Сьогодні, 7 листопада, у Львівській національній опері представили програму XVII Міжнародного фестивалю оперного мистецтва ім. Соломії Крушельницької. На презентації була і журналістка Гал-інфо.
У коментарі для Гал-інфо генеральний директор – художній керівник Василь Вовкун розповів, що відомі зарубіжні та українські диригенти і виконавці представлять світовиу та українську оперну класику.
«Фестиваль справедливо називається міжнародним, адже його географія охоплює учасників із Австрії, Молдови, Польщі та Румунії. Також будуть виконані твори сучасних композиторів із Болгарії та Японії. На XVII Міжнародний фестиваль оперного мистецтва ім. Соломії Крушельницької вперше презентуватимуть свої вистави Національна опера України, Одеська Національна Опера та Вроцлавська Опера (Польща)», - розповів Василь Вовкун.
За словами організаторів, захід є одним з найдавніших оперних фестивалів в Україні. Цьогоріч він триватиме впродовж 13–18 листопада.
Мистецькі проекти, які відбудуться у Дзеркальній залі театру стануть родзинкою фестивалю. Зокрема, від камерної опери до інтелектуальних платформ та майстер-класів.
Окрім всього, під час проведення фестивалю у фойє театру діятиме ексклюзивна виставка «OPERA ART», що презентуватиме театральні костюми, макети та елементи декорацій з історії постановок Львівської опери відомих художників-сценографів Євгена Лисика, Тадея та Михайла Риндзаків, художника костюмів Оксани Зінченко.
ПРОГРАМА ФЕСТИВАЛЮ:
13 листопада, вівторок
17:00 (фойє театру) - Відкриття виставки «OPERA ART» - вхід вільний
В експозиції можна буде побачити театральні костюми, макети та елементи декорацій із постановок Львівської Національної Опери як минулого так і сучасності. Зокрема, макети і костюми з балету «Медея» Р. Габічвадзе (1982р.), з хронологічно ближчих до нас часів представлять твори народних художників України Тадея Риндзака, Михайла Риндзака і заслуженої художниці України Оксани Зінченко.
17:00 (фойє театру) - Урочисте відкриття фестивалю
18:00 (глядацька зала) - Опера «Мадам Баттерфляй» Джакомо Пуччіні у виконанні Львівської національної опери.
Опера «Мадам Баттерфляй» навесні 1904 року разом з українською співачкою Соломією Крушельницькою пережила друге народження. Сьогодні цей твір входить до переліку найчастіше поставлених оперних вистав у світі, як зазначають музичні критики - саме завдяки раніше вдало виконаній ролі Крушельницької. Партію Чіо Чіо Сан виконає солістка Віденської Фольксопери Мельба Рамос (Австрія). Диригуватиме виставою народний артист України, лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка Василь Василенко (Київ).
14 листопада, середа
15:00 (Дзеркальна зала) - «Саломея» – містична драма за поетичним сценарієм Наталії Давидовської (Соломії Крушельницькій присвячується).
18:00 (глядацька зала) - Опера «Набукко» Джузеппе Верді у виконанні Одеської національної опери.
У постановці головного диригента Одеського національного академічного театру опери та балету, народного артиста Республіки Молдова Олександра Самоїле та народного артиста України, генерального директора Львівської національної опери - Василя Вовкуна.
15 листопада, четвер
15:00 (Дзеркальна зала) – МОНООПЕРА Ансамбль «SENZA SFORZANDO» (Україна). У програмі твори Р. Нарімото (Японія), Ц. Дімітрової (Болгарія), Ю. Гомельської, К. Цепколенко (Україна).
Камерна опера сучасних українських (Ю. Гомельська, К. Цепколенко) та іноземних (Р. Нарімото (Японія), Ц. Дімітрова (Болгарія) авторів у виконанні австрійського бас-баритона Руперта Бергмана та ансамблю сучасної музики SENZA SFORZANDO.
18:00 (глядацька зала) - Опера «Набукко» Джузеппе Верді у виконанні Одеської національної опери.
16 листопада, п’ятниця
Культурологічна платформа:
14:00 (Дзеркальна зала) – Майстер-клас «Класика чи сучасність? Опера під різним кутом зору» харківського диригента та режисера Вікторії Рацюк - вхід за попередньою реєстрацією за електронною адресою [email protected]
16:00 (Дзеркальна зала) – Лекція «Опера тут і зараз: тенденції розвитку жанру в Україні» київського культуролога та музикознавця Галини Дуб - вхід за попередньою реєстрацією за електронною адресою [email protected]
Що нового вигадують композитори та режисери в сучаcних постановках? Про найцікавіші тенденції музичного театру українського виміру, про державні та недержавні формації, які створюють і популяризують опери, про те, де і як їх слухати, щоб отримати інтелектуальне задоволення – дізнаємось під час зустрічі, а також поговоримо про характерні особливості, музичну мову й стиль кожної з них та українські експерименти, які вразили світ.
18:00 (глядацька зала) – Опера «Дон Карлос» Джузеппе Верді у виконанні Національної опери України.
«Дон Карлос» – монументальна, складна й урочиста опера Д. Верді, яка водночас вважається найграндіознішою роботою композитора. Після прем’єр у Гранд Опера і Ла Скала опера ввійшла до репертуару багатьох європейських театрів, хоч для втілення цього твору вимагалися не тільки блискучі співаки, але й високий художній рівень колективу, який брався до постановки «Дона Карлоса». Нове прочитання твору артистами Національної опери України – поєднання сюжету з багатою драматургією та яскравою сценографією.
17 листопада, субота
Культурологічна платформа:
11:00 (Дзеркальна зала) – Лекція «Опера тут і зараз: режисер в опері» київського культуролога та музикознавця Галини Дуб - вхід за попередньою реєстрацією за електронною адресою [email protected]
Хоч раз замислювалися чому ми знаємо Вольфганга Моцарта, але не згадаємо який режисер ставив його прем’єрні твори? Траплялося, що під час перегляду опери перед вами поставало гамлетівське питання “Змитися чи змиритися?” Тоді вам сюди! На лекції дізнаємось коли в опері з’явився режисер і як змінилася його роль з часом. Також почуємо про нові можливості в режисурі та побачимо як поєднуються нові технології з класичними оперними шедеврами на прикладі закордонних практик та вітчизняних реалій.
15:00 (Дзеркальна зала) – Прем’єра: Джованні Баттіста Перголезі - Комічна опера «Служниця-пані» у виконанні солістів та камерного оркестру Львівської Національної Опери.
Комічна опера «Служниця-пані» отримала популярність не тільки в Італії. Після того, як вона була перекладена французькою мовою, опера витримала майже 200 вистав у Парижі (1752), а потім завоювала всю Європу. У Львівському національному театрі опери та балети виконується італійською мовою.
16:00 (Музично-меморіальний музей Соломії Крушельницької, вул.С. Крушельницької, 23) – Презентація книги «Оперний світ Соломії Крушельницької» та екскурсія музеєм для учасників Фестивалю - вхід вільний
19:00 (глядацька зала) – Опера «Краків’яни і ґуралі» Ян Стефані у виконанні Вроцлавської опери.
«Краків’яни і ґуралі» займають особливе місце в історії польської музики. Вистава вперше побачила світло рампи 1 березня1794 р. у Великому театрі Варшави. Її автор – Ян Стефані, чех за походженням, скрипаль королівського театрального оркестру. Режисуру здійснив батько польського театру Войцєх Богуславський. Творці вибрали «легкий» жанр водевілю, на той час, поруч із комічною оперою, поширеним у Європі. Між веселими рядками пробивалися слова «свобода, незалежність, цілісність», заборонені в період, коли Польща потрапила під правління цариці Катерини ІІ. Прем’єра відбулася за місяць перед присягою Костюшка на вірність польському народові. Дехто розглядав цей твір як заклик до повстання.
18 листопада, неділя
15:00 (Дзеркальна зала) – Національний ансамбль солістів «Київська камерата». У програмі твори Є. Станковича, З. Алмаші, Ю. Шевченка.
«Opera rustica» Євгена Станковича має й іншу назву – «Сільські сцени». Її вперше представив ансамбль «Київські солісти» у 2008 р. Камерна, компактна опера незвична для творчості цього композитора – автора монументальних опусів. Твір доступний за інтонаційною палітрою, в ньому прозора, кришталева романсова фактура звучання оркестру. Вокал для баритона і сопрано – це радше аріозо, пісня, а не складна оперна арія з показом віртуозних можливостей голосу.
18:00 (глядацька зала) – Урочисте закриття ХVІІ Міжнародного фестивалю оперного мистецтва імені Соломії Крушельницької – ОПЕРА ГАЛА - за участю світових та українських зірок оперної сцени.
ОПЕРА ГАЛА презентуватиме зірок світової та української оперної сцени Мельбу Рамос (Австрія), Зоряну Кушплер (Австрія), Стефана Попа (Румунія-Італія), Віталія Білого (Україна-США), Тетяну Бусуйок (Молдова), Сергія Магеру та ін. під орудою народного артиста України Михайла Дутчака та запрошеного диригента Віденської державної опери, Римської опери, Баварської державної опери, опери Сан-Франциско, Цюріхської опери Андрія Юркевича.