Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Культура

Близько 10% туристичних об'єктів України ризикують збанкрутувати

Журналісти Гал-інфо поспілкувались з Головою Асоціації індустрії гостинності України Олександром Лієвим, щоб дізнатися, що очікує на туристичний бізнес України в умовах карантину.
Олександр Лієв

Пане Олександре, що Україна втратила в туристичному потенціалі після введення карантину, і скільки знадобиться часу, щоб це повернути?

В індустрії гостинності в Україні працює майже мільйон людей. Це враховуючи усі заклади громадського харчування, готелі, музеї, оздоровчі комплекси. Усі ці люди зараз на карантині і не заробляють грошей. Це величезна проблема, тому що ця галузь не має великого жирового прошарку. У таких умовах люди зводять кінці з кінцями. Це соціальна проблема, яка виникла у зв'язку з карантином.

Друга проблема полягає у тому, що у більшості регіонів, крім Львова, Києва і можливо Одеси, туристичний бізнес — невеличкий. І після того, як на старті сезону, вони потрапили в карантин не запустивши свої бізнеси, багато хто потім може не відкритися. Загалом в Україні є близько 20 тисяч готелів, тисяча оздоровниць і майже 30 тисяч ресторанів, які налаштовані на туристичну сферу. Усі ці об'єкти ризикують збанкрутувати.

Наразі ми ще підраховуємо відсоток бізнесів, які можуть не відкритися. Але вже можу сказати, що це буде не менше 10% відсотків туристичних об'єктів. І це не тільки об'єкти туристичних компаній, але й готелі, ресторани, екскурсійні бюро, аквапарки, зоопарки. Уявіть, які зараз має збитки мережа зоопарків. Людей можна відправити на карантин, а звірів нікуди не подінеш. Звичайно є велика підтримка від держави у вигляді скасування податків. Ми навіть не розраховували, що держава таке зробить. Але поки що немає жодної підтримки таким об'єктам як зоопарки.

Сподіваюся, що найближчим часом будуть розроблені програми з адресною підтримкою бізнесу.

Якщо карантин буде знято, але кордони залишаться закритими, які шанси у внутрішнього туризму?

Якщо карантин закінчиться 24 квітня, то ми вийдемо з мінімальними збитками і мінімальними проблемами. А далі це вже питання часу, скільки триватиме карантин. Ця пандемія тільки дійшла до нас і триватиме не 20 днів, а можливо декілька місяців. І після цього економіка буде ще довго оговтуватися, а туризм залежить від того, який економічний стан в країні.

У першу чергу буде відновлюватись туризм внутрішній. Шанси у нього туризму більші ніж у виїзного. Україні спочатку поїдуть по Україні, а потім за кордон, бо кордони будуть відкриватися значно повільніше. Тому туризм внутрішній має шанс швидше відновитися. Але треба також розуміти, що під час карантину багато хто не працює і споживацькі можливості втрачаються. Цей рік однозначно буде збитковим. Проте розмір цього збитку буде залежати від тривалості карантину.

Чи готова Україна і українці влітку вкладати кошти саме в внутрішній туризм?

Українці вкладають кошти у внутрішній туризм, тільки це невеликі кошти. Олігархів у туристичному бізнесі немає. Єдиний приклад, коли олігарх вклав свої кошти і з цього зробили бізнес — це Буковель. У туризм як бізнес в Україні в основному вкладає гроші лише середній і менше ніж середній клас. Вони створюють туристичні бази, бази відпочинку на узбережжі або в Карпатах, також розвивається зелений туризм. Це все вкладення у туристичну галузь, але невеликі. Наші олігархи могли зробити значно більше.

Сама держава останні 20 років не вкладала в туристичну галузь, ігнорувала її і практично не бачила в ній перспективи. Декілька разів різні президенти наголошували на цій проблемі, але в бюджеті ніколи туризм не був пріоритетом. У минулому уряді О. Гончарука було прийняте рішення виділити 240 мільйонів на туризм і 500 мільйонів — на подорожі для молоді Україною. Тепер ці гроші заберуть і знову цьогоріч на туризм нічого не буде виділено.

Чи є регіони які можуть виграти від цієї ситуації?

Жоден регіон не виграє. Є лише ті, які менше постраждають. А це регіони, які мають більше в туристичній галузі і також ті, де туристичні бізнеси менше залежать від сезону. Насамперед це Київ і Львів. Саме в цим містах туристичний бізнес переживе кризу значно легше. Щодо приморського і карпатського регіонів, то там ситуація буде значно гірша ніж минулі роки. За нашими прогнозами, вона буде навіть гірше ніж в 14 році.

Чи туроператори переживуть цю кризу, і чи готові вони перелаштовуватись під внутрішні потреби?

Наразі туроператорський бізнес значно постраждав і ми прогнозуємо, що до 20% компаній можуть збанкрутувати. Проте туроператори вже намагаються переналаштуватися на внутрішній ринок. Ми спілкуємось з багатьма туроператорами, які займалися тільки виїзним туризмом, і деякі надзвичайно швидко перелаштовуються на Україну.

Олеся Філоненко

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ