФ та два іранських, які, за припущеннями опитаних експертів, поводяться підозріло. Вони помітили певні закономірності: судна можуть прямувати з іранських портів до Астрахані, але там не здійснюють офіційний вхід у порт. Деякі кораблі вимикають передачу даних на підході до Амірабаду та Астрахані, або ж загалом тривалий час рухаються з вимкненими транспондерами.
За словами експертів, західні союзники України не мають можливостей зупинити такі поставки зброї.
"Немає жодного ризику для іранського експорту в Каспійському морі через прикордонні країни – у них немає можливостей або мотивів перешкоджати таким видам обміну", – сказав Мартін Келлі, провідний аналітик з розвідки охоронної компанії EOS Risk Group.
Азербайджан, Туркменістан і Казахстан, колишні радянські республіки також мають порти у Каспійському морі.
"Це ідеальне середовище для того, щоб ця торгівля пройшла без протидії", – зазначив Мартін Келлі.
Журналісти також проаналізували дані Flightradar24 та з’ясували, що з травня 2022 року до березня цього року іранські вантажні літаки здійснили до Росії щонайменш 85 рейсів.
"Аналітики вважають, що аналітиків, хоча частину іранських "Шахедів" могли привозити у Росію літаками, морський шлях значно вигідніший, оскільки дозволяє перевезти за один раз набагато більший вантаж", — йдеться у статті.
Журналісти звернулися до урядів Ірану та Росії за коментарями, але не отримали відповіді.