Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн

Білоруси підклали росіянам свиню. Через це в Україні подорожчає бензин

На початку 2007 року білоруси підклали росіянам свиню. Вони збільшили транзитне мито на російську нафту до 45 доларів. Справедливості заради варто сказати, що це сталося після того, як Росія встановила мито на постачання нафти до Білорусі у розмірі 180,7 дол. за тонну нафти. От бацька Лукашенка і вирішив показати Росії характер. З виникненням російсько-білоруської нафтової війни окремі експерти заговорили про те, що свої дивіденди від неї може отримати Україна, оскільки Росія, аби покарати Білорусь, збільшить прокачування нафти нашою територією. Але не все так просто.
Після збільшення Білоруссю мита на нафту російська сторона в односторонньому порядку припинила постачання чорного золота в Польщу та Німеччину, а вину за це переклала на Мінськ. Російське видання «Известия», посилаючись на заяву заступника міністра економіки розвитку РФ Андрєя Шаронова та президента компанії «Транснєфть», яка здійснює прокачку російської нафти до Європи, Семена Вайнштока, пише, що  російська сторона в своєму рішенні виходить з того, що Білорусь повинна скасувати незаконне мито на транзит російської нафти у розмірі 45 доларів за тонну.

 

Нагадаємо, що в ніч із 7 на 8 січня було припинено постачання російської нафти по нафтопроводу "Дружба" до Польщі, Німеччини, Словаччини через Білорусь. Сьогодні ж, можливо, відбудуться переговори білоруської та російської сторін – напередодні в понеділок ввечері до Москви прибула білоруська делегація, яку очолив перший заступник міністра економіки Республіки Білорусь Владимір Найдунов.
Російсько-білоруський конфлікт уже спричинив зростання цін на нафту на світових нафтових біржах після майже місячного його зниження. Лондонська міжнародна нафтова біржа відреагувала на припинення постачань до Європи російської нафти по нафтопроводу "Дружба" підвищенням ціни на 79 центів за барель, а в Нью-Йорку барель подорожчав на 75 центів. Як відзначають біржові трейдери, подальше зростання зараз стримується виключно теплою погодою, сталою в Європі і США. У разі ж похолодання можливий новий стрибок ф’ючерсів – від 56 до 70 доларів за барель.
Як передає радіо "Свобода", радник голови правління "Укртранснафта" Олександр Дікусаров заявив про те, що Україна вивчає ситуацію у зв'язку з припиненням постачань російської нафти до Європи по нафтопроводу "Дружба" через Білорусь. Мовляв, Україна бачить можливість збільшення об'ємів транзиту до 12 млн тонн на рік без прив'язки "до білоруської ситуації". За його словами, зараз ведуться відповідні переговори з російськими "Транснєфть" та "ТНК-ВР".
Згідно з додатковою угодою, підписаною 26 грудня 2006 р. між "Укртранснафтою", "Транснєфть" і "ТНК-ВР", починаються збільшуватися обсяги прокачки нафти по нафтогону „Броди-Одеса” у напрямі Мозирь-Броди-МНТ "Південний" з тим, щоб до 2010 року прокачувалось не менше 9 млн тонн нафти в рік. Як стверджують аналітики, цей маршрут став альтернативою маршруту "Самотлор-Новоросійськ", по якому раніше йшли основні об'єми російської нафти. Новий маршрут „Самотлор-Мозирь-Броди-МНТ "Південний" став вигідніший економічно на 0,05 дол. за 1 тонну на 100 км.
За словами аналітика нафторинку, виконавчого директора ЮПЕКО Сергія Куюна, рішення російської сторони перекрити нафтовий кран продиктоване не лише політичним, а й економічним інтересом. «Система магістральних нафтопроводів "Дружба" – це найбільший у світі нафтопровід, побудований в радянські роки для транспортування нафти з Сибіру в країни Східної і Західної Європи. Загальна його протяжність – близько 5200 км. Нафтопровід проходить від Альметьєвська через Самару, Брянськ до Мозиря, потім розгалужується на 2 ділянки: північний – по території Білорусі, Польщі і Німеччини, та південний – по території України, Чехії, Словаччини і Угорщини. Те, що зараз відбувається, означає, що російські компанії знайшли більш вигідні для себе шляхи прокачки нафти. Їм вигідніше завантажити балтійські нафтогони з виходом в Приморську, Чорноморську систему з виходом в Новоросійську та Придніпровську нафтогонну систему – з виходом в Одесі. Їм навіть вигіднішим є залізничний транзит, аніж прокачка нафти по «Дружбі». Для України нинішня ситуація з припинення транзиту російської нафти через Білорусь двояка. З одного боку, якщо Росія перекриває транзитне нафтопостачання Білорусії, то нафта не поступатиме не лише по північній, а й по південній ділянці нафтогону – відтак Україна втратить ті об’єми, що прокачуються по південній гілці. З іншого боку, ці об’єми будуть «перекриті» збільшенням нафтопостачання по придніпровській системі до Одеси», – говорить Сергій Куюн.        
Зважаючи на те, що українські НПЗ переробляють здебільшого нафту не власного видобутку а російську нафту, а основними постачальниками нафти та нафтопродуктів в Україну є Мажейтяйський НПК(Литва), який тимчасово не працює, білоруський НПК, який через російсько-білоруський нафтовий конфлікт тепер залишився без сировини та румунський НПК, який ще не оговтався після пожежі, то Україні, мабуть, варто готуватися до бензинового дефіциту. Принаймні власники мереж АЗС не відмовляться закласти ризик наслідків російсько-білоруської нафтової війни у собівартість «вітчизняного» бензину.   
 
 
Валентин Концевич
Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ